uitleg govener-regelaar / HiModel regelaar

met de zoek-functie kom ik er niet uit...

Wat is nu precies een govener op een regelaar, en wat betekent dit voor de gas- en pitchcurves?

Ik ga een Eolo R22 opbouwen met een Mega22/20/2 H borsteloze motor ( http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?show=details&product_id=1702&ktg=167 ) en zoek hier een passende regelaar bij.

Een hierbij passende vraag: sommige HiModel regelaars van RCtechnics hebben behalve een supersoftstart ook een govenermodus. Zijn er mensen die met deze regelaars ervaring hebben in heli's? Ik gebruik ze naar volle tevredenheid in e-kistjes/zwevers, maar ben benieuwd of ze in heli's ook goed werken.

Alvast bedankt!

Hans

Sommige? Welke van Himodel?
Ik ben misschien scheel, maar zie in de handleiding van de himax regelaars bij rctechniks geen govenour modus genoemd.
Alleen softstart en geen brake voor heli gebruik.

Govenour zorgt ervoor dat bij wisselende belasting, t motortoerental (binnen belastingsgrenzen) en dus t rotor toerental constant blijft, door aan de motor zelf te meten.
Hey, toerental neemt af, gas bij.
Oeps, toerental neemt toe, gas minder.

Je geeft dan met je gascurve alleen een gewenst toerental op. Dus grafisch gezien een rechte streep ipv een kromme curve.

Helaas is een ander erg bekend merk bl regelaars bar slecht met govenour,
ze gaan oscilleren (zwaaien/zwiepers met staart) tot zelfs opeens zomaar roken.. :(

(dont ask, just guess how i know..)

Hi Niek,

Idd staat het niet in de handleiding die je kan downloaden, maar op de programmeerkaart van HiModel (niet HiMax...) is het wel een keuzemogelijkheid. Ik heb RCTechnics ook al gevraagd hoe dit zit. Ik vermoed dat er een speciale heli-regelaar is van HiModel. Ik moet nog uitsluitsel krijgen.

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?album=1268&pos=15

Als ik het dus goed begrijp kan ik zonder govenour, maar met een goede (5-punts) gas/pitch curve het genoemde effect binnen de perken houden?
Of anders gezegd; een goed werkende govenour maakt het programmeren van de gascurve overbodig.

Hans

Door het programmeren van een gascurve, wordt het werk voor de governor wel eenvoudiger, een deel van de reactie van de gasservo is zo a.h.w. al voorgebakken (feedforward), de rest moet de governor bijregelen (feeback) Dit is een theoretische opmerking (regeltechniek), of het bij heli's zin heeft, weet ik niet.

Volgens mij niet, door de vlakke curve blijft hij op hetzelfde toerental.
Elke verandering in de curve doet de governer besluiten het toerental te wijzigen wat juist niet de bedoeling is. Hij schakelt dus in of uit, de hoogte van de vlakke curve bepaalt het toerental.

Ik heb net antwoord gekregen via RCT:

The governor function is not available in the ESCs currently, but the
engineers have bring it into the agenda, hope the new ESC with the governor function can be released in short term, but according to the engineers, it is easy to just add the function, but it is not that easy to make the function really act as we expected.

Het komt er dus aan, maar ze willen het wel goed werkend krijgen voordat het een toegevoegde functie gaat worden... lijkt me een goede zaak.

Hans

RCT zei:
according to the engineers, it is easy to just add the function, but it is not that easy to make the function really act as we expected.

MUAHAHAHAA!!! Echt een engineers-antwoord. Ja het kan makkelijk, maar het is moeilijk goed te krijgen ;)

Back