Ultimate BEC

We hebben geen winkelbespreking meer dus dan hier maar de Tip
(moet je eerlijk zeggen dat ik hem ook van andere van het forum heb)

Op http://www.koolflightsystems.com/ultimatebec.htm kan je BEC circuitjes bestellen. Dit zijn geschakelde voedingen die tot max 45V omzetten naar of 5,5 volt (4 cellen). Omdat het ding op basis is van een geschakelde voeding heb je ook niet dat de spanning omgezet wordt in warmte wat eigenlijk verlies zou zijn.
Ik heb de versie van 35 volt besteld. een klein printje van 20 gram die 3 Ampere continu en 5 ampere peak kan leveren. Dit is genoeg voor 8 tot 10 servo's
Of in een heli 4 servo's en een gyro.

kfs001.jpg

De 35 V versie kost US$ 30 + US$3 verzendkosten
De 45 V versie kost US$ 40 + US$3 verzendkosten

Levertijd ongeveer een week, ik heb vorige week via paypal betaald en vandaag kwam de post het ding brengen (zonder extra kosten :lol: ).

Nu de heli nog (ROEL :wink: ).

gr Remco

Ter aanvulling:

Dit word dus sterk aangeraden omdat de meeste heli’s teveel stoom zouden trekken uit de standaard Bec die ingebouwd zit in de controller. (4 servo's, ontvanger en een gyro).

Gevolg: doorgebrande controller en een gemaaid gazonnetje. (wat waarschijnlijk meer dan die 33$ gekost heeft ;) )

Voor zover ik het begrepen heb is het grootste nadeel van een overbelast "gewoon" BEC systeem, dat het BEC systeem de volledige accuspanning gaat doorgeven aan de je apparatuur. Niet alleen een beschadigt model dus, maar ook je apparatuur defect. Dit onder voorbehoud, ik heb het zelf gelukkig nooit uitgeprobeerd.

Gerben

Zo groot is dat schakelingetje niet van die UBEC. Stom dat ze nooit zo iets in een controller bouwen ipv een linieare :?

Gerben zei:
is het grootste nadeel van een overbelast "gewoon" BEC systeem

Waar heb je die onzin weg?!

Bec Chip wordt overbelast, en schakeld zichzelf effe uit..
Geeft netto bijna dezelfde resultaten; model stuk :P en
apperatuur seismisch beschadigd ipv electrisch.

Vraagje tussendoor:

Hoe omzeil je de Bec die die ingebouwd in de controller zit?
Ikzelf heb de plus van de controller uit het stekkertje gepierkt. zodat alleen de ground en het signaal draadje naar de controller gaan. Werkt prima. Is dit ook de manier of mogen de 2 Becs gewoon parallel geschakeld worden?

Bij mijn regelaar moest je twee bruggetjes los solderen. Er waren twee baantjes met een bol tin verbonden, wat je dus moet verwijderen. Staat netjes op de handleiding. Alleen vraag ik me weer af hoe de winkel er mee omgaat als je zegt ik heb de kripfolie er afgehaald om aan de print geslodeerd :?
Maargoed het staat in de handleiding

Volgens mij is dat loskoppelen van de plus ook voldoende btw. Wat ik heb ff gekeken waar die baantjes heengaan en jawel 1 is de plusdraad. Die andere zal dan wel de ingang van de spanningsregelaar zijn maar dat kon ik niet volgen ging onder een ic door :?
Maar ik denk dat jij nu alleen een klein beetje energie omzet voor de voeding van een ombelaste spannings regelaar. Maar dat kan geen kwaad.

gr Remco

Niek,

Inderdaad volgens fabrieksspec gooit een spanningsregelaar de spanning naar 0 bij overbelasting. Heb er echter ook wel eens een paar gesloopt in mijn experimenteerperiode, waar de spanningsregelaar gewoon vrolijk de volle spanning doorliet.

Vergeet niet om de reikwijdte even te controleren na ingebruikname van zo'n mooi BEC systeem.

Gerben

De meest gebruikte Bec-IC's (LM2940, L4941,evt. met suffix X) hebben een zgn foldback karakteristiek. Dit wil zeggen, dat ze bij te hoge belasting eerst de stroom terugregelen en pas na verloop van tijd de spanning. Zolang ze niet omgepoold aangesloten worden zijn ze vrij onverwoestbaar. Buiten gebruik stellen doe je inderdaad door het rode draadje uit de stekker te wurmen.

hallo

ik dacht dat 4 nicads 4.8 volt hebben en niet 5.5 volt zoals hier boven geschreven
kan aan mijn liegen hoor maar ik geloof dat er iets niet juist is ??????????????????????

sportieve groeten raf

Als ze vol zijn ga je ruim over 5 volt heen hoor. Dat is ook het probleem met 5 cellen. De spanning is in het begin veel hoger dan 6 V. Wat niet best is voor de servo's.
Maar 5,5 V is een mooie spanning

gr Remco

Back