Ultima DLG - Ontwerp & bouw

En ik heb deze gekocht:

Vacuüm-folie - Carbonwinkel.nl

Eerst maar eens mee werken om te zien wat het doet. Mijn eerste indruk was dat het niet aan mijn verwachting voldeed. Maar aangezien die verwachting niet op ervaring berust is dat suggestief en daarmee onbetrouwbaar.
 
Jij hebt de PO150:

High-stretch polyolefine-copolymer film developed specifically for complex moulds and re-entrant angles.
Self-releasing (epoxy resins, phenolic resisn) in principle reusable.

Technical data:

Max. temperature:125 °C
Max. pressure: 4 bar
Thickness: 80 µ
Width: 175 cm
Elongation at break: approx. 1000 %
Weight: 74 g/m²
Non-resitant to styrene
Application:
Colour: transparent
Vacuum bagging (not suitable for vacuum resin infusion)

Ik heb de nieuwe PO120:

PO120 is a new generation extruded copolymer film.

It has exceptional conformability characteristics, particularly when applied to awkward shapes with deep recesses or undercuts and permits the moulding of complex parts. It has auto-release properties and can be used in direct contact to the resin.

This film consists of 3 layers : 2 auto-release copolymer layers outer and a copolyamide layer in the middle.

It is a styrene resistant film and diffusion resistant, i.e. it could be used for both vacuum moulding or vacuum infusion technologies with epoxy or polyester.

Technical data:

Max. temperature: 120 °C
Thickness: 75 µ
Width: 200 cm
Elongation at break: approx. 400 %

Ik heb zo nog mijn bedenken over het feit dat het 3 (losse?) lagen zijn.

Wat bevalt jou niet aan de PO150?
 
Dit is een hele andere manier dan wat ik tot nu toe gezien heb!
Kan je heel in het kort uitleggen hoe het werkt?

Ik kan me voorstellen dat je de foli vacuum trekt zodat het de mal goed volgt
rol je dan het glas meteen op de mal in met epoxy of doe je dat ernaast?
en als de kern er in gaat, komt dan de druk van de mal of laat je dan wat lucht ontsnappen zodat het foli tegen de kern gaat drukken?

Alvast dank voor de uitleg

Groet

Niels
 
@Berrie: PO120 lijkt een stuk minder elastisch (400% tegen 1000%). Nou ja, we zien wel hoe het bevalt.

@Niels:

Ik gebruik een schuimen mal uit kostenoverwegingen. Een schuimen mal is zeer gevoelig voor beschadigingen, en het gaat me heel veel tijd kosten om de diverse te snijden delen exact op elkaar te laten aansluiten.

De vacuumfolie doet dienst als lossingslaag tussen schuim en epoxy. In principe wil ik de schuimen mal niet schuren. Eventuele kiertjes vul ik op met spaarzame beetjes plamuur of epoxy, aangedrukt met een strookje mylar.

Werkwijze na het aanbrengen en vacuum zetten van de folie op de mal:
- Blanke 2K lak. Laten drogen
- Glasfiber templates aanbrengen voor het spuiten van een kleurenpatroon.
- Kleuren spuiten (spuitbus, laten drogen)
- Folie op mal insoppen met wat epoxy
- Weefsel droog in de mal leggen, glas voorzien van 1K disser.
- met roller aandrukken.
- Waar nodig extra epoxy toevoegen en rollen/deppen.
- Peelply erop + breather
- Gewone PE Folie eroverheen, en vacuum trekken.
- Laten drogen
- Binnenzijde opbouwen (ligger(s), scharnier, servo's, etc.)
- Mal opVullen met mix poraver of styrokogels met 10% epoxy
- randen voorzien van rupsje ingedikte epoxy
- Zodra de epoxy groen is (vrij vertaald), maldelen samenvoegen

Dit is even uit het hoofd, ik kan wat vergeten zijn. (aanvullingen zijn zeer welkom!)

Groet,

Vincent
 
Oh te gek!!!!
Je maakt dus eigenlijk twee schalen die pas na het uitharden samen voegd tot een vleugel

Wat een mooie manier!!! ik hoop dat je wat foto's kan plaatsen als je eenmaal zo ver bent!

dank voor de toelichting!
 
(aanvullingen zijn zeer welkom!)

In dat geval, wat brainfarts:

Werkwijze na het aanbrengen en vacuum zetten van de folie op de mal:
- Blanke 2K lak. Laten drogen : welke wax gaat er op de folie?
- Glasfiber templates aanbrengen voor het spuiten van een kleurenpatroon.
- Kleuren spuiten (spuitbus, laten drogen)
- Folie op mal insoppen met wat epoxy
- Weefsel droog in de mal leggen, glas voorzien van 1K disser.
- met roller aandrukken. Dit is een riskante stap. Die disser druk je niet heel makkelijk in. En als je druk op een plekje consentreert heb je een deuk in je mal. Misschien kun je van te voren het disser op een dunne plastic sheet deppen rollen, waarna je het overbrengt in je mal. Al is dat vast een plakkerig geetter.
- Waar nodig extra epoxy toevoegen en rollen/deppen.
- Peelply erop + breather
- Gewone PE Folie eroverheen, en vacuum trekken.
- Laten drogen
- Binnenzijde opbouwen (ligger(s), scharnier, servo's, etc.)
- Mal opVullen met mix poraver of styrokogels met 10% epoxy Denk je dat dit de zeer dunne glashuid (0.05mm!) ondersteunt? Maakt die 10% epoxy de boel niet onwijs zwaar? Kun je geen halve volle kernen snijden met je CNC machine? Die dan gelijk mee baggen zodra je de huid en ligger in de mal hebt gesopt? na het uitharden kun je met een vlakke schuurlat de hoogte van kern op maat schuren langs de malrand die je op en of andere manier voorziet van schuurgeleiding. Voordat je dan onder en bovenhelft op elkaar plaatst haal je ietsie schuim weg langs de leading edge en breng je daar het rupsje microballoons aan.
- randen voorzien van rupsje ingedikte epoxy Hoe regel je het dat het weefsel netjes voor tot de lijst loopt? Schuur je dit af? Plak je een strookje aluminiumtape lang de rand van de mal? Dat is zeer dun, en glad, daardoor waarschijnlijk goed om rustig langs/over te schuren?
- Zodra de epoxy groen is (vrij vertaald), maldelen samenvoegen

Algemeen: waarom ga niet te werk zoals standaard gedaan wordt met negatieve mallen? Glashuid-herex-glas etc?
 
Het aanpassen van een profiel (minder camber) is zo gebeurd. Maar wat is de ideale camberreductie? Wat is het effect op de polars, en werken de de verschillende profielen nog goed met elkaar samen? Oplossing: de drie verschillende tipprofielen elk aanpassen met tien varianten. Deze 30 varianten elk voorzien van 12 flapstanden zijn al 360 profielen. Deze worden dan met een batch berekening doorgerekend (1 nachtje rekenwerk). Daarna kun je aan de slag met optimalisatie van de vleugel. Klinkt simpel, maar het is echt monnikenwerk.
Je kan dit soort werk natuurlijk wel versnellen door initieel bijvoorbeeld maar met 3 cambers en 3 flapstanden te werken, en dan richting een optimum te werken, maar ik vind persoonlijk de "brute force" methode fijner.

Kun je misschien aangeven hoe je aan drie tipprofielen komt met ieder tien varianten? Waar is de keuze van de profielen op gebaseerd en welke varianten werden onderzocht? M.a.w. wat waren de uitgangspunten van jouw speurtocht?

XFLR5 is vrij downloadbaar en de verleiding is groot op basis hiervan eigen profielen en profielen reeksen te ontwikkelen, maar de vraag is of dat altijd het gewilde resultaat oplevert. Zo te zien heb jij je aardig verdiept in deze materie en misschien kan je door wat tips ons behoeden voor de gebruikelijke valkuilen.

Henk
 
Brainfarts??!! Haha, lol.

Algemeen: waarom ga niet te werk zoals standaard gedaan wordt met negatieve mallen? Glashuid-herex-glas etc?

Te dun profiel. Normaal gesproken zou je dit kistje uitvoeren met CNC gesneden licht overmaat volschuimkern, net zoals de XXlite/Helios. Maar dan heb je een stevige mal nodig, omdat de overmaats volschuimkern samengedrukt wordt bij het sluiten van de mal. Dat kan mijn schuimen mal niet aan. Daarom wil ik experimenteren met een mix van epoxy en korrels. Hoe lichter hoe beter.

welke wax gaat er op de folie?

Geen. Folie is zelflossend. Even experimenteren hoe de lak zich gedraagt. Denk aan 1 of 2 hele dunne lagen. (gewicht en voorkomen van Fish-eye).

Dit is een riskante stap. Die disser druk je niet heel makkelijk in. En als je druk op een plekje consentreert heb je een deuk in je mal. Misschien kun je van te voren het disser op een dunne plastic sheet deppen rollen, waarna je het overbrengt in je mal. Al is dat vast een plakkerig geetter.

Klopt. Het idee is nu om nadat het glas- of carbonweefsel erin is gelegd, er iets van keukenpapier op te leggen, en dan met schuimrubber rolletje te proberen het teveel aan epoxy te absorberen. Alternatief: voorzichtig deppen.

De disser komt er achteraan. De roving wordt gesopt, en op een houten frame geplakt. Dit frame wordt boven de mal gepositioneerd, en met een stuk op maat gesneden folie druk ik de disser op zijn plaats. (Hoog "dit gaat fout" gehalte) Als de epoxy hard is kan ik het folie verwijderen.

Denk je dat dit de zeer dunne glashuid (0.05mm!) ondersteunt? Maakt die 10% epoxy de boel niet onwijs zwaar? Kun je geen halve volle kernen snijden met je CNC machine? Die dan gelijk mee baggen zodra je de huid en ligger in de mal hebt gesopt? na het uitharden kun je met een vlakke schuurlat de hoogte van kern op maat schuren langs de malrand die je op en of andere manier voorziet van schuurgeleiding. Voordat je dan onder en bovenhelft op elkaar plaatst haal je ietsie schuim weg langs de leading edge en breng je daar het rupsje microballoons aan.

Mij lijkt de EPS parel of Poraver methode gewoon sneller en eenvoudiger, het sluit altijd overal goed aan, en geen risico op beschadiging van de mal. Je hebt wel een punt over de dunne glashuid. Misschien dat ik moet beginnen met een laagje kleinere parels. Of deze methode ook het beoogde resultaat geeft is een kwestie van uitproberen. Ik heb er nog niet aan gerekend, maar laten we dat dan nu maar gelijk even doen:

Volume totale Ultima vleugel: 1 liter.
EPS parels wegen 13 kg/m³ = 13 gr/ltr = 13 gr/vleugel
10% epoxy = 100 gram

De styrovulling weegt dus 113 gram.

Voor een XXlite schuimkernvulling wordt Rohacell 31 gebruikt (?). Zo'n vulling zou in de Ultima 32 gram wegen. Dat scheelt wel erg veel. (veel meer als ik dacht)

Terugrekenen dan maar: ik mag maximaal 32-13= 19 gram epoxy toevoegen, oftewel zo'n 2% volumegewicht.

Poraver is geen optie, want dat weegt los gestort al 230 kg/m³...

Ik ga vanavond eens een testje doen in een bekertje.
Een beetje kleurstof zal wel helpen om een goede menging te beoordelen.

Bestaat er nog een alternatief in de vorm van een lichtgewicht 2 componenten PU lijm? Evt water met bruislijm? Verdunde houtlijm?

Hoe regel je het dat het weefsel netjes voor tot de lijst loopt? Schuur je dit af? Plak je een strookje aluminiumtape lang de rand van de mal? Dat is zeer dun, en glad, daardoor waarschijnlijk goed om rustig langs/over te schuren?

Ik denk dat ik het weefsel aan de voorzijde iets ondermaats knip. Dan een randje glas 10mm 200 grams eroverheen plakken, precies tot de bovenrand van de mal.
 
@Henk: lees het draadje op RCgroups eens door. Daar staan genoeg aanwijzingen om zelf een weg in XFLR5 te vinden.

New foils 2014: Ultima - RC Groups

Mijn opmerking over de tipprofielen ging specifiek over het verlagen van de CL waarde aan de tips. Gerald (G_T) gaf in het draadje op RCGroups 4 goede redenen waarom je dat wilt. Om dat te bereiken kun je of washout toevoegen, of de camber van het profiel verlagen. Dit verlagen van de camber kun je per profiel in zeg 10 stapjes van 0,02° doen.

Dit aanpassen van de camber kun je overigens beter niet in XFLR5 doen. De resultaten zijn niet bruikbaar. (grillig profieloppervlak) Ik gebruik een betaalde Profilli Pro voor profielaanpassingen.
 
DSC_0613_zps4704c8ef.jpg


200ml EPS parels, 2 gram.
4 gram bootbouwers epoxy aangemaakt.
Beetje rood erdoor gedaan. (Kleurstof uit het potje was niet goed gemengd.)
Goed geroerd, het mengen gaat vrij makkelijk en snel.
Parels zijn door en door nat.

Na het mengen weegt deze composiet 5,5 gram.
Er is dus 0,5 gram epoxy achter gebleven in het mengbakje en aan het roerstaafje.

1 liter = 1 vleugel = 27,5 gram kernmateriaal.

Ik denk dat ik nog wel minder epoxy kan gebruiken.

Maar is het sterk genoeg?

th_Smiley_WaitingSign.gif
 
Ik heb met Kalinka de werkwijze nog eens doorgenomen. Daar kwamen nog wat wijzigingen uit naar voren:

Hoe krijg je het bias glas/carbon netjes in de gesopte mal?
-> leg reepjes folie dwars over de mal. Hierop het weefsel positioneren. Dan trek je beginnend in het midden een reepje folie (10cm breed) weg. Met je vingers voorzichtig het glas positioneren. Volgende reepje folie wegtrekken, enzovoorts.

We willen alleen epoxy in de mal aanbrengen. Maar wat nou als je erachter komt dat het glas/carbonweefsel toch te droog is? Gewoon wat epoxy toevoegen en uitrollen wordt te zwaar.
-> epoxy rollen op een stukje folie, dit omgekeerd in de mal, en zacht met de roller het epoxy gelijkmatig in het weefsel overbrengen.

Hoe pak je het aanbrengen van de roving disser aan?
-> Houten frame, streepjes zetten, spuitlijm, roving erop plakken.
Folie op tafel, frame omgekeerd erop, met de vingers roving soppen, met föhn lichtjes verwarmen. Frame+folie omkeren. Frame+folie op mal zetten. Folie+roving losknippen met schaar. Folie aandrukken op glas-/carbonweefsel.

Als alles nat in de mal ligt, hoe zet je de boel dan weer onder vacuüm?
-> de onderste houten plaat langer & breder uitvoeren, en ook hier een kanaal in frezen. We gebruiken ook voor deze stap het elastische folie.

Maar als je beide mallen later onder vacuum gaat zetten, krijg je tijdelijk ook een drukverandering in je basismal. Dit kan nare effecten geven. (verf komt los, luchtbellen, kreukels in de folie, etc.)
-> Gebruik een terugslagventiel in de toevoerleiding naar de basismal.
-> Maak gebruik van de 20ltr buffertank om drukwisselingen op te vangen.
-> Gebruik een tweede pomp. (Ik heb nog een koelkastcompressor liggen)

Hoe doe je dat dan met die styrokorrels erin gieten?
-> De parels zijn eenvoudig samendrukbaar, zolang de epoxy nat is. Stel dat ik ruim (maar niet te ruim) parels in de mal giet, en er een plank met folie op leg, dan druk je het geheel samen tot een perfect vlak, en zullen de parels door de druk netjes gerangschikt worden, en overal goed aanliggen.
 
Laatst bewerkt:
Misschien, maar ik vind het wel fijn om zelf de hoek en de (naar de tip toe aflopende) densiteit van de disser te bepalen. En ik heb wat meters 1K HM liggen, wordt dat tenminste ook eens gebruikt.

Als de glasversie lukt, en de mal is daarna nog bruikbaar, gaan we op de dure full carbon toer...
 
Mijn opmerking over de tipprofielen ging specifiek over het verlagen van de CL waarde aan de tips. Gerald (G_T) gaf in het draadje op RCGroups 4 goede redenen waarom je dat wilt. Om dat te bereiken kun je of washout toevoegen, of de camber van het profiel verlagen. Dit verlagen van de camber kun je per profiel in zeg 10 stapjes van 0,02° doen.

Het verlagen van camber in de tip zal de vleugel tipstall gevoeliger maken, maar levet wel de minste weerstand op tijdens de launch.
Washout vermndert de tipstall maar kan meer weerstand opleveren bij hele lage of negatieve Cl's.
Bij moeilijke omstandigheden zou je het kunnen vertalen in kom je hoog of blijf je hoog.

Rick

PS, wat een fantastisch project, chapeau.
 
Ik heb met Kalinka de werkwijze nog eens doorgenomen. Daar kwamen nog wat wijzigingen uit naar voren:

Hoe krijg je het bias glas/carbon netjes in de gesopte mal?
-> leg reepjes folie dwars over de mal. Hierop het weefsel positioneren. Dan trek je beginnend in het midden een reepje folie (10cm breed) weg. Met je vingers voorzichtig het glas positioneren. Volgende reepje folie wegtrekken, enzovoorts.

Hier kun je ook dezelfde methode toepassen als bij klassiek vacuumbaggen, namelijk transfer methode mbv bakpapier. Vergeet niet dat je weefsel onder 45° gesneden is. Dat is zeer gevoelig voor vervormen. Ook met die folie strookjes red je dat niet.

We willen alleen epoxy in de mal aanbrengen. Maar wat nou als je erachter komt dat het glas/carbonweefsel toch te droog is? Gewoon wat epoxy toevoegen en uitrollen wordt te zwaar.
-> epoxy rollen op een stukje folie, dit omgekeerd in de mal, en zacht met de roller het epoxy gelijkmatig in het weefsel overbrengen.

Hoe pak je het aanbrengen van de roving disser aan?
-> Houten frame, streepjes zetten, spuitlijm, roving erop plakken.

Waarom geen spijkertjes frame en daar de roving doorlopend op wikkelen? Mijn ervaring is dat losse strookjes een zooitje wordt.

Folie op tafel, frame omgekeerd erop, met de vingers roving soppen, met föhn lichtjes verwarmen. Frame+folie omkeren. Frame+folie op mal zetten. Folie+roving losknippen met schaar. Folie aandrukken op glas-/carbonweefsel.

Als alles nat in de mal ligt, hoe zet je de boel dan weer onder vacuüm?
-> de onderste houten plaat langer & breder uitvoeren, en ook hier een kanaal in frezen. We gebruiken ook voor deze stap het elastische folie.

Maar als je beide mallen later onder vacuum gaat zetten, krijg je tijdelijk ook een drukverandering in je basismal. Dit kan nare effecten geven. (verf komt los, luchtbellen, kreukels in de folie, etc.)
-> Gebruik een terugslagventiel in de toevoerleiding naar de basismal.
-> Maak gebruik van de 20ltr buffertank om drukwisselingen op te vangen.
-> Gebruik een tweede pomp. (Ik heb nog een koelkastcompressor liggen)

Hoe doe je dat dan met die styrokorrels erin gieten?
-> De parels zijn eenvoudig samendrukbaar, zolang de epoxy nat is. Stel dat ik ruim (maar niet te ruim) parels in de mal giet, en er een plank met folie op leg, dan druk je het geheel samen tot een perfect vlak, en zullen de parels door de druk netjes gerangschikt worden, en overal goed aanliggen.

In het bekertje zie ik dat de bolletjes grote stukken vrije overspanning hebben. Kun je geen 2mm plaat Styrdodur snijden met je CNC machine en die mee vacuum in de mal uit laten harden, en dan pas de ruimte opvullen met die bolletjes?
 
In het bekertje zie ik dat de bolletjes grote stukken vrije overspanning hebben. Kun je geen 2mm plaat Styrododur snijden met je CNC machine en die mee vacuüm in de mal uit laten harden, en dan pas de ruimte opvullen met die bolletjes?

Dat is inderdaad een goed idee, Berrie!

Het 1K wat wij hebben is zeer broos, ik sla het liever niet om een spijkertje.
Spijkertjes probeer ik als spuitlijm/dubbelkleeftape niet werkt.

Weefsel onder 45° is een crime. Zeker als het 1,5m lang is... Daarom lijkt het me makkelijker om het deel voor deel te doen. We zien wel.
 
Het 1K wat wij hebben is zeer broos, ik sla het liever niet om een spijkertje.
Spijkertjes probeer ik als spuitlijm/dubbelkleeftape niet werkt.
l.

hi ,

de technisch adviseur bij r&g heeft me gezegd dat de radius van de spijker >6mm moet zijn , dan lukt het wel , ik heb van dat hele dunne hm roving (voor disser) van bij r&g en dat wou wel rond een spijker (2mm ofzoiets)
 
Bedankt voor de tip, Kristoff!
Leuk dat je even langskomt in dit draadje.
Heb jij nog een voorstel voor de liggeropbouw?
Type roving, aantal rovings, breedte, dikte etc.?

Ik zal straks een liggerberekening publiceren, maar dan is het goed te weten of ik een beetje in de buurt zit.

@Berrie: bedoel je dat je het niet meer van de rol kreeg?
 
Back
Top