Uiteraard zal ik dit niet tegenspreken, echter vraag ik mij af deze conclusies zijn getrokken uit ongestuurde rechte vluchten, waarschijnlijk wel. Persoonlijk vindt ik het fijn als mn dlg snel en direct reageert op de ailerons en lekker in de bocht blijft hangen, zonder na het inzetten hiervan, veel bij te sturen. Voor mij zou dus vooral van belang zijn hoe het vlieg/stuurgedrag zich dan gedraagt(dus met het inzetten van de bocht en hierna). Mijn ervaring met de mini's zijn bij een hoogdekker dat ik veel bij moet sturen en bij een laagdekker veel tegen sturen...Bij een middendekker stuurde ik het minst na het inzetten van de (thermiek)bocht, waaruit ik de conclusie trok dat dit het efficientste is...(uiteraard afhankelijk van je vliegstijl!) Mijn minimoa-tje is idd lastig om de hoek te krijgen en zonder rudder kan ik het wel vergeten, staaft dus de verhalen tot nu toe.Specialpainter (hier stond eerst Vincent, maar topicstarter heet ook Vincent.....), elders is al een keer een discussie geweest over hoog- en laagdekkers. De (correcte) conclusie daar was dat de positie van het zwaartepunt tov de vleugel geen invloed heeft op de stabiliteit. Toch is bekend dat hoogdekkers stabieler op rol zijn dan laagdekkers, maar dat heeft met de omstroming van de romp te maken bij licht slippende vlucht.
Erg leuke punten worden er nu aangehaald, complimenten aan iedereen