Uitleg motor en esc

Hallo,

Is er iemand die me wat meer kan vertellen over motoren en snelheidsregelaar of waar ik het kan vinden????

bij een motor heb je

Kv:
Max Current:
Turns:
Sensorless and sensored brushless motors:

bij een esc heb je

Continuous Current:Burst Current:
meer??

Wat betekend dat allemaal en waar moet ik op letten??
Hoe weet ik of een esc bij een motor past en andersom??

bedankt voor de moeite

Ronald

Tis allemaal terug te vinden op het forum maar een heeeeellllllleeee hoop leeswerk ;)

De meeste regelaars hebben een max "turns" aanduiding ergens in de manuel , dat zijn dus het aantal wikkelingen in de motor. Hoe lager de turns hoe sneller en hoe hoger het verbruikte ampérage...

Sensored en sensorless heeft betrekking op de sensoren in de motor bij een sensored motor/regelaar combo zitten er sensoren rond de rotor , die helpen je o.a. met het doorgeven van de positie van de rotor aan de regelaar waardoor stotteren wat op lage snelheid bij een sensorless regelaar gebeurd vaak voorkomt wordt voorkomen.

Waar je dus vooral op moet letten is het aantal turns van de motor en of je regelaar sensored of sensorless is... Sensorless regelaars kunnen met zowel een sensored als sensorless motor overweg , sensored regelaars kunnen echter niet altijd met een sensorless motor overweg.

:rtfm: is het belangrijkste in dit geval ;)

En ga met de turns/ampére aanduiding niet op het randje zitten door een motor te nemen die de regelaar net kan hebben ... Hou altijd een veiligheids marge wat dat betreft.

Hoeveel te minder turns, hoeveel te sneller je motor. Dus een 17 turns is sneller dan een 23 turns. Een regelaar die tot 10 turns aan kan, kan dus meer aan dan één die tot 15 turns kan. Dit is bij brushed en brushless. KV is het aantal wikkelingen per volt. Dus hoeveel te meer KV, hoeveel te sneller.

Kv: Aantal toeren per volt
Max. current: Maximale stroom (Ampere)
Turns: Aantal wikkelingen in de motor. Minder wikkelingen = meer Kv = sneller
Sensored en Non-sensored kan ik je niet vertellen aangezien ik in elektro modelauto's niet zo ver zit.

Continuous current: Stroom die de regelaar continu aan kan (Ampere)
Burst current: Piekstromen die de regelaar aan kan (vaak voor een maar korte tijd) (Ampere)

Back