Uitrekenen Motor - ESC - Lipo

• Topicstarter Topicstarter Aiki
  • Startdatum Startdatum
A

Aiki

Guest
Stel dat ik een Electro motor wil vervangen van een RC Auto of heli voor meer vermogen en Brushless.
Hoe begin je dan hieraan :?:
Welke gegevens zijn van belang...
Hoe bereken je de ESC voor die motor...
Hoe bereken je welke Lipo het ideale vermogen/duurtijd heeft met die brushless motor....

Euh ... en indien mogelijk hou het simpel met de uitleg :oops: ben geen Einstein. (als je begrijpt wat ik bedoel). :lol:

een voorbeeldje

je neemt een moter welke continue 25A trekt nominaal.
maximaal trekt deze 60A bv. dit soort gegevens staan altijd bij de motoren.

regelaar wordt in dit geval 40A continue of meer. een regelaar kan altijd meer vermogen hebben als een moter. maar NOOIT minder.

vermogen van een lipo. spanning afhankelijk van je regelaar en moter. stel je moter kan 12V aan. dan krijg je een 11,1 V lipo en hoe meer mAh je neemt hoe langer je rijdt en hoe meer ampere je kan trekken uit het pakket. dit wordt meestal aangeduid in C. 15C bij een 1000mAh accu is dus maximaal 15A. voor een 25A moter heb je dus minimaal 2000mAh nodig met 15C of 1000mah met 30C. echter 15C is meer gangbaar.

uit rekenen van hoelang je kan draaien op 1 accu is vrij eenvoudig.

je trekt zeg 30A aangezien 25A 100% rendement is wat je vaak niet haalt.

en je hebt een accu van 2000mAh.

30A per uur en de accu is 2A per uur.

2 / 30 = 0,067 uur
0,067*60 = 4,02 min

echter zale je nooit continue vollast draaien. en kan je uitgaan van zo'n 10 min.

Cheeta zei:
een voorbeeldje

regelaar wordt in dit geval 40A continue of meer. een regelaar kan altijd meer vermogen hebben als een moter. maar NOOIT minder.

vermogen van een lipo. spanning afhankelijk van je regelaar en moter. stel je moter kan 12V aan. dan krijg je een 11,1 V lipo en hoe meer mAh je neemt hoe langer je rijdt en hoe meer ampere je kan trekken uit het pakket. dit wordt meestal aangeduid in C. 15C bij een 1000mAh accu is dus maximaal 15A. voor een 25A moter heb je dus minimaal 2000mAh nodig met 15C of 1000mah met 30C. echter 15C is meer gangbaar.

uit rekenen van hoelang je kan draaien op 1 accu is vrij eenvoudig.

je trekt zeg 30A aangezien 25A 100% rendement is wat je vaak niet haalt.

en je hebt een accu van 2000mAh.

30A per uur en de accu is 2A per uur.

2 / 30 = 0,067 uur
0,067*60 = 4,02 min

echter zale je nooit continue vollast draaien. en kan je uitgaan van zo'n 10 min.
Dit is in verstaanbare taal uitgelegd :lol:

Cheeta, lees je antwoord eens na, ergens klopt er iets niet in wat je zegt.

@aiki, gewoon vals spelen en op internet opzoeken wat je voorgangers allemaal al gebruiken. Meestal is dat dan wel goed. Op die manier kun je van heel veel motoren de meet gegevens van tevreden gebruikers vinden. Op die manier kun je dan je eigen spullen samen stellen.

Kun je niks vinden dan bepaal je het maximale vlieggewicht van je model en aan de hand van dat ga je via de vuistregels bepalen hoeveel watt je nodig hebt. Deze vuistregels vind je ergens in de FAQ.

Als je dan een motor gevonden hebt dan kijk je wat het max amperage is wat hij mag hebben en dat is dan ook gelijk de minimale regelaar die je moet hebben. Neem de regelaar liefst niet veel groter dan die gegevens. Is de motor tot maximaal 30 ampere dan niet veel hoger gaan met de regelaar dan 40 ampere. Voor de lipo's geld een ander verhaal. Hier ga je ook uit van het maximale amperage dat de motor mag gebruiken en dat is dan 80% van de C waarde van de lipo. Dus de motor mag maximaal 30 ampere, dan moet de lipo minimaal 40 ampere continue kunnen hebben.

de lipo iets te licht uitgerekend verwijs je dan naar theo?

verder kan ik het zo snel even niet vinden?

ik zat hiermee een beetje te knoeien.
Ik vond dat gisteravond niet helemaal duidelijk, nu nadat ik het een aantal keren door gelezen heb wordt het duidelijker en begrijp ik wat je zegt.

helaas is het niet zo makkelijk als het eruit ziet. De motorstroom is afhankelijk van het gevraagde koppel. In een auto is die continue anders, er is dus niet te spreken van een continue stroom.

Dus is stroom die aangegeven wordt op de verpakking dus bijna nooit de werkelijke stroom. Hetzelfde geld uiteraard voor het vermogen.
Soms ga je dus onbewust over de maximal stroom heen. Denk aan een te grote vertanding, propeller of schroef. Motor zal dan erg heet worden, en dat is erg slecht voor de levensduur.

Theo Coenen zei:
ik zat hiermee een beetje te knoeien.
Ik vond dat gisteravond niet helemaal duidelijk, nu nadat ik het een aantal keren door gelezen heb wordt het duidelijker en begrijp ik wat je zegt.

voor iemand die hier technisch over denkt klinkt dit een beetje onduidelijk.voor een beginner is dit beter te begrijpen. is mijn ervaring dan.

@michiel b
hier heb je deels gelijk in. Een moter in een auto heeft veel piek stromen maar de gemiddelde stroom zal echter wel redelijk dichtbij komen in de buurt van de continue. waarom dit heeft te maken met de duty cycle en pwm.

echter hou wel rekening mee als het voor een auto is dat je een auto regelaar neemt welke vaak een hogere piek stroom aankunnen dan de regelaars voor vliegtuigen.

PWM.gif

hier is een voorbeeld van hoe pwm werkt. een auto werkt in feite hetzelfde als een pwm ik ga dit proberen duidelijk te maken voor een beginner maar dit is al ver gevorderde elektronica uit de modelbouw wat niet eenvoudig is dus wat hier staat zal niet 100% overeen komen.

doormiddel van dit pwm schema. echter werkt echt pwm vaak met 4 / 8 / 20khz sampling is dit in feite hetzelfde wat de moter doet in een auto je hebt de hele tijd pulsen waarop je de moter laat draaien. dit is geen probleem. de moter kan 25A continue aan. als je doormiddel van pwm (pulse widht modulation) dit zo afregelt dat stel je hebt een piek van 6 sec acceleren daarna 54 sec remmen hierdoor heb je een duty cycle van 10%. Duty cycle houdt in hoelang je de moter laat draaien in een bepaald tijdssegment. dit werkt echter alleen voor kortere runs niet eeuwig wat met pwm zelf wel weer lukt

voorbeeld met pwm kan ik een led 10000 uur laten branden op 24V terwijl deze geschikt is voor 2,2V dit doordat ik dus niet continue dit erop zet maar dit in pulsen doe.

dus zo klopt het uiteindelijke continue vermogen toch nog vrij redelijk maar ik bouw altijd de veiligheids marge van minimaal 33% in.

40A continue regelaar.
25A moter.

25/40 = 0,625 * 100 = 62,5% gebruikt vermogen van de regelaar en nog 37,5% reserve.

het continue vermogen is dus het vermogen wat een moter continue gemiddeld kan verdragen. zoals de 25A moter zal dus voor 10% 6 sec per minuut of 6ms per 10ms op zelfs 250A kunnen draaien theoretisch. echter klopt dit niet omdat 6 sec te lang is voor de moter. vandaar ook dat het echte pwm op zulke hoge frequenties loopt plus dat dit een moter veel soepeler laat draaien.

PWM wordt gebruikt om moteren meer kracht onderin te geven en beter te laten lopen en meer gecontroleerd. PWM zorgt er ook voor dat je een moter kan regelen en niet zoals de speelgoed autos gas of geen gas. zonder tussen standen

Back