Ultramat 12 /14 aantal cellen in te geven ??

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Ik overweeg een van deze laders te kopen, echter wat ik in de gedownloade manuals van graupner niet kan vinden is of ik handmatig, het aantal cellen in kan geven.

Dit zodat de lader niet de fout in gaat, met een bv, net opgeladen (niet zo leeg) pack. (iets wat mijn oude lader nog wel eens wil doen)

Wie weet een antwoord???

Ik heb een ultramat 14.
je kan alleen het aantal cellen ingeven als je lipos of li ion gaat laden,
bij nicad doet hij dit zelf.

ik had laatst een pack 7.2 v die 1.7 v aangaf, deze had hij weer volledig opgeladen.

groet dennis

je hebt gelijk voor die 14 ;voor nicd of nimh geef je enkel laadstroom en deltapiek in
zelf vind ik aa types een deltapiek van 3 mv per cel ok en 5 mv voor mijn sub-c types
maar ze moeten dan ook geen ''raceprestaties'' leveren

groeten

Bij delta-peak laders geef je eigenlijk nooit het aantal cellen op. Daar kijkt de lader namelijk ook niet naar. Deze bepaalt aan de hand van de laadcurve of de accu vol is, niet aan de hand van de absolute spanning. De lader meet dus continu de accuspanning en vergelijkt deze met de spanning van de voorgaande metingen. Zodra de accuspanning binnen een bepaald tijdsbestek daalt met het aantal (ingestelde) milliVolts slaat de lader af. Een volgeladen NiCd- NiMH-accu geeft nu eenmaal een dalende accuspanning als 't ie vol en wordt tegelijkertijd warm.

Als de lader te vroeg of te laat of helemaal niet afslaat is het ook eigenlijk niet zo, dat de lader in de fout gaat. Het is de accu, die dan om één of andere reden onduidelijk aangeeft. Als bijvoorbeeld de laadstroom ingesteld staat op een lage waarde (minder dan 0,5 x C) geeft elke NiCd- en NIMH-accu een veel vlakkere laadcurve dan als er versneld of snel wordt geladen.

Back