Ulises 2024

Update, met raboech as nog op dek.
20240910_171835.jpg 20240910_171822.jpg 20240910_171813.jpg

• Like
Reactions: ozy
Kees, Schuur eer je de latjes erop lijmt de kopse einden van de spanten schuin aan opdat de latjes mooi aanliggen. Dan houdt de lijmverbinding beter. En de zwarte asresten van het laseren moeten er toch af. Gr. K.aas.

Klaas, dat was wel de bedoeling, zal ze eerst moeten wateren om te voorvormen.
Ook moet ik de kop en kont nog vullen met balsa.
Genoeg te doen voor het planken

ziet er al een goede start uit,
De schroefas koker mag je reeds plaatsen voor je aan de beplanking begint.
Nu kan je er overal goed bij om te controleren of hij mooi recht zit.
hou wel rekening met de motor die er later inkomt.
succes verder.

Als het om een statisch model gaat zou ik in de achtersteven een messing M4 boutje (zonder kop) lijmen en daar de schroef op draaien. Is aanmerkelijk goedkoper dan een schroefas. Gr. Klaas.

Bedoeling is om RC ready te gaan als ik in de toekomst tot verkoop over ga, zal ook de hull binnen en buiten met G4 behandelen

Kees, ik plaatste altijd eerst de latjes in een buis met water ongeveer een half uur daarna kunt je ze goed buigen.
laten drogen en dan vastlijmen.
groet Piet

Goedemorgen Piet, ja zo doe ik dat ook, had een pvc pijpje gehaald om gelijk de schoorsteen mee te maken zoals jij deed.
Maar de diameter van de ringen zijn of groter of kleiner, ik ben voor 32mm gegaan ipv 40mm
Klopt het dat jij de pijp bekleed had met latjes om aan de juiste maat te komen?

Kees heb net m'n topic door gelezen, maar de pvc pijp heb ik met latjes bekleed om de juiste omvang te krijgen.
dit was omdat de schoorsteen in de bouwdoos een kartonnen kokertje was..
groet Piet

De bedoeling is om de romp te plamuren na de G4 behandeling, wat voor plamuur kan ik het beste gebruiken.
De latjes zal ik eerst schuren voor dat de G4 er op komt, of zal ik ook eerst plamuren voor de G4?

eerst G4 als je plamuurt kan op die plek de G4 niet meer in het hout.
Schuren mag natuurlijk wel eerst gebeuren, anders loop je kans dat je de G4 verwijderd door het schuren.
G4 trekt niet zo diep in het hout, maar meer dan voldoende om het hout te beschermen tegen vocht.
veel bouw plezier

ik gebruik voor de romp eerst poriënvuller daarna de romp in de grondverf waarna je kunt zien waar wat geplamuurd moet worden, ik gebruik hier altijd autoplamuur voor.
is wel wat meer schuren maar voordeel is dat het gauw droog is.
en na gronden plamuren schuren en weer gronden tot alles lekker glad is.
groet Piet

Klaar voor de volgende fase, na de G4 behandeling wordt het schuren, gronden, schuren en plamuren.
Dit nogmaals tot het mooi glad is, dan is het buiten ook bijna glad ;)

Bijlagen

• 20241020_125549.jpg
    20241020_125549.jpg
    284,3 KB · Weergaven: 62
Waarom gooien sommige modelbouuwers het geld door de ramen naar buiten ??????
Schuren na G4 behandeling dan is de G4 opnieuw weg !!!!!!! en is het hout opnieuw onbehandeld.
Maar het is uw geld :)

Volgens mij is schuren een oppervlakte ding, G4 zit dieper, maar wie ben ik?
Ook is de G4 aan de binnenzijde gedaan, daar wordt Niet geschuurd.

G4 is een oppervlakte behandeling net zoals verf ,
Nu vermoed ik dat je nog wel wat over zult hebben van je pot.
Eerst schuren, dan opnieuw G4 en dan plamuren zou ik je willen adviseren.

Verse G4 heeft een lage viscositeit en dringt mooi in het hout waardoor het verglaast. Als de pot van Marc al een tijdje open is geweest wordt ze dikker en blijft meer op het oppervlak liggen.
Schuren om mat te zetten is prima, schuren om in model te brengen is zoals Marc zegt geld door de ramen naar buiten gooien.
Goed bezig allebei :)

Back