Ultramat 14 lader. Hoe stel ik deze goed in ?

• Topicstarter Topicstarter doctor-b
  • Startdatum Startdatum
D

doctor-b

Guest
Ik heb een ultramat 14 lader en vindt de handleiding (voor een leek als ik) erg onduidelijk.

Ik heb verschillende batterijen en kan heel slecht beoordelen op welke standen ik deze moet opladen. Wie kan mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe ik dat zelf kan berekenen.

Batterij 1: NiMH 9,6 V 2000mAH (zender accu voor een Futaba 7C)
Batterij 2: 8X penlite AA 800mAH van 1,2 V - deze zitten in mijn Skysport zender en laad ik derhalve bijvoorkeur ook via de zender op als dat kan.
Batterij 3: Gerstel/GP NiMH 8,4 V 1100 mAh

dmv de enter toets wissel je van Lipo naar NiXX. deze moet je even ingedrukt houden en op NIXX zetten.
batterij1: laadstroom 2A (2000mA) deltapiek op 5mV zetten.
batterij2: laadstroom: 0,8A (800mA) deltapiek op 15mV zetten
batterij3: laadstroom: 1,1A (1100mA) deltapiek op 5mV zetten.

en klaar zijn jip en janneke.

Als je even had gezocht, had je het ook gevonden...

Ik heb ook een vraag over deze lader. Mijn 3300 GP batterijen laad ik altijd op een deltapeak van 12mv/c (7.2V). Maar op hoeveel MV/c moet ik mijn Sanyo 900MHA 8.4V laden, het betreft de cellen 1 maat kleiner dan de normale penlites dus AAA.

Die AAA cellen zijn ook Nimh zo te lezen, dus die horen officieel OOK op 5mV afgesteld te worden.
(de GP 3300 horen dus eigenlijk ook op 5mV delta-piek geladen te worden.)

Hallo,

ik heb mij vandaag ook een ultramat 14 lader gekocht, heb nu ook enkele vragen,

Hoe kan ik zien,berekenen(of anders) hoe ik de lader moet instellen, ik heb hier bijv. een ontvangeraccu van 1100Mah, hoe kan ik zien/berekenen hoe ik de lader moet instellen, hoeveel A en op hoeveel moet de mV/c (iemand die weet wat dit betekent?) ingesteld worden...

ook is er nog een SafeTime hoe moet ik deze instellen ?

alvast erg bedankt voor jullie reacties (want ik ben hier helemaal nieuw in)

mvg Jochem :)

Nog meer Jip en Janneke :lol: van een Ultramat10-eigenaar deze keer:
Begrijp ik goed dat ik bij NiMh de deltapeak altijd op 5mV moet zetten, en bij NiCd altijd op 15mV?

Voor de rest snap ik hem wel hoor :wink:

Standaardwaarden voor deltapiek iinstelling zijn inderdaad voor Nimh: 5mV en voor NiCd: 15mV.

Deltapiek is de afslaggevoeligheid van de lader. Hoe lager deze waarde, hoe gevoeliger de lader is, en hoe sneller deze zal afslaan bij een kleine "delta-piek".
Voor meer info hierover, kijk eens in de modelbouw-FAQ. Daar staan uitgebreide info over alle accutypen!

De lader staat standaard op 15mV. Iets wat ik zelf eigenlijk vreemd vind, want veel mensen laden nu Nimh cellen op 15mV per cel. Iets wat vast niet de bedoeling van graupner zou zijn geweest.

Ik zelf heb alleen nog Nimh cellen in ontvangeraccu van zwevers en in mijn zender. Deze standaard accu's kan ik ook gewoon opladen met een deltapiek instelling van 15mV. Ik heb nog nooit gehad dat de lader de cellen kapot laadde. Waarschijnlijk is dit met grote aandrijfaccu's anders. Dus probeer het zelf maar niet uit...

Deze delta-peak getallen zijn alleen maar richtwaarden. Een NiMH-accu is veel gevoeliger voor overladen dan een NiCd-accu, vandaar dat je de delta-peak afslag hierbij veel lager instelt. Je begint dus met 5 mV per cel en kijkt dan of de accu echt vol geladen wordt. Als de lader veelvuldig te vroeg afslaat ga je naar 7 mV en kijk je of het nu beter gaat. Op deze manier ga je verder, waarbij je aan het eind van het laden ook heel goed de accu-temperatuur in de gaten houdt. Als het helemaal goed gaat wordt de accu zo'n 40 graden en dat is handwarm. Warmer kan schade veroorzaken. Kouder is natuurlijk prima, maar dit kan betekenen dat de accu niet helemaal vol is.

Jochemicalie zei:
ook is er nog een SafeTime hoe moet ik deze instellen ?

Het kan wel eens gebeuren dat de lader de deltapiek niet juist meet of zelfs mist... je lader zou dan oneindig lang door kunnen blijven laden, resulterend in in elk geval een kapotte accu...

Door de safetime juist in te stellen voorkom je dit... voorbeeld:

Accu: 3000 mAh
Laadstroom: 3 A. (3000 mA)

Met het rekensommetje wat je hier op het forum vast wel eens gezien hebt kun je de laadtijd uitrekenen...

(Capaciteit / Laadstroom) x 1.4 = laadtijd

In het voorbeeld: (3000/3000) x 1.4 = 1.4 uur

Je zorgt er dus voor dat je safetime beneden die 1.4 uur blijft!

Mari,
Die vermenigvuldiging met 1,4 geldt alleen bij lage laadstromen. Wanneer je sneller gaat laden dan ongeveer 0,3C dan moet je eigenlijk die factor al gaan verkleinen.
Wanneer je met 1C laad, zoals in jou voorbeeld, dan moet je echt niet meer met 1,4 gaan vermenigvuldigen. In dit geval moet je niet meer dan 1,1x of liever zelfs niet meer dan 1,05x als extra tijd gebruiken. En let op, dat geldt ALLEEN als de accu helemaal leeg is!!!
Als je op deze manier wilt gaan laden dan moet je feitelijk altijd eerst de accu ontladen voordat je gaat laden. Dat gaat ten koste van de levensduur van de accu, kost extra tijd en je kan makelijk fouten maken.
Met andere woorden, je kan veel beter een goede lader kopen, één die netjes stopt als de accu vol is. Minder "gehannes", beter voor de accu en ook nog eens veiliger.

Ernst Grundmann zei:
Die vermenigvuldiging met 1,4 geldt alleen bij lage laadstromen. Wanneer je sneller gaat laden dan ongeveer 0,3C dan moet je eigenlijk die factor al gaan verkleinen.
Weer wat opgestoken... Nog geen problemen gehad met mijn Ultramat 14, netjes elke keer afgeslagen als de accu vol was... Safetime had ik al een heel stuk lager gezet...

GP3300 cellen moeten dus echt wel op 12mv/c geladen worden. Op 5mv/c komt er misschien net 2000 mha in. Op 12mv/c komt er mooi rond de 3400 mha in.

hoe laad ik een 1500 mah weet niet welke insteling moet gebruiken alvast bedankt

wat voor een 1500 mAh, lood accu, nicad, nimh, lipo, lion?

Allemaal hebben ze zo hun eigen manier van laden, dus het is wel belangrijk om de soort erbij te vermelden.

In de door jou gebruikte lader zal uiteraard wel een nicad programma zitten. Dit mag je dan gebruiken en om snel te laden doe je dan 1500 mAh instellen. De accu heeft dan ongeveer 1 uur nodig om vol te geraken. wil je nog sneller laden dan mag je tot 3x de capciteit van de nicad gaan.

Ikzelf heb geen ultramat 14 lader dus kan niet precies zeggen waar je welke instelling precies vind. Dat zal iemand moeten doen die deze lader ook in gebruik heeft.

Back