Uitleg PAPIER MODELBOUW.

Papier modelbouw: hoe ga ik te werk

Er zijn een aantal sites op internet waar je mooie modellen van papier kunt uitprinten zoals op de site www.yamaha-motor.co.jp
Hier kan je via PDF makkelijk een model uitprinten, je kan kiezen uit een kleuren versie en een zwart-wit.
Je kan natuurlijk ook gewoon de kleuren versie in zwart-wit uitprinten.

Ik gebruik iets dikker papier dan normaal, het wordt 120 grams papier genoemd.
Na het uitprinten kun je kiezen om het uit te knippen of uit te snijden, sommige onderdelen zijn klein en zijn daardoor niet makkelijk te knippen, dus die zijn handiger om te snijden.
Je kunt met een afbreekmes of hobby mes snijden op een snijmat.

images
images
images

Als het onderdeel hebt uitgesneden de vouwlijnen licht bekrassen met bijvoorbeeld een briefopener zodat de vouwen mooi op de juiste plek zitten, de kant waar je het naar toe moet vouwen staat aangegeven door middel van een onderbroken lijntje of ononderbroken lijntje.

inkrassen.large.jpg

lijm.large.jpg
pincet.large.jpg

Het onderdeel even zonder lijm in elkaar zetten zodat je weet dat het goed is, daarna vouwrand inlijmen, meestal 1 of 2 tegelijker tijd omdat jet het goed moet vast kunnen houden totdat het droog is.
Ik gebruik lijm die je een paar seconden moet vasthouden, dat doe ik meestal met een pincet.
De lijm doe ik op een klein schaaltje, met een tandenstoker breng ik het dan aan op het papier, je kunt dan heel precies lijmen en voorkom je dat er te veel op komt.
Tussendoor checken of het onderdeel klopt door naar de beschrijving te kijken.
Als je alle onderdelen hebt gedaan kun je het hele model afbouwen.

Het is niet heel erg moelijk om een model te maken , maar de kunst zit hem in het geduld, het zuiver uitknippen/snijden en de vouw die goed moet zitten.
Schilderen van het model met plakaatverf is ook nog een optie, het model laat soms witte lijnen zien die je dan kan weg werken, je zou ook een potlood, stift kunnen gebruiken.

img228.large.jpg
img229.large.jpg
img230.large.jpg

Een voorwerp die rond gevouwen moet worden kun je met sate stokjes (nadat je de dikte hebt bepaald met de stokjes) gemakkelijk vouwen door het papier er omheen te draaien.

sate-prikker.large.jpg

neem ook eens een kijkje op mijn website www.papierplasticmodelbouw.jouwweb.nl

Laatst bewerkt:
@Wilan,

Zoals je al in je vorige topic had vernomen doe ik ook aardig wat met papier.
Vooral het precies en geduldig werken is belangrijk, je wordt dan beloond met een mooi model.
Voor de randjes kun je inderdaad de door jou genoemde middelen gebruiken.
Je model wordt er zeker mooier van maar echt precies dezelfde kleur krijgen is erg lastig, ik doe het daarom meestal niet.

Kijk ook eens naar de site: http://www.fiddlersgreen.net/

Erg leuke modellen en niet al te moeilijk, helaas niet gratis.
Als je geintresseerd bent kan ik je wel een paar toezenden ,kun je eens proberen.
(ik heb een aardige collectie)

Ik kan helaas niet veel modellen die ik heb gemaakt hier tonen.
Ik heb er meestal geen foto's van en ze hebben met mijn jonge kat erg veel te lijden dus gaan niet lang mee.

Ik zie al naar je andere bouwproject uit, is de foto die je hier hebt gezet niet toevallig van de nieuwe??
Succes met bouwen.

M.Vr.Gr. Eric.

leuk nog meer mens en die aan papierbouw doen.

zelf snij ik alles uit.
ook de vouwlijnen snij ik in.
alleen dan laat ik het mes met zijn eigen gewicht net door de toplaag heensnijden.
wel langs een liniaal.

en ik gebruik voor de kleine onderdellen secondelijm.
werkt ook erg goed en snel.

gr Sander.

Back