uitleg gewicht verdeling

• Topicstarter Topicstarter hustler
  • Startdatum Startdatum
H

hustler

Guest
hey,
ja het gaat dus over men eerste boot en heb hem zelf gemaakt,
het resultaat valt ook reuze mee :D
de romp is 62cm lang en heeft een breedte van 20cm.
is zo'n V-model. het ontwerp komt van een bernico 18voet. (word veel gebruikt in de waterskiraces in belgie). 8)
hierin komt de kyosho gs21 motor.
mijn vraag is nu: waar moet ik de motor, tank en dergelijke nu plaatsen in de romp voor de boot goed in balans te hebben?
enige berekeningen ofzo? :?

alvast bedankt...

zwaartepunt moet dacht ik op 30% van de romp liggen,, dit is iig zo bij een cat,, volgens mij was het bij een v-romp ook zoiets maar dat durf ik niet cker te zeggen

Afhankelijk van de rompvorm (cat of deep-V) ligt het zwaartepunt van 25-55%. Is afhankelijk van de rompvorm, motoriseren9, gewicht, deadrise (hoek vlak tov kiel), vorm kiellijn (hooker=holte/rocker=ronde) etc. Dat wordt veel experimenteren.

Plaats in ieder geval alle componenten (alles ook de as, tank etc) op de meest logische plaatsen. Probeer ongeveer 30% te bereiken, dat is een goede middenweg. Berekenen doe je als volgt:
neem 30% van de lengte van de romp (totale loopvlak), in dit geval wordt dat 18,5 cm. Neem de afstand van 18,5cm vanaf de achterkant van de romp (spiegel) en meet dat af naar voren. Markeer die plaats op het dek. Met alle componenten op de meest logische plaats, moet de romp in balans zijn (opgetild aan twee vingers of een touwtje). Probeer de tank op het balans punt te plaatsen (meestal in de buurt van de motor) zodat de hoeveelheid brandstof in de tank geen negatieve invloed heeft.

Een meer achterlijk zwaartepunt (32% en minder) is vaak makkelijker te corrigeren door trim of gewicht, dan een voorlijk zwaartepunt. Je moet dan namelijk heel veel gewicht achter die 18,5 cm plaatsen (de arm) om het weer beter in balans te krijgen. Voorwaarde voor dit alles is dat de romp van onderen kaarsrecht is, dus ook echt recht (nameten door een stalen meetlat oid)
Succes
Marc

Ps foto's?

bedankt, met deze uitleg kan ik al heel wat aanvangen :D
zal eens proberen paar goede pics te maken van de romp...
ben spijtig genoeg nog altijd aan het wachten op as + roer :(
en wat voor een soort prop?
dacht aan een 30mm propje ofzo :?:

Back