Uitnodiging bijeenkomst F5J Zaterdag 28 oktober

Discussie in 'F5J' gestart door Lyckele, 2 okt 2017.

  1. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Komt er aan Willem.
     
    jve vindt dit leuk.
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    28 oktober jl. heeft de F5-subcommisie een overleg gepland om met de leden een dialoog aan te gaan over het Nederlands Kampioenschap F5j.

    Een mooi initiatief om er achter te komen wat er onder de mensen speelt, hoe er over bepaalde zaken gedacht wordt en waar we met z’n allen met de F5j naar toe willen.

    De ‘vergaderruimte’ was door Eric Veldhuizen geregeld in de kantine van Peters Schaatsbaan in Soest en aangezien het veld van MVC Otto Lillienthal nog geen kilometer verderop ligt kwam er een uitnodiging van deze club om voorafgaand aan het overleg een rondje op hun veld te komen vliegen.

    Het weer was niet denderend. Er stond een voor F5j begrippen stevige bries, normaal gesproken trek ik met dit weer met zware ragbakken naar de Maasvlakte, en de voorspelling qua wind en regen was nog dramatischer.

    Maar het was nog droog en dan zijn er gelukkig altijd wel een paar die het niet kunnen laten om dan toch een vliegtuig de lucht in te gooien. Je hebt ze nu eenmaal niet voor niets in de auto liggen toch?

    Om een uur of 11 stonden we dus met 4 man aan de koffie op het veld. Zelf wilde ik erg graag de laatste aanpassing aan mijn InPuls-project in de lucht testen. Die lag al weer 2 weken te wachten en mijn geduld raakte op. Daar kan ik overigens verder kort over zijn: hij vliegt, maar door de harde wind en turbulentie kan ik echt niets zeggen over hoe die dat doet want na een minuut of 5 vechten met de omstandigheden heb ik hem heelhuids in het gras geparkeerd en snel weer ingepakt.

    Maar ik had mijn heerlijke Orca ook in de auto liggen, Willem V. had een Topmodel Fantasy mee, Eric V. zijn Supra en Pascal van O. maakte met de Pike Dynamic het rijtje compleet.

    [​IMG]

    Met deze kisten ging het nog redelijk. Tussen de windvlagen door zaten zeker wat thermiekbellen en als je het maar aan durfde om de kist meteen ver weg te laten waaien kon je aardige vluchten maken. Pascal liet hier ook weer zien waarom hij 2 keer Nederlands kampioen is geworden….erg knap!

    Maar het was geen weer om tot het gaatje te gaan en na een vluchtje of 4 hebben we de spullen ingepakt en zijn we naar het clubgebouw getrokken.


    Daar werden we verwelkomd door Subcommissie leden Peter Zweers en Eric Veldhuizen en de overige mannen die zich hebben opgegeven voor het overleg.

    Binnen was het lekker warm, er was verse koffie en een flinke voorraad koek en als je dan een groep modelvliegers bij elkaar zet komen de gesprekken vanzelf los. De herinneringen en ervaringen van afgelopen seizoenen gingen naadloos over in de voorbereidingen voor het komende en zonder de vergadering zouden we het makkelijk de rest van de middag vol gehouden hebben.


    Maar er was het een en ander te bespreken dus we zijn toch met zijn allen rond de tafel gegaan. Ik zal inhoudelijk niet te veel in gaan op wat er besproken is maar het was een vruchtbare middag.

    We hebben eerst seizoen 2017 geëvalueerd. Er gingen veel dingen goed maar sommigen ook niet en hier zijn wat afspraken over gemaakt maken ter verbetering voor seizoen 2018.

    Voor wat het komende seizoen betreft: Er zijn wat extra mensen opgestaan om een bijdrage te leveren aan de organisatie voor 2018 en achter de schermen is er al van alles gedaan om het NK weer op poten te zetten.

    Er komen wat kleine wijzigingen en we zijn nog niet helemaal rond maar de middag is afgesloten met een goed gevoel voor de toekomst en het voornemen er weer een mooi F5j jaar van te maken.

    Maar alleen de 13 man die hier aanwezig waren maken het seizoen niet succesvol. Dat wordt gedaan door de mensen die dit lezen, de mannen (en hopelijk ook vrouwen) die het spelletje leuk en/of interessant vinden. Zij die al eens mee hebben gedaan en dat nog eens zouden willen. Maar ook diegenen die wel interesse hebben maar het niet aandurven.

    Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken maar zoals ik eerder schreef ben ik mee gaan doen om mijzelf te verbeteren en die lijn is nog steeds stijgende. Daarnaast ben ik best gecharmeerd geraakt van het competitievliegen. Niet om de Peters, Alexjes en Pascals het leven zuur te maken, daarvoor moet ik nog veel meer leren en dan nog weet ik niet of ik dat niveau ooit ga halen. Maar ik heb mijn eigen concurrenten op het oog waar ik toch naar streef om die voor te blijven.

    Mijn punt is dat het een heel leuk spelletje is waar je echt geen laatste generatie 5fj-topkist voor nodig hebt om leuk mee te doen.

    Het is natuurlijk erg gaaf om die jongens bezig te zien en ik hoop dat de toppers ‘gewoon’ mee blijven doen. Maar wat ook duidelijk is, is dat waar de wedstrijdmentaliteit om steeds meer prestatie van een vliegtuig vraagt, de kennis en kunde van de piloot nog steeds leidend is voor het met een goed gevoel van het veld lopen.

    Ik bezit zelf een Aer-o-tec Orca waar ik graag mee vlieg maar heb mijn persoonlijke F5j- uitdaging gevonden in het zo goed mogelijk presteren met mijn Inside f5j. Daar heb ik zelfs al eens een ronde mee op mijn naam weten te schrijven, ik heb al een paar keer tegen de top 10 aan geleund en misschien zelfs wat toppers en subtoppers nerveus weten te maken en dat maakt voor mij het spelletje al te gek!

    Ik ga komend jaar heel erg mijn best doen om aanwezig te zijn bij alle wedstrijden, clinics en wie weet wat voor overige F5j gelegenheden er nog meer komen. Daarnaast nodig ik bij deze iedereen die dit leest, en daarmee aangeeft op zijn minst interesse in het spelletje te hebben, uit om eens langs te komen of gewoon eens een rondje mee te vliegen.

    De rode lantaarn verdient eigenlijk ook wel een prijs maar geloof mij….het middenveld ligt dicht bij elkaar en je hoeft maar een paar goede keuzes te maken om jezelf te verbazen!
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2017
    Ariel, soarer, bgo en 10 anderen vinden dit leuk.
  3. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Leuk hoor, zo denk ik er ook over, ik kan nog veel leren en daarbij is het leuk dat je bij F5J ook gecoacht wordt (en moet ik vaker mijn eigenwijsheid overboord gooien ;-) ).
    En over vliegen met houtbouw gesproken, ik hoop dat met sinterklaas mijn Friendly F5J bouwkit arriveert. Dus wie weet wat seizoen 2018 gaat brengen.
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Bedankt voor het leuke verslag en mooie kijk/visie op het F5J vliegen!

    Bijna niets staat ons meer in de weg voor een nieuw seizoen :beer:
     
    Wubbe en jve vinden dit leuk.
  5. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Almelo
    Mooi en inspirerend geschreven Justus. Keep them going!

    Gr Brian
     
    Justus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina