Ultralight Hellingplank

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eric_laermans, 17 mei 2016.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Al een tijdje liep ik rond met het idee een lichtgewicht plank voor de helling te fabriceren. Het moest een klassieke plank worden (dus rechthoekig) en in dit geval zal het de eerste zijn die ik snijd uit schuim (Tempex EPS 60) met m'n eigen hotwire foamcutter.

    Even een tip, voor de kosten hoef je het niet te laten, Conrad verkoopt voor 1€ de meter NiCr weerstandsdraad (5,65Ohm) en dat is echt een aanrader.

    Qua profiel heb ik gekozen voor HS130, lekker dik, dus veel ruimte om servo in te bouwen. Hier de eerste snijproef:

    [​IMG]
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Goede templates doen wonderen. Helaas pasten ze net niet op één A4'tje, dus dan maar verdeeld over twee A4'tjes.
    [​IMG]

    Hier een resultaat waar ik voldoende tevreden over ben:
    [​IMG]
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Het schuren ging probleemloos. Vrij grote korrel gekozen, maar toch komen er iedere keer maar flinterdunne hoeveelheden schuim af. Voorlopig ben ik erg tevreden al weet ik dat het beslist beter kan.

    [​IMG]
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Nog niet helemaal af... maar kon het niet laten even proef te vliegen:
    [​IMG]

    Gewicht: 170gr
    Wingarea: 26dm²

    Op goed geluk ingesteld en van een klein bultje in de speeltuin gegooid... zweeft eindeloos door. De eerste vluchtjes zo'n 30m (niet al te hard gegooid). Ben zeer tevreden, binnenkort volgt een yt-video.
     
    TheNorb, Erik van Nes, Ron en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En inmiddels de 1s LiPo, lipo-pusher en ontvanger incl bedrading 'netjes' (plakband kan mooier) weggewerkt.

    [​IMG]

    Weliswaar niet bedoeld als HLG, maar toch even wat worpen gedaan en met een beetje geluk wat thermiek kunnen pakken (voor luttele seconden airtime) en een lamme arm.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2016
    TheNorb, Peter Den en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Goed bezig, dit gaat tenminste over modelbouw.
    Zo te zien ook netjes gesneden, zeker voor de eerste keer.
    Kan je nog wat maten doorgeven?
    De critiek (zelf gevraagd): eigenlijk niet.
    Is niet voor de eeuwigheid geconstrueerd, maar dat is een keuze.
    Vleugel helemaal niet afgewerkt/bekleed?
    Ben benieuwd naar nog wat meer ervaringen: is erg licht dus dat is interessant aan dit ding.
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Hallo Peter,

    Afmetingen: 26cm koorde x 100cm span
    Elevons: 5cm over nagenoeg gehele breedte.
    Gewicht: <170gr (momenteel 165gr)
    Servo's: standaard 9gr servo

    Heb inmiddels wat 'new stuff' in huis, maar wil de eerste vluchten aan de helling 's proberen zonder. 'new stuff' is veel over gesproken op RC Groups, transparant, erg dun, incl lijmlaagje en eenvoudig aan te brengen met strijkijzertje. Heb inmiddels wel geëxperimenteerd op proefvleugeltje en het hecht vooralsnog goed.

    Heb zo'n pakket EPS (5cm dikte) gekocht en had enkele minder goed gelukte vleugeldelen, voordat het er acceptabel begon uit te zien. Bij hotwire-snijden gaat het echt om details die uiteindelijk het verschil maken. Heb ook enkele setjes sjablonen gemaakt voor ik tevreden was (uiteindelijk van 0,6mm triplex, bovenzijde glad geschuurd). Het schuren van oneffenheidjes kan overigens redelijk precies door voorzichtige eenrichtingsbeweging en redelijk grote korrel (bandmachine schuurpapier).

    Goede groet,

    Eric
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Vanavond eventjes wezen vliegen aan m'n favoriete helling 1 - 2Bft... wat een verademing, had ik jaren eerder moeten bouwen. Ieder zuchtje updraft wordt meegenomen en behoudt de snelheid. Geen veel te zware Made-in-Gemany EPP-toestellen meer voor ondergetekende (tenminste niet aan de Nederlandse hellinkjes) :). Binnenkort filmpie...
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Bij de kusthellinkjes piep je wel anders! :)
     
  10. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Mijn 5 cm dikke oer Schuimpjes doen/deden het erg goed op de Maasvlakte bij ZW 6BF. Die looping recht vor mijn neus heb ik maar één keer geprobeerd. Mijn duck antenne vloog ik bijna van mijn zender af.

    Morgen ook 2 BF Dan is hellingvliegen bij de Nedereindse plas met een DLG een optie

    Voor elke wind een andere kist.

    groet,

    Erik
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Leuk toestelletje!
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Vandaag dan toch wat geïmproviseerd en gelegenheid gecreëerd voor een filmpje aan het Camperduin. Ik was er vandaag al eerder geweest met redelijk harde wind. Dan zit je veelal zo'n 10 meter boven de zeewering. In het filmpje bij 2 Bft is het ietwat gemoedelijker vliegen, al is de windrichting niet ideaal en is er turbulentie van wat behuizing voor de helling. Enjoy...

     
    TheNorb vindt dit leuk.
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    En... van wat kernen die nog ergens op zolder lagen toch maar ´s weer aan het knutselen gegaan: Dit keer een iets andere afwerking, maar nog steeds redelijk licht gebouwd. De elevons zijn niet verstevigd, in profiel gesneden XPS-schuim. De leading edge is beschermd met 2,5cm Oracover (niet het lichtste, maar toch).

    [​IMG]

    [​IMG]


    Dit vliegt overal. To be continued...
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2018
    TheNorb, ISOLA2 en Peter Den vinden dit leuk.
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region


    ...ergens aan C...
     

Deel Deze Pagina