Persoonlijk vind ik het verschil in regels tussen het gewone sportvliegen en het ULM oneerlijk groot.
Waarom gaan mensen met een ULM vliegen en niet een sportvliegtuig????
Omdat dit veel goedkoper is , lagere eisen en minder regels, een aantal redenen voor het prijs verschil:
Een sportvliegtuig moet elk jaar gekeurd worden en onderhouden worden door een erkend bedrijf met luchtwaardigeonderdelen (=duur) een ULM hoeft dat niet idereen mag aan zijn eigen toestel rommelen met onderdelen van de GAMA. (in belgie, in nederland 1x per jaar een keuring sinds kort)
Een sportvlieger moet door een speciale arts gekeurd worden voor piloot(=duur en hogere eisen), voor een ULM vlieger volstaat een algemene sportkeuring door je huisarts.
Voor je brevet van sportvlieger moet een zwaar theoretische examen van diverse vakken doen(=duur en is moeilijk) Voor een ULM brevet volstaat een eenvoudig examen.
Wat mij stoort is dat een balonvaarder verplicht is om zijn hoogtemtr elke 2jaar te laten checken even als zijn transponder (dit word nagekeken door de overheid tijdens de jaar keuring) een ULM zou dit ook moeten, maar bijna niemand doet dit, omdat er toch niemand is die dat nakijkt of dat dat gebeurd is.(in belgie)
Zoals reeds gezegd zijn er ULM's met een betere performance als een sportvliegtuig, ze vliegen in de zelfde lucht (ctr's) maar toch zijn er op technische controle vlak en op de eisen van de piloten zo'n grote verschillen 8O :?:
Zoals (helaas) de praktijk uitwijst zijn er ook veeeeel meer incidenten met ULM's dan met sportvliegtuigen.
(ik heb vandaag gehoord dat een ULM gemiddeld 1xper 200hr een motor uitval heeft 8O :roll: 8O )
Waarom gaan mensen met een ULM vliegen en niet een sportvliegtuig????
Omdat dit veel goedkoper is , lagere eisen en minder regels, een aantal redenen voor het prijs verschil:
Een sportvliegtuig moet elk jaar gekeurd worden en onderhouden worden door een erkend bedrijf met luchtwaardigeonderdelen (=duur) een ULM hoeft dat niet idereen mag aan zijn eigen toestel rommelen met onderdelen van de GAMA. (in belgie, in nederland 1x per jaar een keuring sinds kort)
Een sportvlieger moet door een speciale arts gekeurd worden voor piloot(=duur en hogere eisen), voor een ULM vlieger volstaat een algemene sportkeuring door je huisarts.
Voor je brevet van sportvlieger moet een zwaar theoretische examen van diverse vakken doen(=duur en is moeilijk) Voor een ULM brevet volstaat een eenvoudig examen.
Wat mij stoort is dat een balonvaarder verplicht is om zijn hoogtemtr elke 2jaar te laten checken even als zijn transponder (dit word nagekeken door de overheid tijdens de jaar keuring) een ULM zou dit ook moeten, maar bijna niemand doet dit, omdat er toch niemand is die dat nakijkt of dat dat gebeurd is.(in belgie)
Zoals reeds gezegd zijn er ULM's met een betere performance als een sportvliegtuig, ze vliegen in de zelfde lucht (ctr's) maar toch zijn er op technische controle vlak en op de eisen van de piloten zo'n grote verschillen 8O :?:
Zoals (helaas) de praktijk uitwijst zijn er ook veeeeel meer incidenten met ULM's dan met sportvliegtuigen.
(ik heb vandaag gehoord dat een ULM gemiddeld 1xper 200hr een motor uitval heeft 8O :roll: 8O )