Sub 250 Ultra light Cub (slow flyer)"3mm depron en druppelfolie"

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 21 jun 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    De titel zegt het al. Mijn inspiratie is dit toestel:
    [​IMG]

    Begon te kriebelen, lijkt me een pittige opdracht voor mezelf. Maak hem zo licht mogelijk en het moet vliegen natuurlijk. Spanwijdte wordt ongeveer 90 cm en eigenlijk wil ik de vleugel maken van 3mm depron. Ik vraag me hardop af of dat wel gaat lukken met al die uitgesneden vlakken. Bovendien wil ik er ailerons op hebben, dat vliegt gewoon zo lekker. Enfin, geinspireerd op de Cub, maar verder is het een geheel eigen ontwerp.Verder: Ik gebruik de lijmspray van Bison om het druppelplastic op het depron te lijmen. De setup(met een 2s lipo)wordt dit:
    [​IMG]
    (Met dank aan <250).

    Ik weet echt niet of het allemaal gaat lukken, het is zo vreselijk fragiel allemaal. Een crash gaat ie niet leuk vinden. Tips zijn welkom. Hier alvast de eerste foto's van de bouw.

    [​IMG]

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Gewicht van de romp tot nu toe is 11,5gr. Vliegt het zoals ik me het voorstel, dan komt er ook nog een landingsgestel onder zoals bovenstaand.

    (Wordt vervolgd)

    Helixer
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2021
    Helikapoter, E.hof, Cnn en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik denk dat dat crashen wel meevalt. Er zit geen massa achter dus kan er ook niets kapot gaan..
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Klopt, zijn ook mijn gedachten. Maar toch..............:eek: Ik wil dan ook de lipo zo bevestigen dat bij een impact deze uit zijn houder naar voren schuift. Toch weer wat gewonnen.
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2021
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Oke, weer wat wijzer...............i.p.v. de druppelfolie over het depron te spannen heb ik nu eerst de folie strak gespannen op een paneel en daar het uitgesneden depron op gelijmt. Resultaat is veel strakker, tja had ik eerder moeten weten. o_O Een en ander wil ik verstevigen met carbon. Hoe, daar kom ik op terug. Wederom, tips zijn welkom, want ik heb hevige twijfels over de stevigheid van het geheel, hoewel, er komt nog een profiel in de vleugel, dat maakt hem ook wat stijver. De vleugel kan ik altijd nog van 5mm depron maken. Maar goed, hier de vleugel delen tot nu toe:

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Gewicht vleugel tot nu toe 6,95gr.
    Tot zover, wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2021
    Helikapoter, Bruno van Hoek en Cnn vinden dit leuk.
  5. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    wordt mooi. Waar heb je het "Depron" gekocht??
     
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Bij de Karwei. Wordt gebruikt voor een ondervloer. Hele stellingen vol met dat spul....................;)
     
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag de vleugel verder opgebouwd. Ribbetjes gesneden voor vleugelprofiel. Tevens de ailerons ingebouwd:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]

    De twee vleugeldelen samengevoegd:
    [​IMG]

    Inbouw ailerons:
    [​IMG] [​IMG]

    Tot zover. Totaal gewicht vleugel is nu 11,7gr. Totaalgewicht met romp tot nu toe 22,3gr:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag het kielvlak en stabilo gemaakt. Hier even weer wat foto's op volgorde van handelingen.:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    (wordt vervolgd)
     
    LeoG, <250 en Cnn vinden dit leuk.
  9. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Hoe kom je aan zulke grote boterhamzakjes??

    Wordt mooi..
     
  10. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Dank je. Die folie is simpel dat afdekfolie voor als je gaat schilderen. Heel erg dun spul en weegt haast niets. Je koopt het bij een bouwmarkt.
     
    Helitony vindt dit leuk.
  11. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik had het zelf niet kunnen verzinnen.. Goed bezig.
     
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Weer een stap verder. Romp iets verstevigd, vleugel iets verstevigd. Ik kom nu totaal op 34,20gr. Hier nog wat foto's. Helaas is mijn flitser kapot, dus ietwat wazige foto's:
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Op de voorkant van de vleugel zit een carbon strip van 3mm breed. Dezelfde breedte als de dikte van het depron:
    [​IMG]
    (tot zover. Wordt vervolgd)
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2021
    E.hof en toostbeek vinden dit leuk.
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag wat control horntjes gemaakt van een oude simkaart houder(zelfde spul als je betaalkaart). Pushrods wil ik gaan maken van 0,5mm carbon staaf. Die gaat wel door een geleider om hem te sturen en zorgen dat het niet gaat knikken. Op de beide ailerons komen overigens aparte micro servo's. Hier wat foto's:
    [​IMG]

    Rudder control horn:
    [​IMG]

    Aileron control horn(onderaanzicht):
    [​IMG]

    Elevator control horn(onderaanzicht):
    [​IMG]




    "Simpel" he? :rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2021
    HeliKoper vindt dit leuk.
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    apart dat je bij de vleugel de folie aan de onderkant hebt zitten , bij de indoor doen we de folie meestal boven. zodat je daar het gladde oppervlakte hebt, die frames van Depron hebben best veel weerstand en turbulentie.

    Geen idee of het uitmaakt, dat horen we graag van je ! :koud:
     
  15. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Grappig, ik had juist het idee dat de folie onderop steviger zou zijn tijdens de vlucht en bovendien vind ik dit mooier staan. Maar ik laat het je weten. ;)
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2021
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    De hoogste luchtsnelheid is aan de bovenkant, dus je kunt aerodynamisch beter de bovenkant glad maken.
    Wat niet wil zeggen dat het zo niet gaat vliegen natuurlijk.
     
  17. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    Doe je het toch alsnog aan de bovenzijde. Dan weet je zeker dat het optimaal is
     
  18. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Duidelijk. :hammer:Ik denk dat ik een nieuwe vleugel ga maken met de folie aan de bovenkant. Maar wie weet probeer ik het gewoon eerst, ik twijfel dus.........Dat krijg je als je geen research doet.....................:rolleyes:

    Mocht iemand anders er anders over denken..............Ik ben eigenzinnig ja, maar zeker niet eigenwijs.........................:rofl: .................Dank voor de input.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Kun je niet de bovenkant ook folien alsnog? En zoals gezegd het kan best vliegen, dus eerst proberen kan geen kwaad.
     
  20. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Nee dat wordt een hoop gepruts. Verder zitten de ribbetjes aan de onderkant tegen de folie aangeplakt. Ik twijfel nog steeds of ik het ga veranderen, immers het depron is maar 3mm dik en of dat nou zo veel zou gaan uitmaken? Mijn gedachten "waren" verder als volgt: Door het profiel van de vleugel krijg je onder de vleugel juist een hogere druk en bovenop de vleugel een lagere druk en daardoor creƫer je lift. Ik dacht dus dat juist als de folie onderop zat(zit) door de hogere druk aan de onderkant deze omhoog gedrukt zou gaan worden en het dan steviger is om het aan de onderkant te bevestigen. Zo raar is die gedachte toch niet?
     

Deel Deze Pagina