uitslagen van de kangaroo

Bij het opstijgen heeft de kangeroo een wat ander vlieggedrag dan je gewend zult zijn. Door de hoogliggende motor is het heel lastig om de neus omhoog te krijgen voor het roteren. Met vol up getrokken hoogteroer zet het model een heel gelijdelijke stijgvlucht in. Pas op een meter of tien hoogte laat ik het hoogteroer heeel voorzichtig langzaam weer naar neutraal komen. Dan pas hebben de hoogte roeren voldoende aanstroming om het voorover kantelende moment van de hooggeplaatste motor op te heffen.

Je kunt de start lengte aanzienlijk bekorten door een flinke hoeveelheid up uitslag in te programmeren. 50mm up (Aan de wortel van de elevons gemeten.) is ideaal om snel op te kunnen stijgen. Een maal in de lucht is dit bij hogere snelheden veel te veel en zul je de uitslag dan ongeveer moeten halveren. (25 mm up). Om het me zelf makkelijk te maken heb ik deze dual rate schakelaar op de zelfde schwitch geprogrammeerd als de retract functie. (Wielen uit=grote uitslagen, wielen in=klein.)

De rolroeren gaan 25 mm up met de wielen uit en 20 mm met de wielen in.

Bij de nieuwere GFK kangeroo vleugels is een uitslag van 50 mm up haast niet te realiseren door een beetje ondoordachte scharnier constructie. In dat geval zul je het moeten doen met 35-40 mm en een aanzienlijk langere startlengte moeten accepteren. (Ongeveer 80 meter vanaf gras.)

Een veel gemaakte fout is dat men na het opstijgen met vol up direct het hoogteroer los laat. Hoewel dit bij bij veel andere toestellen een juiste procedure is beloont de Kangeroo dit onmiddelijk met een verticale duik in de grond.

Door het voorover duwende effect van de hoge thrustline van de motor ontstaat tijdens de take off een zeer grote neuswiel druk. Om toch nauwkeurig te kunnen sturen is het wenselijk om slechts weinig neuswiel uitslag te hebben.( 15 graden naar elke kant) Om een goede rechtuit loop te verkrijgen is een naloop van minimaal 1,5 cm nodig. (Het verlengde van de neuspoot scharnier lijn raakt de grond minimaal 1,5 cm voor het contact punt van het voorwiel met de grond.)

Veel succes en tot volgend jaar bij "Jets over Pampa"!

koen jong ik ben eens benieuwd hoe de kangaroo gaat vliegen .
laat me iets weten he wanneer hij zen eerste vlucht gaat maken dan kom ik zkr en vast kijken.
slu

Back