Ultramat 14 piept "disconnected" bij volle lipo...

Sinds kort piept mijn Ultramat 14 lader iets van "disconnected" als ik 1 bepaalde lipo aan het laden ben. Dit gebeurd op het moment dat deze daadwerkelijk vol is. Het gaat om de zwaarste lipo die ik heb: een Hyperion 5S van 4800 mah.
Op zich is het geen ramp, maar wel vreemd. Het is wel onhandig, want 's-nachts deze lipo laden is er niet meer bij; normaliter heb je een paar piepjes als de lipo vol is, maar nu blijft het apparaat dus alarm slaan en kan je je bed weer uit.

Ik zal nog eens testen of dit gebeuren zich ook voordoet als ik zonder balancer laad, maar ik heb verder geen oplossing.

Iemand nog een verklaring / oplossing?

Hoewel ik vind dat veel mensen overdrijven wat betreft lipo's en veiligheid.. maar je lipo's 's nachts laden terwijl je ligt te slapen, zou ik niet snel doen..

Welke balancer gebruik je? mogelijk dat je balancer cellen buitenspel zet ofzo?

Hoewel ik vind dat veel mensen overdrijven wat betreft lipo's en veiligheid.. maar je lipo's 's nachts laden terwijl je ligt te slapen, zou ik niet snel doen..

Welke balancer gebruik je? mogelijk dat je balancer cellen buitenspel zet ofzo?

Ik gebruik de originele Graupner balancer
Lipo's liggen altijd tijdens het laden keurig in een brandvertragende "lipo-bag" onder een rookmelder
Ik sla ze ook op in zo'n "lipo-bag"

Ik heb dit ook een paar keer gehad met m'n Ultramat+Graupner Balancer. Ik dacht eerst dat ik ergens een kapot stekkertje oid had zitten maar toen ik mijn cellen ging meten bleek er een onbalans in te zitten die de balancer kennelijk niet snel genoeg kon wegwerken. 1 cel kwam kennelijk op een te hoog voltage en de balancer gooide de deur dicht. Volgens mij is een mogelkijke oplossing om je pakket wat langzamer te laden zodat de balancer meer tijd heeft om de zaak recht te trekken.

Sinds kort piept mijn Ultramat 14 lader iets van "disconnected" als ik 1 bepaalde lipo aan het laden ben. Dit gebeurd op het moment dat deze daadwerkelijk vol is. Het gaat om de zwaarste lipo die ik heb: een Hyperion 5S van 4800 mah.
Op zich is het geen ramp, maar wel vreemd. Het is wel onhandig, want 's-nachts deze lipo laden is er niet meer bij; normaliter heb je een paar piepjes als de lipo vol is, maar nu blijft het apparaat dus alarm slaan en kan je je bed weer uit.

Ik zal nog eens testen of dit gebeuren zich ook voordoet als ik zonder balancer laad, maar ik heb verder geen oplossing.

Iemand nog een verklaring / oplossing?

Op halfe C laden en je hebt weer een rustige nacht .

Ik heb dat ook wel eens als ik te snel een lipo vol wil hebben .

De Balancer kan bij hoge A niet zo snel .

Mvg Johan

kijk, dit zijn zinnige antwoorden; bedankt!

Het probleem openbaart zich alleen bij mijn dikste lipo, dus dat sluit wel aan bij jullie verklaringen.
Iemand misschien een verklaring waarom het probleem zich nu pas voordoet?; ik heb deze lipo nl. al ca. 1,5 jaar in gebruik en altijd netjes met balancer.

Oh ja: op "halve C" laden is een kwestie van 2400 mah instellen i.p.v. 4800 mah, of werkt dat niet zo???

Geen idee waarom. Er is kennelijk een grotere onbalans dan de balancer aankan. Misschien begint het pakket 'op' te raken? Ik had het zelf met een wat ouder pakket.
Je kunt volgens mij ook voor het laden de balancer de zaak laten rechttrekken, moet je de gebruiksaanwijziging maar eens lezen daar staat dat volgens mij in (is bij ook al weer een tijdke geleden :) ).

Op een half C laden kun je zo inderdaad doen. Ik heb zelf ook wel eens gewoon de cellen apart opgeladen via de balanceeraansluiting van het pakket.

Ha Dennis,

Heb je de voltages per cel al eens gemeten om te zien of de cellen ver uit balans zijn?
Kom anders eens langs met je pakketje, meten we 'm per cel door.

Groet,
Richard

Mogelijk dat er een cel tussenzit die 'rot' is.. Hoeveel cycles heb je op dit pakket staan? Vlieg je het pakket doorgaans leeg? Wat voor belastingen staat het pakket bloot aan?

De foutmelding "disconnected" komt inderdaad door de balancer die de aansluiting naar lader onderbreekt. Deze zal in beveiliging springen om een of andere reden.
Het kan zijn dat de lader laad tot boven de 4,25V per cel. Tenminste ik dacht dat de balancer hier ongeveer afsloeg.
Het kan ook zijn dat er een te groot onbelans is tussen de cellen. En dus dat er één of meerdere cellen een te hoog eindvoltage krijgt.
Het kan ook nog dat er een te groot verschil is cellen zit. Als deze te hoog is springt te belancer ook in beveiliging. Maar deze laatste zal het niet zijn. Je krijgt de belancer namelijk niet in "lader-actief" modus. (het mode ledje gaat knipperen)

Als de balancer tot het einde van het laadproces nog aan het balanceren is(een van de ledjes licht nog op) dat zal het waarschijnlijk komen doordat die cel dus boven de maximale spanning uitkomt. Langzamer laden is dan de oplossing. Of anders balanceren zonder lader.

Bedankt voor de reacties.
Dit pakket heb ik eigenlijk pas ruim een jaar in gebruik. Ik heb zeker niet wekelijks gevlogen sindsdien met dit pakket en ik laad altijd thuis. Met andere woorden: 1x laden per 14 dagen is ruim. Ik heb 't pakket dus maximaal 30 a 40 keer geladen.
Verder vlieg ik altijd op de timer van m'n zender en check ik op de lader hoeveel mah er in is gegaan. Ik houd altijd ongeveer 1/3 in de lipo.

Zou een reden kunnen zijn dat ik weinig ventilatie heb in m'n Calmato, waardoor de onderste cellen warmer worden dan de bovenste en er dus verschillen ontstaan die de balancer net niet kan bolwerken in de tijd die de lader nodig heeft om 'm vol te laden?
De lipo wordt overigens nauwelijks warm, want ik trek maximaal 35 amp met die kist en gemiddeld maar iets van 16 amp.

Ik zal de lipo eens separaat aan de balancer hangen en kijken wat ie doet...

Zou een reden kunnen zijn dat ik weinig ventilatie heb in m'n Calmato, waardoor de onderste cellen warmer worden dan de bovenste en er dus verschillen ontstaan...

Ik zou eerder andersom denken. Met geforceerde koeling, dus met stroming van lucht, koel je toch juist alleen de buitenste cellen. En dus is het verschil in het pakket het grootst.

Zo; inmiddels de lipo separaat aan de balancer gehangen; cel 2 begint gelijk te knipperen
We praten dus over een vandeweek volgeladen lipo

Ik heb gelijk even de cellen (onbelast) opgemeten:
1S: 4,6 volt
2S: 9,2 volt, verschil met 1S is 4,6 volt
3S: 13,8 volt, verschil met 2S is 4,6 volt
4S: 18,5 volt, verschil met 3S is 4,7 volt
5S: 23 volt, verschil met 4S is 4,5 volt

weinig verschillen zo op 't eerste gezicht...

Ik zou eerder andersom denken. Met geforceerde koeling, dus met stroming van lucht, koel je toch juist alleen de buitenste cellen. En dus is het verschil in het pakket het grootst.

zit ook wat in natuurlijk; ik probeer in ieder geval iets te verzinnen ;-)

p.s. Richard: ook bedankt voor het aanbod, maar ik zelf al de boel opgemeten!

1S: 4,6 volt
2S: 9,2 volt, verschil met 1S is 4,6 volt
3S: 13,8 volt, verschil met 2S is 4,6 volt
4S: 18,5 volt, verschil met 3S is 4,7 volt
5S: 23 volt, verschil met 4S is 4,5 volt

Koop maar een nieuwe multimeter, want je huidige is kapot. Een lipo cel kan geen 4,6 volt geven, althans, neit zonder in de fik te vliegen.

Maar goed, laten we eens aannemen dat de afwijking van je multimeter voor elke cel gelijk is. Dan hou je dus een verschil tussen cellen van maximaal 0,2v.

Dat lijkt weinig, maar is veel. Bedenk je dat je dit pakket met 5A gaat laden.

Een balancer werkt, heel kort door de bocht, als volgt.. hij meet de cellen. De cel met het laagst gemeten voltage, doet hij niets mee, die laat hij gewoon laden. Alle andere cellen zet hij een weerstand parralel aan, zodat deze langzamer geladen worden, als het ware. Aan de waarde van die weerstand zit een maximum, wat ook inhoudt dat er een maximum verschil is. Immers alle cellen worden altijd geladen, het enige wat de balancer kan doen is het afremmen van cellen die voorliggen. Als echter de 'voorlopende' cellen al de 4.2 volt bereikt heeft, heeft de balancer geen andere optie meer dan het laden afbreken, immers hij kan het laden op die cel niet daadwerkelijk stoppen, dus moet hij het laden van het hele pakket stoppen.

0.2 volt verschil is gewoon veel en bij 5A laden kunnen veel balancers dat niet aan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Koop maar een nieuwe multimeter, want je huidige is kapot. Een lipo cel kan geen 4,6 volt geven, althans, neit zonder in de fik te vliegen.

Bedankt voor je reactie.
De multimeter is goedkoop en oud, dus die gaat zeker vervangen worden!

Inmiddels is mijn lipo in balans (althans, volgens de balancer). Ben benieuwd wat er de volgende keer gaat gebeuren. Als het probleem blijft, dan stop ik 'm voortaan wel handmatig of ik laad op 0,5 C.
Resultaten zal ik hier wel posten.

Het is niet helemaal zeker dat je multimeter te veel afwijkt omdat hij te oud of defect is. Als de batterij leeg raakt gaan bijna alle multimeters verkeerd aangeven. Heel vaak is de aanwijzing dan te hoog.
Kijk dus de batterij eens na!

Ff stukje feedback: heb inmiddels de lipo al een paar keer op iets van 3600 mah geladen (lipo is 4800 mah) en dan gaat de lader niet meer gillen. Op half-C (of iets meer) laden was dus duidelijk een goede oplossing!

Nogmaals bedankt voor alle adviezen!

Back