Theo Coenen zei:
ik zat hiermee een beetje te knoeien.
je neemt een moter welke continue 25A trekt nominaal.
maximaal trekt deze 60A bv. dit soort gegevens staan altijd bij de motoren.
Ik vond dat gisteravond niet helemaal duidelijk, nu nadat ik het een aantal keren door gelezen heb wordt het duidelijker en begrijp ik wat je zegt.
voor iemand die hier technisch over denkt klinkt dit een beetje onduidelijk.voor een beginner is dit beter te begrijpen. is mijn ervaring dan.
@michiel b
hier heb je deels gelijk in. Een moter in een auto heeft veel piek stromen maar de gemiddelde stroom zal echter wel redelijk dichtbij komen in de buurt van de continue. waarom dit heeft te maken met de duty cycle en pwm.
echter hou wel rekening mee als het voor een auto is dat je een auto regelaar neemt welke vaak een hogere piek stroom aankunnen dan de regelaars voor vliegtuigen.
hier is een voorbeeld van hoe pwm werkt. een auto werkt in feite hetzelfde als een pwm ik ga dit proberen duidelijk te maken voor een beginner maar dit is al ver gevorderde elektronica uit de modelbouw wat niet eenvoudig is dus wat hier staat zal niet 100% overeen komen.
doormiddel van dit pwm schema. echter werkt echt pwm vaak met 4 / 8 / 20khz sampling is dit in feite hetzelfde wat de moter doet in een auto je hebt de hele tijd pulsen waarop je de moter laat draaien. dit is geen probleem. de moter kan 25A continue aan. als je doormiddel van pwm (pulse widht modulation) dit zo afregelt dat stel je hebt een piek van 6 sec acceleren daarna 54 sec remmen hierdoor heb je een duty cycle van 10%. Duty cycle houdt in hoelang je de moter laat draaien in een bepaald tijdssegment. dit werkt echter alleen voor kortere runs niet eeuwig wat met pwm zelf wel weer lukt
voorbeeld met pwm kan ik een led 10000 uur laten branden op 24V terwijl deze geschikt is voor 2,2V dit doordat ik dus niet continue dit erop zet maar dit in pulsen doe.
dus zo klopt het uiteindelijke continue vermogen toch nog vrij redelijk maar ik bouw altijd de veiligheids marge van minimaal 33% in.
40A continue regelaar.
25A moter.
25/40 = 0,625 * 100 = 62,5% gebruikt vermogen van de regelaar en nog 37,5% reserve.
het continue vermogen is dus het vermogen wat een moter continue gemiddeld kan verdragen. zoals de 25A moter zal dus voor 10% 6 sec per minuut of 6ms per 10ms op zelfs 250A kunnen draaien theoretisch. echter klopt dit niet omdat 6 sec te lang is voor de moter. vandaar ook dat het echte pwm op zulke hoge frequenties loopt plus dat dit een moter veel soepeler laat draaien.
PWM wordt gebruikt om moteren meer kracht onderin te geven en beter te laten lopen en meer gecontroleerd. PWM zorgt er ook voor dat je een moter kan regelen en niet zoals de speelgoed autos gas of geen gas. zonder tussen standen