Uitlaten voor benzinemotoren bij de Action (1,89)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jan, 2 aug 2021.

  1. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Vorige week viel op een rustig moment, het zal rond etenstijd zijn geweest, mijn oog op iets ronds en glimmends bij de "Acétion"
    Daar ik altijd in ben om zelf iets te maken ipv te kopen, dacht ik dit kan wel eens iets voor mijn Zenoahs worden en het had in mijn fantasie al iets weg van de RVS demper van Toni Clark die normaal 150 euro kost...
    In het verleden maakte ik voor mijn ZG38cc motoren de uitlaat van een enkel gasblikje.
    Na wat teleurstellingen door oa het dunne blik, veranderde ik de constructie simpelweg door een geperforeerd rvs buisje aan één kant dicht te (hard)solderen met een muntstuk, waarna ik er M4 draad in tapte.
    In de hardere holle onderkant van het gasbusje werd vervolgens een gat geslepen met de dremel, waarin het buisje past en later werd afgesoldeerd.
    In de bolle bovenkant werd een gaatje geboord van rond 4 en dmv een klein boutje werd het muntstuk met buisje vastgeschroefd waarna het nog even heel plaatselijk gesoldeerd werd, zodat muntstuk en gasbuisje met elkaar vereenigd waren.
    In de zijkant van het gasbusje kwam vervolgens een dunner buisje wat de uitlaatpijp werd, deze was ook wat ecliptisch afgeslepen en werd zo tegen de hoofdbuis in de uitlaat aangedrukt (voor de stevigheid), waarna afgesoldeerd.
    Ook dit buisje was her en der doorboord en de demper werd direct mbv een uitlaatflens op de motor gemonteerd zonder extra bevestigingsbeugels.
    Door het buisje van de hollekant naar de motor kort te houden, waren er nagenoeg geen trillingen en/of scheuren waar te nemen thv de soldeerbevestigingen.
    Resultaat een mooi dof geluid in oa de Pipers, vooral bij 1/2 gas en heel stil!

    Terug naar de Action;
    De deurstoppers bij de Action zijn er in diverse maten, mijn oog viel op die van 9x9x7(LxWxH) met de vermelding "stainless steel"
    Thuis aangekomen eerst het rubber voetje eraf gesneden en vervolgens met een scherp dun schroevendraaiertje eht dekseltje eruit kunnen wippen.
    Van binnen is het rvs gevuld met een mengsel van cement en metaal-afval, alhoewel in mijn tweede alleen maar nat cement zat.
    Eea is er ingedaan, door eerst een plastic zakje erin te leggen.
    Bij de eerste was dit al goed uitgehard en heb het cement een nachtje laten weken in water, vervolgens de deurstopper op zijn kop in het gras gezet en met een beiteltje het cement gespleten, zo beschadig je de buitenkant van het rvs niet.
    Het tweede exemplaar had geen metaal-afval door het cement en was nog nat en bros en ging er veel makkelijker uit, in 10 minuutjes was het karwei geklaard.
    Uiteindelijk houd je dus twee rvs cups over (83gr) en twee dekseltjes(à 23gr ongeperforeerd) met mooie opstaande kantjes van 7-8mm.
    De bedoeling is om een buisje van ~20mm in het midden van het 1e dekseltje te solderen en deze later in de eerste cup te solderen, zodat deze op ~1/4 van het totaal (4cm) komt te zitten, waarna het tweede dekseltje op de buis wordt gesoldeerd, deze komt tussen de eindbevestiging van de twee cups, zodat ik ~3mm per cup heb om ze aan elkaar te solderen.
    Het eindresultaat wordt dan een 3 kamer-demper van 15 lang en een diameter van 9cm met een totaal streefgewicht van ~250gr (TC=290gr)
    Dit ontwerp gaat nog wel even duren vanwege werk en 1:1 vliegen de komende weken, maar misschien heb ik mensen geprikkeld om ook aan de slag te gaan en dat zie en hoor ik(we) graag.

    Helaas kan ik geen foto's plaatsen, maar hierbij een link naar hetzelfde soort en vaak duurdere deurstoppers (bol.com vraagt zelfs 30 euro! voor dit formaat) en de halve pijpbeugel die ik vermoedelijk wil gaan gebruiken voor montage in de romp:

    https://www.action.com/nl-nl/p/deurstopper-8/
    https://www.bengshop.nl/walraven-beugel-90mm-zwaar-m8-aluminium-4120090-art/
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2021
    strutter vindt dit leuk.
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Dat kan ook.
    Ik zeg altijd cilinderinhoud maal 12 is mijn demper inhoud. Dus voor een 38 cc heb je dus een 570cc nodig. Jouw demper is dan 950cc. Perfect dus. Kun je gelijk een tweekamer demper van maken. Maakt het geluid helemaal mooi. Ingaand met 20 mm. En de uitgaande pijp 16mm en zo lang mogelijk om een doffer geluid te krijgen.


    Ik pak de Thermoskannen van rvs van de blokker of action.

    Mooi om te zien dat er nog meer mensen zo denken.
     
    R Rodermond vindt dit leuk.
  3. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Daar heb ik idd ook wel eens naar gekeken en heel vroeger had je van die opslagbussen van rvs voor koffie, thee en suiker van de Xenos.
    Maar nog even terug naar de Acétion; de busjes hebben een wanddikte van 0.4mm, er ging bij mij 420gr water in x2 is 840cc, maar nog ruim boven de 10-12x formule.
    Waar de twee rubber ringen voor de bescherming van de deur invallen is gestuikt materiaal, dus extra stevigheid aan de uiteinden.
    De bedoeling is om deze na te maken:
    https://toni-clark-shop.com/Stainless-steel-silencer-for-Titan-ZG38-S-SC

    Overigens waren de deurstoppers geen 1,89 maar 1,79p/st :)
     
    M.l.v.Doesburg en Cnn vinden dit leuk.
  4. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Nu ook RVS schaaltjes bij de Action, 3 voor 99 cent met een volume van 210cc p/stuk=420cc totaal en als je de 3e tegen de kopse kant aan soldeert komt er nog eens 150 effectieve inhoud bij :)
    Diameter=90mm Lengte van twee aan elkaar gesoldeerde=95mm
    De schaaltjes hebben een felsrandje, dus lekker stevig en voldoende opp om te solderen.
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Lekker magyveren :D
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maak jij je dempers met Duct-tape en paperclips, dan?
     
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Haha, macgyver maakte er ook alles mee :yes:
    Ik vond dat vroeger een schitterende serie, sindsdien is dat woord “macgyveren” een begrip geworden voor creatief knutselen ;)
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Veel mensen noemen Duct-tape McGyvertape...
     
  9. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    496
    Locatie:
    5076
    Hij bedoelde wss gewoon experimenteren. Verschillende mensen, verschillende gedachten... ;)
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Spuitbussen en vooral Deo bussen hebben ook een mooie formaat, maar dat blik is zo verrekte dun dat het te kwetsbaar is, een stuk dunwandige (bouw) stofzuigerbuis gaat er nu aan geloven
     

Deel Deze Pagina