uittrimmen

• Topicstarter Topicstarter Karel
  • Startdatum Startdatum
K

Karel

Guest
Hoera !! vandaag voor het eerst in open water gevaren,ging best goed :D maar ik heb toch wel een vraag hierover.
ik heb de boot ( u47 van robbe ) in een kinderbad met gewoon kraanwater uitgetrimd precies op de waterlijn door Robbe aangegeven.
Nu kom ik tot de ontdekking dat de boot in het buitenwater dieper ligt,heeft dit wat met het soortelijk gewicht van het water te maken ?
tevens vind ik het moeilijk om de juiste stand van de voorste duikroeren te vinden ,als ik alles incl de achterste roeren neutraal heb staan gaat de boot bij voorwaartste snelheid al dynamisch onderwater,ik heb er een lage regelaar van engel in zitten maar of die nu goed afgesteld is weet ik niet , wie kan mij tevens vertellen hoe ik een foto op dit forum zet .
alvast bedankt voor de info die ik hoop te krijgen
Karel

Buitenwater zal wel kouder zijn, dan krimpt het en heeft het een lagere druk... zoiets zal het zijn denk ik.

dan krimpt het en heeft het een lagere druk
8O

Als water zou kunnen krimpen als het kouder wordt (denk je niet aan iets anders in koud water :idea: ) dan wordt de dichtheid groter en daarmee het drijfvermogen van een schip groter. Dan komt het schip juist het water uit.
Wet van Archimedes: een voorwerp geheel of gedeeltelijk ondergedompelt in een vloeistof ondervindt een opwaartse kracht gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.

Waterdruk is afhankelijk van dichtheid (nagenoeg constant) en diepte.
Druk aan de opppervlakte is dus gelijk aan de atmosferische druk en voor ruwweg iedere 10 meter waterdiepte neemt de druk (op die diepte) met 1 bar toe.
:idea:

EJK

hallo

de lageregelaar houd de boot horizontaal meer doet die niet
je kan door aan de potmeter te draaien de gevoeligheid in stellen
zet de potmeter in het midden en draai hem dan langzaam meer naar het maximale regelbare
zie pijltje op de behuizing

als je de boot in je handen neemt en je laat de boeg zakken dan moeten de achterste duikroeren naar boven uit slaan
soms wordt de regelaar verkeerd om gemonteerd en dan drukt hij de boot nog meer onder water

wat het vanzelf willen duiken beterft

je schroef assen staan onder een bepaalde hoek naar omlaag
dus je duwt je kont (hek)uit het water en dus je neus (boeg) naar onder wat resulteerd in duiken
dit kan je opvangen door je voorste duikroeren in een up stand te zetten wat de boeg doet planeren zoals een water skiër
als je meer gas geeft dan moeten je roeren dus meer up staan dan als je langzaam vaart amders steekt je boeg boven water uit en dat is geen mooi zicht

je moet ook rekening houden dat robbe grote schroeven heeft mee gegeven
die waren nodig om de boot zonder duiktank te laten duiken dus met veel power en speed

als je een duik tank hebt dan heb je die snelheid niet nodig en kom je toe met kleinere schroeven wat weer resulteerd in een minder verbruik en een langere vaartijd

varen met vatse duikroeren vooraan is haast met een 7C niet te doen en geeft geen mooi vaarbeeld

groeten raf

Ik heb inderdaad een duiktank van 750 ml ingebouwd ,welke maat schroeven heb ik dan nodig als de orginele van robbe te groot zijn ? Ik zit er aan te denken om wat piepschuim onder de waterlijn aan te brengen om de boot iets hoger in het water te hebben ,want met die 750 ml tank kan je hem toch wel op de bodem leggen.
maar alvast bedankt voor je tips ,zo blijf je lekker bezig
Karel

hallo karel

wat weegt je boot in totaal

ik heb een duiktank van 900 ml en ik krijg hem maar juist onder

ik zal mijn boot ook eens wegen dan kunnen we vergelijken

als je piepschuim voor gaat toevoegen moet je dat achter ook doen
als je boot van voor meer drijfvermogen krijgt dan zal je denk ik een probleem gaan krijgen voor de onderwater vaart
en zal hij dan met zijn boeg uit het water willen opduiken

groeten raf

Raf
Mijn boot weegt op een personen weegschaal helemaal duik klaar 7,6 kg ik heb in de boot gebruik gemaakt van 5 accu cellen (d type) dit scheelt behoorlijk in gewicht voor het totaal
dan kan het ook wel kloppen dat ik hem met een 750 ml tank makkelijk kan laten duiken ,daarom vindt ik het ook geen probleem om er iets meer drijfvermogen in te hebben want het statisch duiken naar de bodem gaat voor mijn gevoel nog best wel vlot.
klopt het dat je in buitenwater minder drijfvermogen hebt ? want anders blijf je aan de gang met het uit trimmen van de boot.
Ik heb ook begrepen dat de standaard schroeven van robbe te groot zijn ,welke gebruik jij?zal binnenkort eens een foto op de site proberen te zetten .
gr Karel

hallo karel

ik gebruik de u47 schroeven nu op de u2540 en ik heb er kleinere besteld voor de u 47
het zijn werkschroeven van graupner en ik zal straks op de bestelbon kijken welke ik besteld heb

en ja buiten water is niet hetzelfde als kraantjes water
mijn test basin staat buiten en wordt gevuld door een afvoer van een tuinhuisje en een afdakje
dus dat is gewoon regenwater

groeten raf

hallo karel

mijn boot weegt 6.5 kilo
je bent dus met je boot 1 kilo zwaarder uit dan ik

als ik er vanuitga dat je dezelfde boot hebt als ik en je hebt niets aan de wtc (waterdicht compartiment )veranderd dan licht je boot dus dieper in het water dan mijn boot

ik lig ongeveer op de waterlijn die de boot origineel had in oorlogs tijd
wat het verschil is zit daar in dat hij dan vol beladen is met torpedo en andere zooi en vol gebunkert met olie (wat niet zoveel uitmaakt)

dus hij licht iets dieper dan in vredes tijd
het verschil in in het water liggen zie je op oppervlakte schepen aan het plimson merk

er staan namelijk de verschillende diepte merken op in zomer winter en zoet water belading dat het schip mag hebben

groeten raf

Hallo Raf
Dat van dat gewicht is dus duidelijk ik heb ondertussen wat van het ballastlood afgehaald waardoor de boot wat beter in het water ligt., het duiken gaat nu naar evenredigheid wat minder snel wat ik wel prettig vind.
ik heb inderdaad dezelfde boot als die jij hebt ,het verschil in gewicht zal wel in de opbouw van het binnenwerk zitten ik heb nl niets van het orginele binnendeel van Robbe gebruikt maar alles met draadeind 4 mm rvs opgebouwd,en zo rommelen we weer verder tot het naar mijn zin is.
Karel

hallo karel

1 kilo is een grote hoeveel heid rvs hoor
ik denk inderdaad dat het lood een grote rol speeld
ik heb dus haast niets van lood in de boot zitten
al wat zwaar weegt zit bij mij vanonder in de romp
al het lichte spul boven aan
wat ook weer een voordeel geeft bij water inbreuk
je elektronica blijft werken

groeten raf

Back