Sub 250 Ultra light Cub (slow flyer)"3mm depron en druppelfolie"

Discussie in 'Sub 250' gestart door helixer, 21 jun 2021.

  1. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De onderdruk aan de bovenkant kan tot 4 X zo hoog zijn als de overdruk aan de onderkant.
    Door de bolling en de instelhoek van de vleugel moet de lucht aan de bovenkant een langere weg afleggen dus sneller stromen en dan daalt de druk.
    je kan dat met een blad papier proefondervindelijk aantonen , hou een blad papier voor je mond en blaas over de bovenkant.
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Kijk eens naar de 1:1 luchtvaart, en dan vooral bijvoorbeeld de pioniers en de UL vliegtuigen.
    Als de vleugel aan 1 zijde bekleedt is, is dat altijd aan de bovenzijde, nooit de onderzijde:

    [​IMG]

    Ook in de natuur, kijk maar eens naar vleugels van vogels maar vooral ook vleermuizen:

    [​IMG]

    De "constructie" zit ook aan de onderzijde en de bovenzijde van de vleugels zijn glad.

    Het lijkt erop dat jij naar een vleugel kijkt zoals naar een vlieger (aan een touwtje).
    Een vleugel werkt echter anders, René legt het mooi uit met voorbeeld.

    De folie aan de onderzijde zal waarschijnlijk bij dit gewicht, formaat en toepassing ook wel vliegen, maar het zal beter vliegen wanneer de bovenzijde glad is.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2021
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Nee, ik heb niet gedacht aan een vlieger. Ik begrijp ook wat jullie bedoelen en ik heb daar rekening mee gehouden. Ook was ik me bewust van het feit dat een gladde bovenkant iets beter zal kunnen gaan vliegen. Ik twijfel nog steeds of ik het ga veranderen, maar aan de andere kant lijkt het me ook leuk om te kijken of mijn gedachtengang ook strookt. Ik vind dat ook hout snijden. Wel is het zo dat ik denk dat je meer luchtwervelingen krijgt bovenop de vleugel door het onregelmatige oppervlak, maar goed, het depron is maar 3mm dik. Nogmaals, ik ben er nog niet helemaal uit. En testen is weten.

    Het voorbeeld van die vleermuis en het vliegtuig met dat gele dek is anders dan mijn vleugel. Deze voorbeelden krijgen een natuurlijke bolling in vlucht, juist door de overdruk onder de vleugel, terwijl mijn toestel een vaste profiel heeft door de gedwongen vorming van het depron. De folie op mijn vleugel is eigenlijk een lichte opvulling waar eigenlijk depron zou moeten zitten. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk overkom zo?!
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2021
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Gewoon uitproberen, je hebt het nu toch al af? Kan alltijd nog gewijzigd.
     
  5. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Nou ja af..............................maar ik ga er voor en dan zien we wel.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    op dit gewicht en zo gaat dat echt wel vliegen.
    Vermoedelijk zit het grote verschil straks in het stall gedrag.
    Door de "grove" bovenkant zal de lucht aan de bovenkant van de vleugel wat turbulenter zijn, en wat eerder het profiel verlaten.
    zodra de lucht het profiel verlaat, is de draagkracht weg = stall.

    op dit gewicht zou het me bijna verbazen of je het merkt.
    relatief veel vleugel, weinig grammen. dan heb je een stallsnelheid van 0,5 km/uur of zoiets :D

    Ga je groter/zwaarder bouwen, dan wordt het wel kritischer.
     
    helixer vindt dit leuk.
  7. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Beetje balen...................de setup komt flink wat later. Of ik zoek een alternatief, of ik wacht, of <250 heeft nog een setje extra liggen. :friends:
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam




    als je zin krijgt om dat stall gebeuren eens uit te zoeken :D
     
    helixer en ramses vinden dit leuk.
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Grappig geillustreerd, zeker met die draadjes. Dit voorbeeld heeft wel aan de onderkant van de vleugel een dichte structuur(is vlak) mag ik aannemen, maar hoe zit dat met een vleugel met een open structuur aan de onderkant van de vleugel, zoals bij mij, waar je de ribbetjes kan zien? Daar krijg je dan toch ook luchtwervelingen? Dat gaat bij mij eigenlijk in de praktijk gewoon altijd goed.
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    ...en zoals de voorbeelden van ultra lights, vleermuizen, etc ;)

    Klopt, daar krijg je dan wervelingen door het onregelmatige oppervlakte.
    Maar als je een onregelmatige oppervlakte door constructie hebt, wil je die juist ook aan de onderzijde hebben, want:

    "ca. 2/3 van de liftkracht wordt aan de bovenkant van de vleugel geleverd en 1/3 aan de onderkant."

    Dat wordt hier duidelijk uitgelegd: Liftkracht
    Een verstoorde bovenzijde heeft dus een veel negatiever effect dan een verstoorde onderzijde.
    Vandaar dat een onregelmatige oppervlakte door constructie altijd aan de onderzijde zit.

    Precies, net als in de 1:1 luchtvaart en de andere gegeven voorbeelden...

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2021
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als je de echt oude 1op1 vliegtuigen ziet, hebben die helemaal geen onderkant. helemaal open.
    vogels, vleermuizen, allemaal aan de bovenzijde bol en dicht, kromming maken ze zelf (dus open onderkant profiel)
    zie ook de mannetjes die onder zo'n delta hangen.
    allemaal zelfde principe.

    Daarom zie je altijd netje bovenkantjes, en zie je dat de onderkant wisselt.
    Zo heb je in de zweefwereld zelfs speciale kleppen die recht omhoog uit de vleugel steken.
    reden: verstoren van de flow, zodat het toestel makkelijker naar beneden komt..
    ik dacht dat men dit CROW kleppen noemt
     
    helixer en ramses vinden dit leuk.
  12. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ahh, dat wilde ik dus weten. dank je.....
     
  13. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik dacht dat ik op dit draadje een abo had, schijnbaar niet dus.. Nou helaas, ik heb ook geen extra setje liggen.. ik heb wel linear servo,s liggen voor dit setje..
     
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Jammer, dat wordt even wachten. Ik heb al zitten neuzen op het internet, maar nog niet zoiets vergelijkbaars tegengekomen.
     
  15. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
  16. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Die heb ik al in huis maar die werkt op een 1s lipo. Ik wil er een op een 2s lipo, dat maakt deze micro juist zo bijzonder. Toch bedankt voor het meedenken(zoeken)

    Voor de duidelijkheid: Moet wel met een DSM2 protocol zijn.

    Wel deze https://www.aeorc.com/products/rx15...a-2s-brushless-esc-for-micro-indoor-airplanes gevonden, maar moet je eens naar de prijs kijken?! Komen er nog verzendkosten bij. Maar vooralsnog gevonden. Zoeken op: RX152-ontvanger
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2021
  17. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Tja, tegen de Chinezen kan niemand op. Mijn set is sowieso met het Frsky protocol, dus daar heb je dan niets aan.. Wat hebben ze als levertijd dan opgegeven??
     
  18. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Is nog niet duidelijk, ligt aan de leverancier. Ik kan desnoods een andere setup erop zetten, maar die is iets zwaarder met een externe esc, maar vooralsnog wacht ik even af. Wel ben ik vandaag begonnen met een nieuwe vleugel met de folie aan de bovenkant. Tja, als ik dan toch moet wachten.........................Bovendien waait het te hard buiten om er op uit te trekken met een vliegtuig of drone.

    Gelukkig gisteravond nog heerlijk wezen vliegen, was fantastisch vliegweer.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2021
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Nu, na een middag stoeien:
    [​IMG]

    Situatie hiervoor:
    [​IMG]

    Folie staat nu veel strakker omdat ik nu het bespannen nog de ribbetjes eronder heb gelijmd. Als de folie boven zit span je de boel nog extra op, zonder overigens de boel te overspannen. Ik moet zeggen dat ik dit veel mooier vind als dat het was.

    (Tot zover, wordt vervolgd)
     
    HansH, Bruno van Hoek, ramses en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Wat een leuk toestel.. Ik ben benieuwd hoe dit gaat vliegen..

    Hier nog een voorstel voor een landingsgestel. Hierbij hoef je niet te solderen.. Je knijpt dan de beentjes waar de wielen komen helemaal samen. Boven achteraan heb je dan de naad .. 20210708_123450.jpg
     
    Thedo en E.hof vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina