"Ultimate" Park/indoorflyer kit" deel 1

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Paul Tupker, 25 sep 2003.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Het verschil in vliegtijd van 1 minuut is gerelateerd aan het verschil in maximale volgas stroom vliegtijd tussen brushless en borstel motor. Dat is theoretisch 3 minuten voor de borstel motor en 4 minuten voor de brushless. Volgas is echter nauwelijks nodig of bruikbaar bij het vliegen, het is echter wel nodig dat ook aan het einde van de vlucht nog voldoende power aanwezig is om ook dan nog veilig uit een torque rol weg te kunnen klimmen. De werkelijke vliegtijd is dus door zinvol "throttle management" veel langer. Natuurlijk is het verschil in vliegtijd tussen brushless en borstel motor dan in absolute zin wat groter. De gangbare vliegtijden buiten in full aerobatic vliegstijl zijn meestal 6 minuten voor de borstel motor en 8 minuten brushless. Indoor kun je daar nog wat minuten bij tellen omdat het nu eenmaal niet mogelijk is om binnen eindeloos lang verticaal door te stijgen. Je moet echter wel bedenken dat door de enorme wendbaarheid van de Ultimate 2 minuten genoeg zijn om alle bekende, en sommige onbekende, kunstvucht figuren te vliegen. Vooral indoor is het vaak nodig om al na 5 minuten te landen omdat de vlieghersenen "op" zijn zodat de vliegtijd geen rol speelt.

    zoals Frans terecht schrijft zit het geheim van de Ultimate in het zeer lage gewicht. Als je graag langer wilt vliegen kun je beter 2 packs van 3xKokam 350 gebruiken en die met tussenlanding na elkaar leegvliegen dan met een zwaarder pakket het lichtgewicht karakter van de Ultimate aan te tasten.

    Piekstroom brushless ongeveer 7,5 A. Borstelmotor doet ongeveer 9A. bij gelijk uitgaand vermogen. Veel meer zeggend is de gemiddelde stroom. de borstel motor doet 3,5 A gemiddeld. De brushless doet ongeveer 2,8A.
     
  2. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    @Bert,
    Jij schreef een tijdje geleden dat je die Razor 350 motor ging testen, ben je er al aan toegekomen? Ik zit namelijk nog te twijfelen tussen de volgende 2 aandrijvingen:

    Razor 350 en 1:6,6 GWS box met 10x4,7 prop op 3 Lipo's.
    Mega 16/7/10 en 1:2,8 gearbox met 10x4,7 prop op 3 Lipo's.


    Hoeveel amps, toeren etc ...

    Verder heb ik zo'n vermoeden dat die Razor met GWS wat crash bestendiger is, dan de Mega met zijn "iele" overbrenging.

    Wat is wijsheid, iemand ervaring?

    Grtz,
    Emile :p
     
  3. fb-models

    fb-models Guest

    BELANGRIJKE MEDEDELING,

    Momenteel ondervind ik problemen met mijn e-mailaccount.
    Tiscali, mijn provider biedt ADSL aan en door de vele aanvragen is er een capaciteitprobleem ontstaan.
    Zo nu en dan komen bestellingen of vragen binnen in mijn e-mailbox, maar het lukt mij niet hierop te reageren.
    De verbinding wordt vaak geheel verbroken wanneer ik een poging waag de e-mail te beantwoorden. Allemaal heel lastig op dit moment.
    Om dit probleem het hoofd te bieden, vraag ik u vriendelijk wanneer u via mijn e-mail fbanen@worldonline.nl een bestelling opgeeft of vragen heeft uw telefoonnr. op te geven, zodat ik contact met u kan opnemen.
    Zo kan ik u in ieder geval laten weten dat uw vraag of bestelling is binnengekomen en dat deze in behandeling is.
    Ik vraag uw begrip voor het ongemak, en dank voor uw medewerking en hoop dat dit probleem spoedig is opgelost.

    Met vriendelijke groet,

    Frans.
    FB-models
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Hoi, Emile.
    Alle door mij aangeraden aandrijvingen zijn uiteraard eerst geprobeerd voor dat ik tot dat advies kwam.

    De Razor 350 waar je naar vraagt is de lichtste brushless motor (29 gram) Daar komt nog wel de vertraging bij (15 gram). Het rendement is erg hoog in deellast gebruik met de Castle Creations Phoenix 10 regelaar. Indoor kan je 12 minuten lang het DM expert programma oefenen. Nadeel is de krijsende herrie die ontstaat door de grote vertragings verhouding (1:6,6) in combinatie met de sterke magnetische "clunk" van de motor. Hierdoor staat de motor ook direct stil als je het gas dicht doet, wat nogal wennen is. Ik heb deze aandrijving in de Ultimate gebruikt bij de freestyle aeromusicals omdat de muziek de herrie dan toch overstemd.

    In mijn andere model heb ik op dit moment de PJS 550E en Hacker 08 combinatie. Dat is een buitenloper en is dus muisstil. Zoals bij alle buitenlopers is het gewicht wat hoger en het rendement wat lager, maar dat wordt weer bijna teniet gedaan door het ontbreken van een gearbox.
    Nadeel van deze combinatie is wel een niet lineare vermogenskromme waardoor een zender met instelbare gascurve nodig is.

    De 1:2,8 vertraging op de Mega ziet er inderdaad wat fragiel uit. Ik heb hem nog niet destructief getest (Ben dat ook niet van plan :D ), dus dat is afwachten.

    Overigens moet je de "ouderwetse" speed 300 6V/GWS 1:6,6 variant niet zomaar negeren. Deze kent in ieder geval geen typische sensorloze opstart problemen en vraagt niet om gascurves. Het rendement is weliswaar wat lager maar door het lage gewicht van de Ultimate draait de speed 300 wel precies in de top van z'n rendements grafiek. Omdat het vermogen gelijk is aan z'n brushless broeders is het verschil alleen merkbaar aan de vliegtijd. Ik weet niet of je inmiddels al eens indoor aerobatics gevlogen hebt, maar als je 5 minuten unlimited 3D indoor achter de rug hebt komt er ongeveer stoom uit je oren! Bij de Wedstrijden in Duitsland was het verschil na de verplichte figuren tussen Didier met de speed 300 en mijn setup dat ik er 60 mAh weer in moest laden en Didier er 70 mAh in moest stoppen, van de beschikbare 350! mAh, dus waar praten we eigenlijk over?

    Ook veel Duitse collega vliegers verbaasden zich over de bruikbaarheid van de speed 300 van 7 Euro. Nadat Didier enkele bekende "helden" had verslagen (Podium winnaars in de freestyle; Nübel en Brüssow, en Beschorner, de Duitse F3a kampioen en Las Vegas TOC deelnemer), kwamen deze heren toch even kijken wat "Der Didier unter die motorhaube hat". Dat werd dus even pijnlijk slikken voor de heren......
     
  5. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Die RAZOR herrie was mij inderdaad opgevallen in het Duitse filmpje, maar dan moet de Speed 300 met 6,6:1 vertraging toch ook een irritant geluid wezen. Straks krijgen we nog te maken met Indoor geluidsmetingen ... lol

    Wat die niet lineaire vermogenscurve betreft heb ik daar bij mijn X-Free ook last van gehad, dit heb ik inderdaad opgelost mbv een optie in de zender.

    Tja, wie is er wel van plan om te crashen, maar muren blijven vaste obstakels he (behalve voor Pyranha´s). :lol:

    Oke, je hebt me overtuigd, ik ga gewoon met de goedkope variant beginnen. De MEGA heb ik liggen, dus die kan ik gewoon voor de gein eens uitproberen. En die Razor optie laat ik in ieder geval weer afvallen, alhoewel die motor ook wel leuk was voor in een Wemotec Micro Fan. Hmm... :twisted:

    Euh ja ... ik denk dat ik maar eens een bestelling ga plaatsen in JAPAN.
    In onze vereniging starten we met 3 man met indoor vliegen en morgen komen als het goed is onze Ultimates binnen!

    Alvast bedankt voor je duidelijke antwoorden.
    No questions left ...

    Tot Indoors,
    Emile :p
     
  6. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De speed 300 6V in de zelfde gearbox als de Razor is veel stiller omdat de Speed 300 motor haast geen "Clunk" heeft. (Duits: Rastmoment, Krom Hollands: compressie.) Hierdoor slaat de Speed 300 in deellast niet steeds tussen de tanden heen en weer.
     
  7. Emile

    Emile

    Lid geworden:
    28 okt 2002
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Venray
    Ach ja, het "gekrijs" zal inderdaad ook wel meevallen, door een microfoon klinkt het namelijk altijd 10x erger dan in het echt. :wink:

    Kan niet wachten om er mee te gaan vlieguh! Maargoed, eerst maar eens alle onderdelen bestellen en bouwen natuurlijk. Alhoewel dat laatste niet zoveel tijd in beslag schijnt te nemen, als het jullie tijdens de TACU beurs al lukt. :roll:

    De mazzel,
    Emile :)
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Mijn zaterdag op Tacu gekochte kit voor zondag net niet vliegend gekregen (moest nog servo's en stuurstangen).

    Had ook nog tijd nodig voor andere indoor kisten vliegklaar te maken en rommelen om een astro in een GWS vertraging te krijgen (tandwiel opboren).
     
  9. toine

    toine

    Lid geworden:
    22 aug 2003
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Amsterdam
    Die van mij gaat vliegen met een Mega 16/7/17 en MGM compro 12A regelaar.
    Moet nog beginnen met bouwen en ook nog de juiste servo's bestellen.
     
  10. fb-models

    fb-models Guest

    Aan alle Ultimate geinteresseerden.

    Gelukkig zijn de problemen met mijn provider opgelost en kan ik weer e-mails ontvangen en beantwoorden.
    E-mails worden met uitzondering van het weekeinde doorgaans binnen 24 uur beantwoord.
    Mij is gevraagd wederom duidelijk op dit forum te vermelden, hoe men in het bezit kan komen van de Ultimate en welke kosten daaraan verbonden zijn.
    Allereerst, Zondag 26 Okt. ben ik met de Ultimate-kitjes aanwezig in de sporthal de Zijl te Leiden, waar een indoormeeting plaats vindt. Kosten van de Depronkit voor de puzzelaars, 15 Euro. De complete kit met wielen, cockpitkapje, diverse onderdelen en uitvoerige bouwbeschrijving met veel foto's kost 30 Euro.
    Bestellen is mogelijk via e-mail fbanen@worldonline.nl
    Verzend- en verpakkingkosten zijn per pakket van 1 tot 6 modellen binnen Nederland 7.50 Euro. De verzendkosten voor een enkel model zijn dus hetzelfde al voor een pakket bestaande uit 6 modellen.
    In het vertrouwen jullie voldoende te hebben geinformeerd en wellicht tot ziens in Leiden,
    M.Vr.Gr.,

    Frans
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Engels: cogging. Het al of niet aanwezig zijn van dit effect zegt weinig over het rendement.
     
  12. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Maar wel over het gebruikte magneetmateriaal
     
  13. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Gisteren mijn Ultimate kit ontvangen :)
    Ziet er allemaal ZEER verzorgd uit; een aanrader!

    Peter
     
  14. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    In Duitsland gezien van Manuel Nübel, vandaag in Leiden bij de indoor meeting succesvol geprobeerd: Muurklimmen door Derk met zijn Ultimate.

    [​IMG]
     
  15. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
  16. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    En nu nog tegen het plafond. Kwestie van de vlieg-eigenschappen van de strontvlieg bestuderen. Overigens knap wek, Derk.
     
  17. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    En niet te geloven dat die jonge 15 jaar oud is... 8O
     
  18. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
  19. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Dat is geen uitdaging meer, vorig jaar deed Niek dat al met een Ennu..
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en daarna tegen de vloer of niet :wink:
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina