Ultramat 16 aan het overladen?

Hallo, ik heb recent mijn eerste computer lader gekocht, en nu zit ik met een probleem: er wordt niet gestopt met het laden van mijn 7.4 volt 800 mah lipo als beide cellen de 4.2 volt hebben bereikt, terwijl toch in de handleiding staat dat het zeer gevaarlijk is om zelfs maar 1% over de 4.2 heen te gaan. Hij zit trouwens wel aangesloten op de balancer. Maak ik me terecht zorgen?

Marvin

Als een lipo tijdens laden 4.20V bereikt, dan is hij nog niet helemaal vol.
Een goede lipolader gaat dan nog een tijdje door, de laadstroom wordt dan vanzelf steeds minder, de spanning mag niet hoger worden.
Na een tijdje (30min?) zal de lader dan moeten stoppen.
Dus als je ziet dat de spanning nog een tijdje netjes op 4.20V per cel blijft, is er niets aan de hand, de lipo kan op die manier zeker niet overladen.
Als de lader dan na een uur nog steeds niet is gestopt, zou ik me pas zorgen gaan maken.

Laatst bewerkt:
Ja, dat is wat hij dus wel gewoon doet: hij gaat rustig naar 4.218 volt voordat ik hem dan zelf maar stop. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Laatst bewerkt:
4.218V is nog acceptabel, de meter waarmee je dat afleest kan zelf ook al die onnauwkeurigheid hebben. Lees je dat op de lader zelf af? Probeer het anders eens met een andere meter te meten.
Ik zou toch eens afwachten of de lader er na een tijdje zelf mee stopt, wel erbij blijven en de spanning in de gaten blijven houden.

edit: ik heb net nog eens even gezocht en vond bij Kokam lipocellen dat de laadspanning 4.2V +/- 0.03V mag zijn, dus de spanning mag maximaal oplopen tot 4.230V, dus jouw lader zit daar nog netjes onder.

Laatst bewerkt:
Ja, ik haal die spanning van de meter die in de lader zit gebouwd. Ik heb helaas nog geen voltmeter, dus ik moet het voorlopig doen met de metingen van de lader. De accu is van het merk esky en is dus niet al te geweldig denk ik. Maar ik zal de lader dan toch een keer zijn gang laten gaan, en als hij bij 4.230 volt nog niet stopt laat ik het wel even weten. Heel erg bedankt!

FF 2 bijkomende vraagjes :

- is het aan te raden om je lipo's aan de lader te laten hangen tot de lader het einde aangeeft ? Omdat naar het einde van de lading toe het ampèrage daalt naar 0,3, 0,2, 0,1 ampère, waardoor er die laatste 20 minuten misschien nog 30 mAh bijgestoken wordt op een lipo van 3300...kan het kwaad om voor het einde te onderbreken ?

- mag je een lipo in verschillende sessies opladen ? Ik hou er niet van om mijn lipo's aan de lader te hangen als ik er niet in de buurt ben. Maar soms weet je dat je weg moet. Kan ik dan bvb de lipo een half uurtje laten laden, 'm dan afkoppelen terwijl ik weg ben en als ik terug ben 'm opnieuw aan de lader hangen ? Of is dit nadelig voor de lipo ?

Het antwoord op je vragen is simpel Funky. Je mag het laden van een LiPo accu op elk moment stoppen, dat kan absoluut geen kwaad. Het is inderdaat weinig zinvol om de accu nog een half uur aan de lader te laten hangen om er nog 1% extra energie in te krijgen.
Je mag LiPo's in zo veel sessies opladen als je wilt zondar dat het nadelig is voor de accu. Het is heel verstandig om het laden te stoppen als je er niet bij bent.

Nou, ik heb het geprobeerd, en de lader blijkt amperes te gaan minderen zodra het voltage per cel zo'n 4.220 volt bereikt. Uiteindelijk stopt hij dus wel gewoon en was de lipo netjes geladen en gebalanceerd:cool:. Bedankt fbk:worship:

Het antwoord op je vragen is simpel Funky. Je mag het laden van een LiPo accu op elk moment stoppen, dat kan absoluut geen kwaad. Het is inderdaat weinig zinvol om de accu nog een half uur aan de lader te laten hangen om er nog 1% extra energie in te krijgen.
Je mag LiPo's in zo veel sessies opladen als je wilt zondar dat het nadelig is voor de accu. Het is heel verstandig om het laden te stoppen als je er niet bij bent.

Owkay, thanks. Dan ben ik gerust !

nicd-nimh laadspanning

hoi, heb me onlangs ook een ultramat 16 gekocht.

ik heb hier nog een oudere 2OOOmAh nicd batterijpack liggen van 7.2V
Nu als ik deze oplaad dan stijgt de spanning op de display op het einde van zijn oplaadcyclus tot 9,5V.
Ik gebruik 1C
Is dit normaal?

Nu is mijn vraag is dit niet te veel en wat doet die delta peak trigger voltage dan, je kandeze instellen tussen 10mV en 30mV per cell. Maar deze waarden hebben dan toch niets te maken met het feit dat er 2,3 volt meer op mijn baterijpack staat.€???

mvg

Sven

Laatst bewerkt:
Nu als ik deze oplaad dan stijgt de spanning op de display op het einde van zijn oplaadcyclus tot 9,5V.

Je zegt 'einde van de cyclus' dus ik neem aan dat je lader afslaat.

NiCD hebben een nominaal voltage van 1.2 volt per cel, wat inhoudt dat als je een NiCD helemaal vol laad en dan al metende ontlaad, dat hij het langst rond de 1.2 volt zal zijn.

Een volle, onbelaste NiCD cel heeft echter een hogere spanning, tot 1.5 volt of hoger is niet abnormaal.

Een 7.2v NiCD pakket is een 7 cellen pakket. 7 maal 1,5 is 9, dus je eindspanning is niet raar.

Als je snellaadt (bv 1C) is de temperatuur van je accu na laden ook een redelijke graadmeter, de accu mag lekker warm geworden zijn maar moet niet koken.

FF 2 bijkomende vraagjes :

- is het aan te raden om je lipo's aan de lader te laten hangen tot de lader het einde aangeeft ? Omdat naar het einde van de lading toe het ampèrage daalt naar 0,3, 0,2, 0,1 ampère, waardoor er die laatste 20 minuten misschien nog 30 mAh bijgestoken wordt op een lipo van 3300...kan het kwaad om voor het einde te onderbreken ?
Als je de accu niet alleen laadt maar ook balanceert gaat het niet alleen om die 30mA. Zelfs als de/mijn lader 0,0 Ampère aangeeft is hij nog altijd bezig om de cellen onderling te balanceren.

Een 7,2 V nicad pack bevat 6 cellen, geen 7. Verder klopt het verhaal wel: 9 V is normaal, gezien de 1,5 V per cel wanneer deze vol geladen is: 6 x 1,5V = 9 V

Nominale spanning is 6 x 1,2 V = 7,2 V

ja ondertussen al enige dagen heel wat aan het laden geweest, van nicd tot loodaccu's en lippo's en balanceren, inderdaad nicd en nimh hebben dus een nominale spanning van rond de 1,2V de cel, maar aangezien ze een interne weerstand hebben, die groter is dan lippo's is hun relatieve spanning ook hoger, zelfs tot wel 1,6V per cel.

6 cellen inderdaad, vlaag van verstandsverbijstering denk ik.

In principe zou 'vol' bij een NiCd/NiMH inhouden 1.4 volt per cel, maar in praktijk komen ze hoger.

ja ondertussen al enige dagen heel wat aan het laden geweest, van nicd tot loodaccu's en lippo's en balanceren, inderdaad nicd en nimh hebben dus een nominale spanning van rond de 1,2V de cel, maar aangezien ze een interne weerstand hebben, die groter is dan lippo's is hun relatieve spanning ook hoger, zelfs tot wel 1,6V per cel.

Dit is geen correcte conclusie. De inwendige weerstand van Ni-accu's is (nog steeds) als regel veel en veel lager dan die van LiPo's. Ze hebben echter een geheel ander laadtraject. Een LiPo heeft als nominale spanning 3,7 Volt en wordt geladen tot 4,2 Volt. Een Ni-accu heeft geen gedefiniëerde eindspanning. Deze is o.a. afhankelijk van de gekozen laadstroom. Bij snelladen kun je dan ook tot zo'n 1,5 Volt per cel komen. Kom je nog hoger, dan is de laadstroom te hoog gekozen of is de accu niet in orde.

Pas op met wat je zegt Jan, het kan "terug bijten".
Je hebt helemaal gelijk zolang je over losse cellen spreekt maar als accu kan je het mis hebben. Hoe?
Stel je hebt een stel NiMh cellen die een inwendige weerstand hebben van 10mOhm. Je hebt ook een paar LiPo cellen met een inwendige weerstand van 30mOhm. Een duidelijk verschil dus in het voordeel van de NiMH cellen.
Nu maak je een accu met 6 van die NiMH cellen. De nominale accuspanning is 7,2V en een inwendige weerstand van 60mOhm. Dan maak je ook een accu van de twee LiPo cellen. Je krijgt dan een accu met een nominale accuspanning 7,4V en een inwendige weerstand van ..... ook 60mOhm. 8O
Het is niet onmogelijk dat een accu samengesteld uit meerdere NiMH cellen een totale inwendige weerstand heeft die hoger is dan van een LiPo met (ongeveer) dezelfde spanning.
Dus, JA een LiPo cel heeft een hogere inwendige weerstand dan een NiMH cel. Maar dat hoeft niet te betekenen dat een accu samengesteld van die cellen ook een lagere inwendige weerstand heeft! Het verschil zal veel kleiner zijn dan je in eerste instantie zou denken. In sommige gevallen kan de Lipo accu zelfs in het voordeel zijn.

Back