Ultramat 14 / MX-12

Hoi,

Ik weet dat er al het e.e.a. over is geschreven met technische uitleg maar daar snap ik nog geen hout van.

Welke instellingen kan ik het beste doen voor :

de accu van de MX-12
een Nimh pack van 12 GP3300 cellen
2200mah 3s lipo.

Hoop dat iemand zo vriendelijk is mij die settings te geven zonder wiskundige theorieën en achterliggende zaken ;)
concreet.. wil gewoon laden :D

mx12: nixx 1,5A maximaal 15mV delta piek (standaard)
12x GP3300: Nixx max 5A 15mV delta piek (standaard)*
2200mAh 3s lipo: LiPo 2,2A

* mocht je het gevoel hebben dat de accu niet vol komt kan je deze lager zetten. Maar ik denk dat je zo eigenlijk toch goed zit.

(hier krijg ik veel commentaar op.... ;) )

michiel b zei:
mx12: nixx 1,5A maximaal 15mV delta piek (standaard)
12x GP3300: Nixx max 5A 15mV delta piek (standaard)*
2200mAh 3s lipo: LiPo 2,2A

* mocht je het gevoel hebben dat de accu niet vol komt kan je deze lager zetten. Maar ik denk dat je zo eigenlijk toch goed zit.

(hier krijg ik veel commentaar op.... ;) )

Hallo,

Geen commentaar maar een aanvulling.
Om na het proberen van bovenstaande een volgende vraag voor te zijn het volgende. Bij de 12x GP3300 zal hij geen 5A halen omdat de Ultramat 14 met max. 50 Watt laadt en daarom zal hij zichzelf terug regelen naar ca. 3-3.5 A. en CHG MAX aangeven.

Groeten Bart.

De zender geeft aan dat hij een max heeft bereikt.
10.7v is het maximale wat ik er nu in krijg?

Ik heb nu de 1.5 naar 1.7 gezet aangezien er een 1700a accu in de zender zit. Hij geeft Max aan is het nu wel veilig door te laden?

@Bart J : Ook bedankt zal er rekening mee houden ;)

Een volgeladen zenderaccu geeft inderdaad 10,7 Volt (1,35 Volt per cel). Tijdens het laden kan de spanning trouwens veel hoger oplopen.

Letterlijk uit de handleiding van de MX12:

laadstroom
Om schade aan de zender te voorkomen, mag de laadstroom zonder laadbeveiligings-schakeling max. 500 mA (0,5 A) en met beveiliging max. 1,5 A bedragen

Desgewenst kan ik een foto van een gesmolten MX12 of MX16 maken en die hier plaatsen, zodat te zien is welke schade men in de handleiding bedoelt.

In de handleiding staat nog veel meer over het laden van de zenderaccu, o.a. dat men de lader niet op een automatisch laadprogramma mag zetten en altijd handmatig het Amperage moet instellen.
Als de zenderaccu per sé snel of versneld geladen moet worden zou ik bij de MX12 accu maximaal 0,8 tot 1 Ampere kiezen bij een 5 mV afslag. In het laadsnoer zou ik dan liefst ook nog een zekering van 1,5 à 2 Ampere opnemen. De zender heeft zelf ook nog een 3 A zekering, maar het is beter dat die niet wordt aangesproken. Nog beter is het om de accu met een universeellader met een stroom van 180 mA op te laden. De zender blijft dan altijd heel en de accu gaat veel meer laadcycli mee. Het enige nadeel is, dat je dan 14 uur moet wachten voordat de accu vol is.

Hoi Corrien,

Ook bedankt! tjonge ik leer weer van alles.. :)
waar staat die mV dan voor? Hij stond net op 15 en nu op 5. Wat is het verschil daarin? m.a.w. wat doet het. Afslag schrijf je.. ?

....en je wilde geen achterliggende zaken weten :wink: ?

Bij een Ni-accu, die vol is, daalt de spanning (en loopt de temperatuur op). De lader bepaalt aan de hand van deze spanningsdaling, dat-ie moet afslaan. Bij NiMH is dit eerder dan bij NiCd. Als startwaarde adviseer ik altijd voor NiMH om met 5 mV te beginnen en voor NiCd om 15 mV als startwaarde te gebruiken. Slaat de lader te vroeg af, dan kun je het getal ophogen. Wordt de accu meer dan handwarm (40 graden) dan verlaag je het getalletje.

Sorry voor mijn late antwoord, ik dit draadje even gemist.

Ik schreef bewust dat de mx 12 op 1,5A maximaal geladen mag worden. De mx12 heeft geen automatische laadstand, en laat constant met de ingestelde stroom. (dat is ook zo het beste)
Overigens laad ik tegenwoordig de mx12 zender met een universeellader op 180mA, met een diode in de laakabel.

En over dat commentaar wat ik verwachte. Ik weet dat voor nimh een delta-piek wordt geadviseerd van 5mV. Waarom een ultramat standaard op 15mV is mijn dan ook een raadsel. Een lagere waarde is veel veiliger, het enige wat zou kunnen is dat de lader te vroeg afslaat. Van een helehoop mensen die een ultramat 10/14 hebben kreeg ik de vraag wat die 15mV nu eigenlijk inhield. Men laden ook de nimh accu's op 15mV. En ook vaak op hoge laadstromen.

Ik zelf heb daarom als "test" ook al mijn NIMH accu's op 15mV geladen.(dat zijn er niet veel meer ;) ) Nooit een valse piek gehad.
Mijn eigen conclusie heb ik hieruit al getrokken.
Op 15mV is ook veilig Nimh accu's op te laden.

ps. de 5mV komt vooral uit de autohoek overigens.

Back