UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2019/947

Discussie in 'F5J' gestart door trebor siuhyn, 14 dec 2020.

  1. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    AgatHazzel
    Heeft de feest commissie en de FAI wel eens nagedacht over de wedstrijd reglementen per 1-1-2021 deze zijn in strijd met de uitvoeringsverordering 947
     
  2. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.596
    Locatie:
    Gouda
  3. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    AgatHazzel
    In de nieuwe verordening die vanaf 2021 in gaat staat een hoogte limiet voor UAS dit houd in dat je niet hoger dan 120 meter mag komen,
    regel 5.5.11.12. sub E is in strijd met de verordening. Daarnaast zal de hoogte beperking meer issues met zich mee brengen niet alleen in de F5J
    maar ook in meerdere klasses. Een navraag bij de EASA heeft op geleverd dat er voor wedstrijden geen uitzondering gemaakt zal worden
    kreeg zelfs de indruk dat men niet van het bestaan van wedstrijden had.
     
  4. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.596
    Locatie:
    Gouda
    Op officiële club velden waar geen beperkingen zijn ivm luchthavens mag je tot 300m.
     
    F3J-Karel vindt dit leuk.
  5. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    AgatHazzel
    Benieuwd waar jij dat vandaan haalt
    Want vanaf 1-1-2021 is de verordening geldig voor alle UAS het enige waar tot 2023 een uitstel voor is is voor het bepalen van geografische UAS zones en dit kan zelfs voor veel clubs een probleem worden
     
  6. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.596
    Locatie:
    Gouda
    Kijk op de website van de KNVvL: Klik hier (rijksoverheid.nl)
    En lees daarin:
    Modelvliegen in verenigingsverband
    Tot uiterlijk 31 december 2022 blijft voor het modelvliegen in verenigingsverband de nationale Regeling modelvliegen voor u van toepassing en zijn de Europese regels dus nog níet voor u van belang.
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.920
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is dus nog twee jaar....

    Ik hoop dan toch wel dat ze binnen die twee jaar wel met een werkbare oplossing komen... ALS het probleem wat OP aanhaalt inderdaad een probleem gaat vormen...
     
  8. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    4.170
    Locatie:
    Noord Brabant
    De overgangsperiode, kun je alvast wennen aan de max 120 meter hoogte.
    In 2023 komt de regeling modelvliegen te vervallen, waarin de 300 meter is geregeld voor clubs en verenigingen.

    (Europese richtlijnen moeten binnen een bepaalde termijn worden omgezet in nationale wet- en regelgeving).
    Als die beperkt is tot max 120 meter, dan mag de nationale wetgever daar geen 300 meter van maken.

    Er is 1 uitzondering bij de 120 meter hoogte en dat is bij het helling / alpen modelvliegen met onbemande zwevers.
    Overal hebben ze het in de spelregel over drone's en ineens staat er dit;

    Deel A
    UAS.OPEN.010 Algemene bepalingen
    4) Bij wijze van uitzondering op punt 2 mogen onbemande zweefvliegtuigen met een maximale startmassa (MTOM) van minder dan 10 kg, lading inbegrepen, op een afstand van meer dan 120 m van het dichtstbijzijnde punt van het aardoppervlak vliegen, voor zover het onbemande zweefvliegtuig op geen enkel ogenblik op een hoogte van meer dan 120 meter boven de piloot op afstand vliegt.

    Wil je na 1 jan 2023 legaal meer dan 120 hoog vliegen met het fladdertje, zul je op een trapje of zo moeten gaan staan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  9. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.023
    Locatie:
    .
    Wordt dit dan het nieuwe beeld bij F5J wedstrijden?

    Hoogwerkers.jpg
     
    wvr, AHoogendijk en Cnn vinden dit leuk.
  10. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    4.170
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat kan, voor de betere trainingen zou dit ook nog kunnen.
    eiffeltoren_parijs.png

    Of in de achtertuin van de FAI, die zitten in Zwitserland, dus de wedstrijden kunnen nog wel doorgaan.
    Alleen, over een jaar of 2 is er geen trainingsruimte meer in een EU land op Zwitserland na.
    En als de Engelsen uit de EU stappen, kan daar naar alle waarschijnlijkheid ook getraind worden.

    Dit is niet is van dat zien we dan wel, dit is het inperken van het luchtruim van de modelvlieger met zo'n 99%.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2020
    AHoogendijk en Hans V vinden dit leuk.
  11. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.023
    Locatie:
    .
    Klopt, de discussie over de nieuwe Drone wetgeving is veel te laat op gang gekomen maar of dat enig verschil had uitgemaakt en de wetgeving daarmee nog was aan te passen dat betwijfel ik.
    In een ander topic sprak ik over verworven rechten en wat ik daarmee eigenlijk bedoelde is dat burgers binnen Europa zonder extra kosten en administratieve beperkingen gewoon hun wedstrijden moeten kunnen vliegen. Dus als een EU land extra (administratieve) eisen opstelt die daardoor het beoefenen van hun hobby beperken ook dan hebben EU burgers hun rechten.
     
  12. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    655
    Locatie:
    Emmen
    Gelukkig staan Argentinië, Brazilië en de VS nog op het to do lijstje, iets voor na 2023 :koud:
     
  13. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    4.170
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee dat hele traject van inpikken van het recreatieve gedeelte van het luchtruim, was al in kannen en kruiken voordat de stakeholders van recreatie en de modelvliegsport er bij zijn betrokken.

    Wat gewonnen is, is het gedeelte op nationaal niveau, maar dat loopt na 1 jan 2023 ten einde.

    De topic titel en het bijbehorende document, heeft niets met veiligheid te maken, maar met economisch verkeer.
    Dit is de titel kop van het document, het stuk tussen de haakjes.

    upload_2020-12-16_15-41-7.png

    Het lijkt er op of er een rookgordijn opgehangen is onder het mom van veiligheid.

    Op een gegeven moment wordt, als gaat over veiligheid verwezen naar 2006/42 machines en 2009/48 speelgoed.
    Speelgoed is speelgoed, een gele drone mag niet geel zijn van het cadmium in het plastiekje.:)

    Bij machines wordt het interessant.

    Na 4 pagina's van de 63, ben ik al klaar met het lezen.

    Die richtlijn is o.a. niet van toepassing op vervoermiddelen voor vervoer door de lucht, over het water en over spoornetten met uitzondering van daarop aangebrachte machines.

    Ook machines die specifiek voor defensie of pliesie doeleinden zijn ontworpen of geproduceerd, vallen buiten het schot van de machine veiligheid.
    Dat is best wel een gevaarlijke situatie.
    En zeker bij defensie, die raken nogal eens een fladdertje kwijt.

    Maar dat houd dus ook in, als de pliesie een standaard drone om laat bouwen met een speciale camera aan boord, dan is de samenstelling een specifiek ontworpen toestelletje met een bepaald specifiek doeleind en valt dus buiten de veiligheidsregels.
     
    Hans V vindt dit leuk.
  14. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.023
    Locatie:
    .
    Helemaal correct @hobbyist, wetgevingen komen vaak onder verdekte argumenten tot stand om zo het draagvlak te vergroten. Ik heb dit al zo vaak voorbij zien komen en tot op de dag van vandaag werpt men bewust een rookgordijn op verwijzend naar omstandigheden die de burger daardoor heel makkelijker slikt.

    En feitelijk verdiept niemand zich er in wat straks de gevolgen zullen zijn (o.a. de privacy) van het gebruik van deze (commerciële) Drones, maar dat is een aparte discussie die ik hier niet ga voeren. :)

    Dat men Drones wil gaan inzetten prima, ik zelf zal dus nooit op de Dam mijn lier gaan uitrollen om daar mijn zwever met 4.50 mtr. spanwijdte te lanceren dus van mij mogen ze daar gaan vliegen. Maar wat als er op vliegveld Deelen een Drone basis komt, hoelang zal de modelvliegclub die op de heide bij Ede vliegt daar nog mogen blijven?

    En wat als een modelvliegclub in de baan ligt tussen 2 ziekenhuizen en van die medische Drones daar tussen gaan vliegen? Ok, met GPS kan de Drone omgeleid worden maar wel ten nadele van de tijdwinst.
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina