Brainfarts??!! Haha, lol.
Algemeen: waarom ga niet te werk zoals standaard gedaan wordt met negatieve mallen? Glashuid-herex-glas etc?
Te dun profiel. Normaal gesproken zou je dit kistje uitvoeren met CNC gesneden licht overmaat volschuimkern, net zoals de XXlite/Helios. Maar dan heb je een stevige mal nodig, omdat de overmaats volschuimkern samengedrukt wordt bij het sluiten van de mal. Dat kan mijn schuimen mal niet aan. Daarom wil ik experimenteren met een mix van epoxy en korrels. Hoe lichter hoe beter.
welke wax gaat er op de folie?
Geen. Folie is zelflossend. Even experimenteren hoe de lak zich gedraagt. Denk aan 1 of 2 hele dunne lagen. (gewicht en voorkomen van Fish-eye).
Dit is een riskante stap. Die disser druk je niet heel makkelijk in. En als je druk op een plekje consentreert heb je een deuk in je mal. Misschien kun je van te voren het disser op een dunne plastic sheet deppen rollen, waarna je het overbrengt in je mal. Al is dat vast een plakkerig geetter.
Klopt. Het idee is nu om nadat het glas- of carbonweefsel erin is gelegd, er iets van keukenpapier op te leggen, en dan met schuimrubber rolletje te proberen het teveel aan epoxy te absorberen. Alternatief: voorzichtig deppen.
De disser komt er achteraan. De roving wordt gesopt, en op een houten frame geplakt. Dit frame wordt boven de mal gepositioneerd, en met een stuk op maat gesneden folie druk ik de disser op zijn plaats. (Hoog "dit gaat fout" gehalte) Als de epoxy hard is kan ik het folie verwijderen.
Denk je dat dit de zeer dunne glashuid (0.05mm!) ondersteunt? Maakt die 10% epoxy de boel niet onwijs zwaar? Kun je geen halve volle kernen snijden met je CNC machine? Die dan gelijk mee baggen zodra je de huid en ligger in de mal hebt gesopt? na het uitharden kun je met een vlakke schuurlat de hoogte van kern op maat schuren langs de malrand die je op en of andere manier voorziet van schuurgeleiding. Voordat je dan onder en bovenhelft op elkaar plaatst haal je ietsie schuim weg langs de leading edge en breng je daar het rupsje microballoons aan.
Mij lijkt de EPS parel of Poraver methode gewoon sneller en eenvoudiger, het sluit altijd overal goed aan, en geen risico op beschadiging van de mal. Je hebt wel een punt over de dunne glashuid. Misschien dat ik moet beginnen met een laagje kleinere parels. Of deze methode ook het beoogde resultaat geeft is een kwestie van uitproberen. Ik heb er nog niet aan gerekend, maar laten we dat dan nu maar gelijk even doen:
Volume totale Ultima vleugel: 1 liter.
EPS parels wegen 13 kg/m³ = 13 gr/ltr = 13 gr/vleugel
10% epoxy = 100 gram
De styrovulling weegt dus 113 gram.
Voor een XXlite schuimkernvulling wordt Rohacell 31 gebruikt (?). Zo'n vulling zou in de Ultima 32 gram wegen. Dat scheelt wel erg veel. (veel meer als ik dacht)
Terugrekenen dan maar: ik mag maximaal 32-13= 19 gram epoxy toevoegen, oftewel zo'n 2% volumegewicht.
Poraver is geen optie, want dat weegt los gestort al 230 kg/m³...
Ik ga vanavond eens een testje doen in een bekertje.
Een beetje kleurstof zal wel helpen om een goede menging te beoordelen.
Bestaat er nog een alternatief in de vorm van een lichtgewicht 2 componenten PU lijm? Evt water met bruislijm? Verdunde houtlijm?
Hoe regel je het dat het weefsel netjes voor tot de lijst loopt? Schuur je dit af? Plak je een strookje aluminiumtape lang de rand van de mal? Dat is zeer dun, en glad, daardoor waarschijnlijk goed om rustig langs/over te schuren?
Ik denk dat ik het weefsel aan de voorzijde iets ondermaats knip. Dan een randje glas 10mm 200 grams eroverheen plakken, precies tot de bovenrand van de mal.