Ultramat 14 icm hyperion LBA10 balancer

Hi,

Ik heb dus een Ultramat 14 lader in mijn bezit waar ik mijn 2S Lipo celletjes mee laadt. Nu komt er dus een uitbreiding naar een 3S pakket. Om het gelijk goed te doen wil ik er dus een balancer tussen zetten. Mijn oog was gevallen op de Hyperion LBA6 maar inmiddels is er een opvolger gekomen, de Hyperion LBA10:
Aircraft World
Is dit een goede keuze icm mijn Ultramat 14 lader? Zijn er al ervaringen met de Hyperion LBA10 balancer?

Ook het bestellen bij ACW moet geen probleem zijn denk ik, tis nog onder de 50 dollar.

Jeroen

Ik heb hem (2x) van Jamara (is dezelfde)
12922ra8.jpg

Werken perfekt met of zonder lader.

1 gaat weer in de verkoop voor 30 €inkl porto (nl)

Mvg Johan

Waarom niet de Graupner Plus Balancer? Ik persoonlijk vind het altijd een prettig idee als 2 componenten die veel samen moeten werken, van hetzelfde merk zijn, qua kosten ben je niks meer kwijt.

venzent zei:
Waarom niet de Graupner Plus Balancer? Ik persoonlijk vind het altijd een prettig idee als 2 componenten die veel samen moeten werken, van hetzelfde merk zijn, qua kosten ben je niks meer kwijt.

Over de hyperion lees ik goede dingen en daar betaal ik graag wat meer voor, over de Graupner Plus Balancer heb ik nog niet veel gelezen. Ik zal eens zoeken.

Die Jamara zier er wel goed uit! Ben er alleen nog niet overuit of het beter is ook via de normale voedingsdraden van de lipo te laden. Ik probeer nog even wat te vinden van die Jamara.

Jeroen

De Hyperon en de Jamara zijn precies hetzelfde. :wink:

Ik heb de Jamara genomen omdat hij tot 6S gaat.
Je eventueel 2 parallel kunt zetten voor 7S tot 12S.
En alle kabels tot 6S er bij zijn. :lol:

En van pulsar II heb je (nog) geen balancer met die daten.

En blijf je bij futaba servo´s omdat je zender van futaba is ben je wel heel beperkt en duurder uit. :oops:

Mvg Johan

plotterwelt zei:
De Hyperon en de Jamara zijn precies hetzelfde. :wink:
Mvg Johan

dan bedoel je hetzelfde als de LBA6 en niet de laatste de LBA10?

Waar dient dat kabeltje voor wat helemaal onderin ligt?

Jeroen

Als de LBA10 (dus tot 6 zellen) 8)

Bij de Jamara zijn alle kabels er bij. :wink:

Bij de LBA10 alleen voor 2 en 3 zellen :oops:

Het onderste kabel is voor de aansluiting van 2 balancer nodig (op de LBA10 de Netport aansluiting rechtonder op de foto)

Mvg Johan

De hyperion kan ook A123 cellen balanceren, de jamara weet ik niet.
Ik heb een hyperion en die bevalt goed, ik zou voor de goedkoopste gaan.
ACW $42 (€31) en maar $2,50 verzendkosten!

WV zei:
De hyperion kan ook A123 cellen balanceren, de jamara weet ik niet.
Ik heb een hyperion en die bevalt goed, ik zou voor de goedkoopste gaan.
ACW $42 (€31) en maar $2,50 verzendkosten!

Als ze PRECIES hetzelfde zijn wat zou je dan gaan denken. :idea:

precies. :hammer:

Mvg Johan

Ik kan de ledjes die mode 3,7V (LiPo) of 3,3V (A123) aangeven niet vinden op de Jamara...
en trouwens het kastje is ook anders :P

Hier vind ik ook geen extra ledjes.
hpeoslba10lkc2.jpg

Is de jouwe al weer een nieuw model.

Kastje is niet hetzelfde, maar wel de inhoud.

Mvg Johan

Johan,

Het kastje lijkt hetzelfde maar kijk eens rechtsboven bij de Hyperion balancer en bij de Jamara.
De Hyperion heeft hier 2 kabels waaraan je fatsoenlijke accu-stekkers moet solderen.
De Jamara heeft dat niet en laadt dus via de balancer aansluiting, kleine contactjes en dunne draden.
De nieuwste uitvoering van de LBA10 heeft ook een volledige ondersteuning van A123 cellen, lagere maximale spanning.

Heb afgelopen week de Hyperion 1210 en 2x LBA10 binnengekregen. Eerste indruk/ervaring, lader oogt een beetje kwetsbaar met de kunststof-zijdelen in vergelijk met de compleet metalen kasten van de Ultra Duo Plus en de Powercube.
Een behoorlijke kabel-spageti als je 1 lader, 2 balancers, 2 verloopkabels en 2x 5S lipo-pack op je laadtafel hebt liggen.
Weinig uitleg over hoe te werken als je de 2 balancers linkt, met wat Trial en Error blijkt dus dat je alleen de Master-Balancer hoeft te bedienen, de Slave volgt vanzelf.
Balanceerstroom is aan de lage kant voor 3700 packs.
Pluspunt deze balancers zijn wat toleranter met hun afslag dan de V-Balance van Fligthpower. Ook de Powercube kan gewoon zijn laadprogramma afronden zonder dat hij afgekapt wordt door de balancer.

Rick

Jeroen,

Zover ik tot nu toe kan beoordelen lijken ze gewoon te doen waarvoor ze bedoelt zijn.

Zoals in mijn eerder post staat is de overspannings-afslag niet te kritisch dus wordt het laad-proces niet te vroegtijdig afgekapt. Moedwillig een te hoge spanning in zetten om dit te testen is ook weer zoiets. Trouwens met de combi 1210 en LBA-10 gaat dit nog eens niet.

ACW heeft van anderhande balanceerkabeltjes leverbaar behalve die voor Fligthpower/Thunderpower balanceer-stekkers. Maar het probleem ligt hier denk ik meer bij de 2 laatst genoemde merken, aangezien zij vrij unieke stekkers gebruiken.
Daarbij komt ook nog eens dat je bij Thunderpower-balancers de balanceer-kabels/stekkers van de accupacks rechtstreeks in de balancer plugt (dus geen verloopkabel nodig).

Zover ik kan beoordelen zijn de LBA-10's momenteel de charge-through-balancers met de beste prijs/kwaliteits verhouding, waarmee het ook mogelijk is om pakketen met 10 of 12 cellen te balancen.

Rick

hallo,
ik heb ook een ultramat 14 en een hyperion lba10net alleen bij mij wil mijn lipo 2 cellen wel laden zonder balancer. met balancer balanct hij wel maar geeft mijn lader geen piepje dat hij kan laden. wie weet wat er is. waar moet die m-s schakelaartje op staan als je hem laadt met lader en balancer.
mvg

Back