Uitleg welke electromotoren

Beste mensen

Kan iemand mij uitleggen wat nou de verschillen zijn tussen de
verschillende electromotoren. Dat van die vertraging snap ik wel, maar
wat is nou 300 of een 400 ?
En welke zijn zo'n beetje de meest gangbare, en waarvoor.
Ik ben uit de tijd van brandstofmotoren, en dan weet ik gewoon
hoeveel CC op welke kist.
Maar hoe zit dat met electro, kun je de motoren relateren aan gewicht
van het vliegtuig, spanwijdte ?

Ik wil namelijk geen vette vingers meer. :D

Alvast bedankt, grt FX
 
Weer iemand die zo slim is om Elektro te gaan vliegen :D

Dat getal achter de speed geeft de ankerlengte op in mm. Simpel weg dus gewoon de grootte van de motor. Een grotere motor(lees: zwaarder) kan ook meer vermogen aan. (eigenlijk net als bij brandstof motoren :P )
Verder is er al veel over geschreven, dus zou ik eerst even zoeken en/of in de FAQ kijken. Vooral in de FAQ staat erg veel. Heb je daarna nog vragen dan lezen wij die wel.
FAQ
 
Hoi
Bedankt, had met zoeken een opdracht gegeven, toch niet
bij de FAQ gekomen, ga het direct proberen, bedankt alvast.
grt, FX
 
Ron

Inderdaad.....goed gezien
Een speed 400 met ankerlengte van 400 mm (=40 cm)....... zijn meer "buismotoren" die worden toegepast voor de bediening van rolluiken.....


Steffe :rolling:
 
michiel b zei:
Nee, 300 en 400 etc... is verzonnen door marketting mensen van graupner.
Deze codes zijn afgeleid van industriele codes voor mabuchi motoren die inderdaad in vanalles en nogwat worden gebruikt van elektrische raampjes tot elektrische boormachines.
graupner mabuchi
280 280
300 370
400 380
500 540
600 550


http://www.mabuchi-motor.co.jp/en_US/technic/t_0302.html
http://www.mabuchi-motor.co.jp/en_US/product/p_0306.html

Maar om terug te komen over verband tussen verbrandingsmotor en elektro aandrijving:
Het is beter om te kijken naar de benodigde accu.
Met de huidige NiMh accu's (Bijv GP3300) is dat ongeveer:
aantal cellen = 2 x aantal CCs voor een 2takt.
Bijvoorbeeld een 6.5 CC is dan 13 cellen (zeg 12-14 cellen)
Gebruik je lipo's reken je met 1 lipo per 3 NiMh cellen.
Voor een 6.5CC vervanging dus 4S lipo.

Met voldoende stroom (30-40A) heb je dan voldoende "watt/kg" om te vliegen.

Bij elektroa aandrijving heb je vaak een gunstiger prop mogelijk dan bij verbrandingsmotor (Kleine prop die snel draaid). Daardoor kom je met minder vermogen uit.

Mooie voorbeelden van conversies:
http://www.hobby-lobby.com/glowtoelec.htm

1 advies als je helemaal nieuw bent met elektro en nog niets hebt is om meteen meet borsteloze buitenlopers te beginnen. Het prijsverschil is niet meer zo erg dramatisch. De prestaties echter wel!

Bij de meeste goede elektrovliegtuigen heb je een borstolze motor die ongeveer 10% van het totaal gewicht is (minder kan voor lager vermogen).
Dus: motor van 150gram voor een vliegtuig van rond 1.5kg
 
Nou Harold, bedankt.
Ga het eerst nog een keer rustig lezen.
Zo te lezen heb je er echt verstand van :D
grt, FX
 
Volgens mij is het gewoon de lengte van de hele motor exclusief de as, maar niet in mm. Als het in mm zou zijn zou een speed 400 40cm lang moeten zijn! Maar ik vind het wel toevallig dat een speed 400 die ik hier heb precies 40mm lang is. Mijn 600 motor is 60mm lang. Dus zou het best wel eens kunnen kloppen.
Veel heb je er niet aan maar het betekend dus toch iets.
 
Back
Top