Ultegra F3K van Stratair

prop-er

Forum veteraan
Ik zag in de laatste FMT (juni) op pagina 82 de advertentie van Stratair, alwaar rechtsonder de Ultegra F3K aangekondigd wordt. Volgens de korte beschrijving een ontwerp van Rainer Moosmayer en Peter Wick. Vanaf zomer 2008 te verkrijgen. Klinkt interessant. Er is, nog op de site van Stratair, nog op internet, iets te vinden over dit model. Weet iemand meer over de Ultegra?

ultegra von stratair - RC-Network

Hallo Kollegen,

ich hab mal direkt bei Hr. Stratberger angefragt und folgende Infos erhalten:

--------------------------------------------------------------------------
Der Ultegra ist ein komplett neues Modell. Er wird folgende Features haben:
-alle Servos eingebaut in der Fläche
-QR-Servos fertig angelenkt (kein RDS)
-sehr kleiner widerstandsarmer Rumpf. Platz für Akku,Vario,Empfänger
-sehr leichte Schalenleitwerke
-sehr schnell flugfertig = geringe Bauzeit, einfach zu bauen
-nur als Disserfläche mit Rohacell erhältlich
-QR unten angeschlagen mit Dichtlippe
-Gigaflaps
-Flügel hat mit 4 Servos Kabel und QR-Anlenkung 156g

Preis mit 2x D47 + 2x D60HT Servos vorraussichtlich 349,- euro
Event. bieten wir ihn auch ohne Servos an, aber dann hat man wieder Servodeckel die aerodynamisch nicht optimal sind. In dieser Ausführung sollte er 269,- kosten.

Das wird ein sehr interessanter preisbewusster F3K Segler!
Am F3K Sektor wird sich bei uns noch einiges tun.
--------------------------------------------------------------------------

Es gibt auch schon Bildmaterial.

LG,
HuHu

ultegra_cad.jpg

ultegra.JPG

Hee, hij heeft de servo's voor hoogte- en richtingsroer in de vleugel gebouwd. Briljant.

Dat ken ik ergens van. Jij ook Sietse? :wink:

ik wou net zeggen idd.. dit design ken ik ergens van :D!
Bij de mini werkte het zeker lekker. Wilde het ook bij een grote doen, maar had toen mijn enige D47's toch maar in het Alex-rompje gezet.
Voordeel is dat je het gewicht laag houd met een extreeeeeeeem dunne romp, nadeel is dat die romp wel vrij lang moet zijn (wat je hier ook ziet). Bart gaf toen later een keertje aan dat het toch beter blijkt te zijn om een kortere neus te hebben met dan dus iets meer gewicht.

Vanuit die gedachtes bij elkaar ben ik dus een nieuwe mini aan het bouwen :).

Bart gaf toen later een keertje aan dat het toch beter blijkt te zijn om een kortere neus te hebben met dan dus iets meer gewicht.

Vanuit die gedachtes bij elkaar ben ik dus een nieuwe mini aan het bouwen :).

Daar ben ik het dus volledig mee eens. Verleden jaar vloog ik ook met langere neuzen maar die draaien een stuk minder wat weer een voorlijker zwaartepunt vraagt. Ook zwabberen ze meer in de start wat weer meer hoogte kost.

Bovendien is deze romp gekozen om de verminderde weerstand maar zagen ze vervolgens gaten in de romp onder de vleugel omdat ze anders de hevels niet kunnen aansluiten. Alle voordeel in één keer weg.

http://www.rc-network.de/forum/showpost.php?p=1134382&postcount=132

Het was dus beter geweest de servo horns dichter bij elkaar te zetten, zodat ze binnen de romp zitten.

Het was dus beter geweest de servo horns dichter bij elkaar te zetten, zodat ze binnen de romp zitten.
Dat is Sietse zijn ontwerp, toch?

Wel leuk trouwens dat er eens een andere configuratie wordt gekozen. Verfrissend!

Waarschijnlijk zien ze dan geen kans om de stuurlijnen in te haken of zit de vleugelophanging in de weg.

Op die manier zit het nu bij mijn mini... heb je echt maar een halve cm voor nodig hoor. (voor 2 servo's met hoorntjes)
Als je dan RDS in de vleugels voor de ailerons heb is het helemaal mooi :).

Ik heb wel single pull, dan is het wat makkelijker. haak gewoon de touwtjes met een klein haakje aan de servohoorntjes en daarna monteer je de vleugel pas.

Back