Ultramat 14

• Topicstarter Topicstarter Dico31
  • Startdatum Startdatum
D

Dico31

Guest
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Ik heb 2 accupacks van 6 cellen GP3300 mah, dus 12 cellen totaal. Die wil ik tegelijk laden met de Ultramat 14, maar ik weet niet precies welke instellingen ik moet doen. Ik heb de handleiding al gelezen in het Engels en Nederlands, maar daar staat natuurlijk niet in hoe ik hem in moet stellen met deze accupacks.

Ik weet niet hoeveel ik moet instellen bij 5.0a of 0.1a, dan heb je ook nog ?mv/c weet ik ook niet hoeveel.

Ik had net gewoon geprobeerd met 0.1a en 15mv/c en toen begon hij al snel te piepen en toen was hij 370mah geladen en dat kan toch nooit goed zijn?

En 1 accupack was gewoon handwarm en de andere bleef gewoon koud, dus die andere was volgens mij niet geladen, hoe kan dat nou?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik snap er in iedergeval niks meer van

Alvast Bedankt

Groeten Dico

Hallo Dico,

Volgens mij kun je met deze lader maximaal 6 cellen NiMH laden, 12 cellen zou je parallel moeten aansluiten en dan met 4A laden.
Ik weet niet of deze lader zo slim is om parallel geschakelde pakketten te herkennen en ze dan ook daadwerkelijk laadt...

Hoe heb je ze aangesloten?

Groeten, Jan.

Ten eerst bedankt allemaal voor jullie reactie!!

Ik heb de accu volgens mij goed paralel aangelegd. Ik heb de twee rooie en de twee zwarte heb ik 1 van gemaakt zodat ik nu 1 zwarte en 1 rooie heb.

Ik wou hem eerst instellen op 3.3A en 5MV/C (had gelezen dat dit goed was) Maar dan krijg ik iedere keer CHG MAX. Hij geeft dan na ongeveer 11 minuten al een piep en dan staat er 326mah. En het ene accupack voelt toch iets warmer aan dan de andere.

Ik heb alles geprobeerd 1.2A, 5.0A, 0.5A, 3.3A etc etc maar dan blijft hij steeds CHG MAX aangeven en alleen bij de 0.1A en 5MV/C niet.

Ben er dus nog steeds niet uit.

Groeten Dico

"CHG MAX" volgens de hand leiding
automatische stroombegrenzing
Wordt er van het laadapparaat een hogere laadstroom vereist dan dat het apparaat kan opbrengen, dan verkleint
deze de laadstroom zelfstandig naar de maximaal mogelijke waarde. Ter controle verschijnt er op het display,
afgewisseld door de automatisch gereduceerde stroomwaarde, de tekst *CHG MAX*.
Oorzaken voor een automatisch verkleinen van de laadstroom kunnen zijn:
- Capaciteit van de spanningsomvormer is niet groot genoeg, om de ingestelde laadstroom te kunnen opbrengen.
- Bescherming tegen overbelasting wanneer de lader te warm wordt – reductie als bescherming tegen
overbelasting.
- Spanning van de autoaccu is niet voldoende om de ingestelde laadstroom te kunnen leveren.
De tekst *CHG MAX* verschijnt ook, wanneer de ingestelde laadstroom te hoog voor de aangesloten accu is en
automatisch verkleind wordt.

heb je ook al geprobeerd de accu's los van elkaar te laden?
de accu hand warm kan al vol zijn
de koude accu kan leeg zijn

waar om wil je de accu's paralel laden?

Het is voor mijn boot ik had er eerst een 12 cellen accupack in. En nu heb ik een andere gekocht en dat zijn 2 packs van 6 cellen 3300 mah

>En 1 accupack was gewoon handwarm en de andere bleef gewoon koud, dus die andere was volgens mij niet geladen, hoe kan dat nou?

2 accupacks tegelijk laden wordt afgeraden, als de ene vol is en de ander nog niet, dan wordt de eerste overladen. Dit geldt voor zowel serie als paralel laden. Gewoon niet doen, tenzij je een speciale duo-lader hebt.

>En 1 accupack was gewoon handwarm en de andere bleef gewoon koud

Het gevolg dus... de 1 wordt overladen en de ander is nog niet vol. Niet doen.

>Ik weet niet hoeveel ik moet instellen bij 5.0a of 0.1a.

Voor één 3300mAh accu's moet je dit instellen op 3.3A.

>dan heb je ook nog ?mv/c weet ik ook niet hoeveel.

Gewoon op de standaard waarde laten staan, 3 of 5 mV is goed.

Laatst bewerkt:
Back