uitleg gevraagd over lipo

hallo,

Gisteren heb ik(beginnend modelvlieger) een complete set aangeschaft:
-flight power accu lipo 800 mAh 11.1v 18c
-brushless motor ct480, 6-12v/ 6-10 A , kV940 (MHD)
-regelaar robbe roxxy bl control 818
-Robbe lipoly power peak 300 eq lader

Ik heb de motor werkend gekregen, de accu heel gehouden :) Vervolgens is het fijn te weten hoe je de accu moet laden en balanceren. Na grondig onderzoek,ook op de site, weet ik nog steeds niet wanneer je de accu moet balanceren, en hoe en hoelang ik moet laden. moet ik balanceren voor- of nadat ik de accu laad? En hoe moet ik hem ontladen?

Met vriendelijke groet,

Yamy

Ik weet bijna zeker dat al deze vragen terug te vinden zijn op het forum :!:

Het balanceren doe je inprincipe tijdens het laden , je sluit de balancer dus op de lader aan en vervolgens de balancer weer op de accu .

Het laden moet als het goed is vanzelf stoppen overladen bij een lipo kan nog weleens "probleempjes" geven , erg zijn verhalen te vinden die gepaard gaan met steekvlammen ....

In principe is het het verstandigst om je lipo's bij elke laadbeurt te balancen. In praktijk kun je dat best eens overslaan, als je haast hebt ofzo.

Ontladen doe je door 'm te gebruiken. Jouw lader kan niet ontladen. Voor lipo's heeft ontladen ook niet gruwelijk veel zijn, tenzij je ze lang gaat opbergen, dan is het verstandig om ze te laden en dan tot iets van 60% te ontladen ofzo. Kan natuurlijk ook door ze maar tot 60% te laden.

Lees de handleiding van je lader. Daar staat in hoe lang enzovoort. Je hebt een automatische lader dus inpluggen en gaan.. lader geeft wel aan als hij klaar is.

Op de accu staat wel met hoeveel stroom je ze mag laden.. gezien het feit dat het 800mAh pakketten zijn, zou ik je lader op de 700mAh of 1000mAh stand zetten. Laadtijd, als ze echt leeg waren, zal dan ongeveer anderhalf uur zijn.

Balanceren gebeurt tijdens het laden. Om te balanceren moet je nog een balancer aanschaffen.

De setup die je hebt gaat overigens niet vliegen.. ik mis namelijk iets waar vleugels aanzitten.. en een zender is ook wel makkelijk ;)

(maw waar ga je mee vliegen?)

model en zender

Hoi,

dat was een duidelijke uitleg! Het valt nu allemaal op zijn plek.
Het model waar ik mee ga vliegen is een extra 300 ( van tekening gebouwd, houtbouw) spw 840mm en +- 400 gram. ik heb een multiplex pico zender. Dit is overigens niet mijn eerste model.
Nogmaals bedankt!;)

Je zegt beginnend vlieger.. hoeveel ervaring heb je? Zou vuilniszak aanschaffen waar resten van toestel inkunnen ;)

Extra 300 is ongeschikt voor beginner. Aan het plafond hangen en pas weer naar beneden halen als je aan derde toestel (qua groei als modelvlieger, niet qua total-losses ;) ) toe bent. Het is zeker geen verloren investering die Extra. Begin met een Easystar (veeeeel leesvoer), een elektro Calmato (idem) of een Phoenix/Kadett:
verslagje-phoenix-rainbow-graupner-elektro-kadett

Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen. - Modelbouwforum.nl

Niet in je eentje beginnen, zoek ervaren hulp/instructeur: sneller, goedkoper, controle op bouw, veiliger, gezelliger. Je kunt in je profiel aangeven waar je woont, misschien woont er wel een forumlid bij je in de buurt. Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in Nederland:
KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina -> clubs
Modelvliegclubs database op Airtoi

Everything you want to know about electric flight
EVERYTHING YOU WANT TO KNOW ABOUT ELECTRIC FLIGHT

Engelstalige elektrovlieg FAQ:
The E Zone: The Web-Zine for Electric Powered R/C Aircraft
-> faq
Het forum/discussion aldaar is zeer goed.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo, bedankt voor jullie antwoorden. Dit wordt mijn derde toestel. Hiervoor heb ik n cessna skylane (95 cm spw) gebouwd en gevlogen. Mijn allereerste toestel was n protech slowmo, wat ik heel snel beu was. Onlangs heb ik mijn eerste lessen gehad op de club, met een robbe charter met rolroer. :pIk ben ook zeker niet van plan met deze extra op eigen houtje te gaan vliegen. Overigens noem ik mezelf beginnend omdat deze ervaring nog niks voorsteld. :neutral:

Groeten

Back