Ultramat 14 foutboodschap

Ik heb de ultramat 14 en ik laad ook op 12 volt, rechtstreeks aan de autobatterij. Volgens de handleiding van de lader krijg ik een foutboodschap als de spanning van de autobatterij zakt onder de 10 volt of stijgt boven de 18 volt. Nu kreeg ik al 2 maal de melding op de display: Car battery 12,34 volt. Ik weet dus niet of dit een foutboodschap is of dat dit enkel ter info weergeven wordt. Voor alle veiligheid heb ik telkens het laden maar beëindigd. Wordt het laden na deze melding verder gezet of niet? Heeft iemand hier nog ervaring mee?

De meeste computerladers geven ter informatie afwisselend ook de spanning van de stroombron aan.
Je kunt er vanuitgaan dat je lader zodra deze echt te weinig stroom krijgt begint te piepen, met UNTERSPANNUNG o.i.d. in het beeldscherm.
Zolang dit niet plaatsvind wordt er gwoon doorgeladen.

Het blijft blijkbaar niet bij deze foutboodschap. Even het hele verhaal: achteraan in de koffer van m'n Opel Zafira heb ik een extra aansluiting op 12V (120 W max) waar ik met een sigarettenaansteker-aansluiting m'n batterijen wou laden van m'n Easystar. Naast de boodschap hierboven beschreven valt de lader dus gewoon soms uit. Ik heb al hier en daar ondertussen gelezen dat je beter een lange afstand tussen autobatterij en lader vermijdt omwille van verliezen. Daar zal het schoentje wel knellen bij mij vermoed ik, vandaar dat ik toch best uitkijk naar een externe 12V voeding om te laden in het veld. Wat wordt daar voor gebruikt? Een doodgewone autobatterij? Is daar veel verschil in? Waar moet ik op letten? Ik heb nog batterij optimizer-lader liggen van m'n moto een tijd geleden, maar ik vrees dat die niet zwaar genoeg gaat zijn om auto batterijen aan te kunnen. Welke laders komen wel in aanmerking?

die lange kabels zijn idd de boosdoener. Bij het laden van grote pakketen of grote laadstromen, zal er een spanningsval komen over die lange draden. Je lader denkt dat je voedingsaccu leeg is.
Je kan echter nog wel rechstreeks op de accu laden. (of misschien ook op de voorste sigarettenaansluiting)

Ik gebruik zelf op het veld een voeding, maar ik ben dan ook verwend met 230V op het veld.
Wat ook veel gebruikt wordt zijn de 12V 7Ah accu's. Deze zijn nog redelijk makkelijk mee te nemen(niet te zwaar)
Worden vaak in beveilingssytemen gebruikt, als noodstroomvoorziening. Deze accu's worden om veilingheidsredenen vaak vervangen, terwijl ze (voor ons) nog prima zijn. Met een beetje geluk kan je ze gratis meenemen :D

De kabels in auto's zijn over het algemeen van zeer kleine doorsnede en daarbij is het contact via de sigarettenaansteker slecht. Heb zelf eens geprobeerd 100 W (ca. 10 A) via de sigarettenaansteker aan te sluiten met als resultaat dat de stekker na een halfuur gesmolten was.
Sluit de lader direct op de accu aan met bijbehorende klemmen dan heb je geen enkele last van de slechte contacten in de auto.

Succes.

accu in de koffer van een zafira? die schakelt toch op timer uit of zo, om te voorkomen dat een aangesloten apparaat in je kofferbak de accu leegtrekt. (is iig bij ons zo)

nouja, als dat niet zo is, dan zal het wel verliezen in de kabels zijn..

Zo`n lader moet je gewoon direkt op de accu aansluiten ! Er zitten niet voor niets accuklemmen aan.

De verbinding tussen je lader en stroombron (accu) moet zo kort mogelijk zijn. De lengte van de draad aan je lader moet je eigenlijk als maximum beschouwen. Dus direct aan je accu aansluiten. Nog beter is het om niet je autoaccu hiervoor te gebruiken. Na een dagje vliegen kan hij zover leeg getrokken zijn dat je auto niet meer wilt starten.

Ok, ik gebruik de lader nu rechstreeks aan de autobatterij en dat gaat tot hier toe zeer goed.
M'n auto is een diesel en daardoor zit er een zware batterij in: 70 Ah.
Bij de eerstvolgende smeerbeurt vraag ik m'n garagist of hij geen batterij meer heeft liggen die niet meer gebruikt wordt.

Ok, ik gebruik de lader nu rechstreeks aan de autobatterij en dat gaat tot hier toe zeer goed.
M'n auto is een diesel en daardoor zit er een zware batterij in: 70 Ah.
Bij de eerstvolgende smeerbeurt vraag ik m'n garagist of hij geen batterij meer heeft liggen die niet meer gebruikt wordt.

Dat is natuurlijk altijd beter, nog beter kun je proberen een gesloten loodaccu van Yuasa, Sonnenschein of Varta te bemachtigen. Rolstoelaccu`s zijn hier erg geschikt voor, die gebruik ik zelf ook.
Deze zijn er in diverse grootte`s. Vanaf 1Ah tot 100Ah.
Ik gebruik een 40Ah en een 60Ah. Daar kun je de hele dag mee vooruit. Vaak hebben rolstoelleveranciers nog hele redelijke exemplaren staan omdat zij ze vaak beneden 70% capaciteit afkeuren. En dat is nog ruim voldoende voor onze hobby.

Back