Ultramat 16

Hello,

Heb een ultramat 16 lader. Daar zit als voeding een blokje van 12V 5A in, waardoor hij maar tot 5A kan laden. Als ik dat nu moest (kunnen) veranderen in een van 12V 10A, zou hij dan met meer ampere kunnen laden ? Of is de electronica van de lader de beperkende factor ? Via autobatterij zou het tot 8A gaan. Mag deze ingang ook op een gewone voeding aangesloten worden ?
Ik stel deze vraag omdat de capaciteit van de lipo´s alsmaar groter wordt (5900), en men daardoor aan minder dan 1C aan het laden is. Hierdoor zouden de lipo´s (van horen zeggen) lui worden, en daardoor hun energie traag afgeven.
Hopende op wat info, alvast bedankt.

Groetjes.

Hello,

Heb een ultramat 16 lader. Daar zit als voeding een blokje van 12V 5A in, waardoor hij maar tot 5A kan laden. Als ik dat nu moest (kunnen) veranderen in een van 12V 10A, zou hij dan met meer ampere kunnen laden ? Of is de electronica van de lader de beperkende factor ? Via autobatterij zou het tot 8A gaan. Mag deze ingang ook op een gewone voeding aangesloten worden ?
Ik stel deze vraag omdat de capaciteit van de lipo´s alsmaar groter wordt (5900), en men daardoor aan minder dan 1C aan het laden is. Hierdoor zouden de lipo´s (van horen zeggen) lui worden, en daardoor hun energie traag afgeven.
Hopende op wat info, alvast bedankt.

Groetjes.

Ik heb ook zo'n ding gehad, en je wordt (een beetje) misleid. (vind ik althans)
Ik lade er 6 cellen mee, en ik kwam niet hoger dan 2,2A
Met een losse voeding kwam ik op net 3,5A
5A ga je nooit halen met de bestaande voeding, de lader zelf gebruikt ook nog wat hé.
Maar de elektronica is de beperkte factor. (hij haalt bij lange na niet van wat ze beschrijven.)
Succes.
:bye:

De lader haalt precies wat ze beschrijven, je moet alleen in de gaten houden dat dit 50 Watt is via de ingebouwde voeding. Accu's met een spanning van 10 Volt kun je dan met 5 Ampere laden, tot 20 Volt gaat dit met 2,5 A, enz.

Via een externe voeding is het laadvermogen 80 Watt met een maximum van 8 Ampere. Die externe voeding mag zowel een autoaccu als een gestabiliseerde voeding zijn. Neem wel een voeding met wat overcapaciteit, dus eentje van 12 Ampere of meer.

Back