ULTIMA

Discussie in 'F5J' gestart door bgo, 24 mrt 2016.

  1. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Het is al even fijn dat iemand met extreem veel ervaring met de Pike dat kan bevestigen :yes:
     
  2. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    @Peter

    Ik heb het profiel van de Ultima ook. Ik wil graag vergelijken. Misschien vlug een paar vraagjes:
    1 )Zit het hinge punt van de flaps ook onderaan zoals bij de Pike?
    2) hoeveel mm is de koorde in het center ?
    3)Hoe groot zijn de flaps (in lengte)?

    Patrick
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    In de praktijk ga je speed of thermal pas inzetten als je al sneller resp. langzamer vliegt dan normaal.
    Dus heb ik nog eens wat polaires erbij gezet in het XFLR5-project.

    Speed heb ik nu ook gerekend terwijl (al) je anderhalf keer zo hard vliegt, ergo Re=180.000
    Thermal het ik nu ook gerekend bij 25% langzamer vliegen, dus Re=90.000.
    Dat levert de volgende polaires (type-2!!!):
    [​IMG]

    Groen = flaps op thermal,
    Paars = speed 2 graden,
    Geel = speed 4 graden,
    streepjes is Re-getal niet aangepast (120.000),
    stippel is Re-getal is aangepast (180.000 resp. 90.000).

    ==>> onderzoek heeft uitgewezen dat vrijwel alle modelzwevers normaal (80% van de tijd) met Cl=0,6 vliegen!!

    Conclusies:
    Speed met 4 gr uitslag levert niets, of alleen nadeel op. Cd is gelijk aan normale profiel of slechter.
    Speed met 2 gr uitslag levert alleen wat op als je echt sneller vliegt (roze stippellijn)
    Thermal (2 gr) levert al meteen (ongewijzigde snelheid) voordeel op maar als je ook maar een fractie sneller vliegt is het nadelig (5% tot 10% meer weerstand).
    Thermal met 4 graden levert alleen bij heel hoge Cl's nog iets op.
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2017
    reing vindt dit leuk.
  4. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Leuk om dit te volgen.
    Bij mij komt een vraag naar boven over de laatste lijstjes van Drik. Je schrijft dat 'Speed' en 'Thermiek' standen pas wat opleveren als je daadwerkelijk je snelheid aanpast.
    Gebeurdt dit niet automatisch als je deze instellingen kiest en niets aan je vliegstijl wijzigt?
    (ik pas m'n stabilo instelling zover aan dat m'n kist stabiel blijft vliegen)
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat hangt af van hoe je programmeert.

    Dat is dus precies de situatie waarin het nadelig kan zijn (omdat je de snelheid nog niet hebt aangepast, en nog met ongewijzigde snelheid vliegt).
    Stel dat je de thermiekstand kiest en dan toch sneller gaat vliegen, of de speedstand en dan toch langzamer gaat vliegen.
    Dan vlieg je dus heel inefficiënt!

    Het mooiste zou zijn als je logische schakelaars programmeert. Die schakelen automatisch zodra je b.v. 33% down stuurt met de knuppel (voor speed) of 33% up (voor thermiek). Zo heb ik het dus ook nog niet .... :rolleyes:
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Gaat dat niet erg ver om de tijd die je kist nodig heeft om z'n snelheid aan te passen aan de nieuwe vliegfase als erg ineffcient vliegen te beschouwen?

    Ik heb ook voor elke vliegfase een trimstand, de zender doet er 1 seconde over om de welving naar de nieuwe fase aan te passen,
    als je alleen maar rechtuit vliegt als je van fase wisselt zie de reactie in ofwel wat hoogte pakken bij meer welving of wegzakken bij minder welving maar dit is hooguit 2 a 3 seconden (voor zover ik in kan schatten)

    Dat beetje efficientie dat je verliest als je even te hard of te langzaam vliegt voor die welving is echt compleet verwaarloosbaar op je totale vlucht.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja. Denk ik ook. Maar ik weet dat een aantal wedstrijdvliegers 'tot het gaatje gaan'.
    Enne ... het ging me ook niet over efficiëntie over de gehele vlucht, maar op dat moment (als je een bepaalde vliegfase inschakelt, en dan tegengesteld gaat vliegen).

    N.B.
    Doet jouw zender zo lang over vliegfase wisselen?
    Bij mij ook, maar dat is omdat ik dat met opzet zo geprogrammeerd heb. Het kan in de tijd die de servo's nodig hebben ....
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    De zender doet het standaard in 0,1sec maar ik kan het zelf instellen.

    Ik heb voor 1sec gekozen om de overgangen soepel te laten gaan
     
    crins vindt dit leuk.
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik dus ook! :beer:
     
  10. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137

    Dirk,
    Met alle respect, jij hebt stukken meer ervaring en kennis van XFLR...maar ik wil graag iets voorstellen

    Ik vind dat het voor alle vliegers veel interessanter zou zijn om die Cl/Cd plotjes (daalhoek) af te zetten tegen de vliegsnelheid (Re-getal) p[ de horizontale as. Dat zegt stukken meer dan daar alpha (aanvalshoek) te zetten.

    Dit zijn type-2 plots, dus vaste lift, ingesteld op het gewicht van jou kist.
    Je kan dus echt voor jou kist zien hoe efficiënt hij vliegt tegen welke snelheid (met en zonder flaps). probeer dat maar eens concreet af te leden als op de horizontale as alpha staat.

    Ik heb even mijn Pike Perfection, 2 kg en 1,2kg opnieuw geplot tegen de snelheid. De horizontale as gaat tot Re=1 miljoen (100000/verdeling)


    Ik heb dat ook voor de Ultima gedaan. Ik laat jezelf vergelijken... interessant
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    En voor iemand die wel grafieken kan zien, maar niet snapt wat er staat.... :) Wat is uitleg in woorden...
     
    frans46 vindt dit leuk.
  12. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Volgens mij betekent het dat het de hoogste tijd is om weer te gaan vliegen :D
     
    Justus, F3J-Karel en Lyckele vinden dit leuk.
  13. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Meld je dan eens aan op de F5J site :bier:
     
    bobt vindt dit leuk.
  14. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Cittaat @Dirk : Stel dat je de thermiekstand kiest en dan toch sneller gaat vliegen, of de speedstand en dan toch langzamer gaat vliegen. Dan vlieg je dus heel inefficiënt!

    Bij mijn thermiek- speedstand, die de flaps ca. 3 graden en de rolroeren ca. 2 graden, dus net zichtbaar laat bewegen, mix ik de stabilo niet. De voorwaartse snelheid neemt dan naar schatting 10% toe uitgaande van de thermiekstand.
    Parallel aan de drie-standen-schakelaar heb ik een draaiknop zodat ik me gemakkelijk kan aanpassen aan de windsnelheid. Dat blijkt wel nodig te zijn als de wind sterker wordt dan 2 beaufort en de neus van de lichte zwever steeds uit de windrichting wegwaait
     
  15. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Geduld, ik werk aan iets :worship:
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat is dus die andere methode om te mixen.
    Ik zelf heb beide methodes geprobeerd. Nog even voor het overzicht:
    - methode- 1: Hoogte zoveel mixen dat je bij omschakelen tussen de 3 vliegfases geen wijziging in vliegstand en -snelheid ziet,
    - methode-2: hoogte ongewijzigd bij speed- en thermiek-stand. Je geeft dan feitelijk down bij speed, en up bij thermiek.

    Mijn methode:
    - speed: zoveel compensatie dat de kist na een beetje duiken en dan weer los laten in een rechte lijn blijft doorgaan (of naaauwelijks corrigeert),
    - thermiek: zoveel compensatie dat de kist wel iets langzamer gaat vliegen, maar niet zoveel langzamer als zonder hoogte-mix.
    Ik vind dat de fijnste methode, maar bij afstellen op dit level wordt het een erg persoonlijke kwestie. Dat is geen kwestie meer van goed of slecht, maar van werkt dit voor mij beter of niet.
     
  17. frans46

    frans46

    Lid geworden:
    2 mei 2011
    Berichten:
    427
    Locatie:
    Gelderland
    Methode-2 speekt mij het meeste aan .......
    Alleen ga ik uit van de thermiek-stand die ik bij F5J voor 95% van de tijd gebruik. Iets snelheid verhogen (neus iets naar beneden) levert een traag herstel van de "duikvlucht" op; meer dan 100 meter afstand totdat de "oude" hoogte weer is bereikt. Daar is het zwaartepunt via het stabilo op afgeregeld en voor mij het uitgangspunt.
    De standen "cruise" en "speed" leveren zonder de stabilo instelling te veranderen vanuit dat rustige zweven ca. 10% snelheidsverhoging per stand op zodat terugkeren naar de stip goed gaat. Ook het grondeffect en het weer oppakken van de voorwaardse snelheid in de sutiatie flaps in en uit (butterfly) gaat dan vloeiender.
    Afhankelijk van het vleugelprofiel moeten de verschillen van de thermiek en speedstand niet te groot zijn naar mijn smaak om de gewenste 10 en 20% snelheidsverhoging te krijgen.
    Iedere vleugelprofiel heeft zijn eigen karakter en de stuurman trouwens ook.
    Bij meer of minder (tegen)wind verdraai ik de knop waarmee het uitgangspunt van de drie-standen-schakelaar verstel. Aansluitend daarna trim ik het stabilo een beetje om in de thermiek-stand de zwever weer rustig te krijgen.

    Nogmaals, iedereen heeft zo zijn eigen smaak en gewoontes. :thumbsup:
     
  18. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    1 De flap scharniert aan de onderzijde
    2 de Koorde is 250 mm
    3 De flaps zijn 70 mm bij 780 mm.
     
    airplanesandme vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina