Ultramat 14 lader. Hoe stel ik deze goed in ?

• Topicstarter Topicstarter doctor-b
  • Startdatum Startdatum
Nicad 12 tot 15 mv afslag,en nimh vanaf 7 tot max 12!!!

Waneer de accu goed vol zit is deze 40 graden, of wel handwarm, is deze warmer, dan de deltapeak cutoff lager, is deze koud, dan dus wat hoger...
Iedere accu si weer iets anders...

Of kijk bij de leverancier , bij de dataspecs wat ze aan bevelen

Ben nu een accu aan het laden (1800mah, 6cellen, laden 2amp, 15mv, safe time 55min en accu was leeg) maar nu zie ik de hele tijd CHG is dat normaal?
Heb in de gebruiksaanwijzing gelezen waarvoor dat was? Als de gevraagd laadstroom voor de accu te groot was. Maar dat vind ik een beetje raar want 2amp is volgens mij echt niet te veel gevraagd.

Waarschijnlijk wel, apparaat kijkt zelf wat het mag hebben, en rekent dit vrij goed uit.....
(heeft met inwendige weerrstand te maken)

Je hebt ene 1800mah , en laad met 2 amp, dat is meer dan 1c, dat is best nogal, meestal laad ik het spul op met 0,5 tot 1c.
(1800mah =1c=1,8amps 0,5c =0,9a, etc)

Ja, dat lijkt er wel op maar in de beschrijving staat dat het wat anders betekent.

Door indrukken van de ENTER-toets start u het laadproces. Het laadapparaat past de laadstroom in
intervalstappen aan, tot de ingestelde laadstroom is bereikt. In deze tijd geeft het apparaat de regel “CHG Max.”
aan in de bovenste regel van het display, afgewisseld met de actuele laadstroom. Zodra de laadstroom wordt
bereikt, ziet u tijdens het laadproces in de bovenste regel “CHG” en “Ni”.
De maximale laadstroom hangt ook af van het aantal te laden cellen. Wanneer u dus een groter accupack wilt
laden en b.v. 5,0 A instelt, zal de Ultramat 14 nooit deze laadstroom bereiken, zodat tijdens het laadproces
voortdurend de regel “CHG Max.” te zien is.

Als je een paar verschillende accupacks hebt is het toch lastig onthouden (of zou het de leeftijd zijn...)
Dus heb ik er strookjes tape op geplakt waarop de instellingen van de verschillende accu's.
Bart

Back