Ultraracer F3S special

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 4 jul 2020.

  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.419
    Locatie:
    Velserbroek
    foto
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.233
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Kan iemand daar meer informatie over geven?
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    845
    Denk dat Look er wel op inspringt, om info te delen.
    Hij heeft alle exacte info van het model.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Stinger 40, hier met Wankelmotor.

    Ik heb er 1 gehad, vond hem niet bijster snel gaan op electro.
    Maar als je gewoon spul gewend bent dan is het waarschijnlijk wel snel.

     
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    515
    Locatie:
    Doesburg
    Briljant, wankel er op!!.
    Valt me wel op dat hij maar 20% olie gebruikt (dat staat in iedergeval op zijn jerry-can) lijkt me wat schraal.
    Wel volledig Ricinus.
    Maar hij loopt ook niet berdijjfs zeker, slaat toch af-en-toe af, klinkt wel lekker.

    Maar de Stinger is idd een mooie maat, net iets groter, en met een wankel er op... tsja de motor heb ik liggen, nu ook nog maar even leren bouwen, ik herken het verhaal van Ewald en Wil, geen ruimte, weinig tijd, en te wijnig bouw kennis.

    Leuk om te zien dat anderen wel bouwen, steek er ook een hoop van op.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zonde van de Wankel om die op zo'n model te zetten.
    Dan zou ik er eerder een Rossi of OPS met achteruitlaat op zetten.
    Of de Stinger 21 kopen en daar dan een 3,5cc automotor op, dat kan wel vrij hard lopen.
    En echt... het is geen bouwen, je moet alleen een vleugel kunnen folien, dat is het lastigst.

    GJ
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het is wat druilerig weer en ik zit op de postbode te wachten, mooi tijd om de ligger in de vleugel te snijden.
    Vol goede moed afgetekend waar de opening komt om de draden van de servo's naar onderen te lijden.
    CIMG4148.jpg

    En dan het dikste punt van de vleugel zoeken want daar moet de ligger komen.
    Look had dat al afgetekend, een vage blauwe streep.
    CIMG4149.jpg


    Maar verrek...
    Het lijkt wel of de vleugelhelften niet even dik zijn.
    Even nameten.
    CIMG4151.jpg

    CIMG4152.jpg


    14,1 tegen 15,8mm
    Balsadikte is gelijk, schuimdikte is anders.
    En het lijkt ook wel 2 verschillende profielen..
    CIMG4153.jpg


    Er zal wel ergens een foutje ingeslopen zijn, kan gebeuren maar ik heb dat nog nooit meegemaakt met geen enkel model van Look.
    Dus.. dan ga ik zelf wel een nieuwe vleugel snijden.
    Een kleine vertraging in het proces.



    GJ
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.233
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Das kan ja passieren :D ein kleines Fehler.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb maar meteen doorgepakt.
    De schuimsnijder even afgestoft, wat platen schuim er doorheen gejast om alles weer af te stellen.
    CIMG4161.jpg


    Alles in GMFC ingevoerd.
    Profiel iets aangepast om hem nog wat sneller te krijgen.
    CIMG4162.jpg


    Alles klaar?
    CIMG4163.jpg



    Snijden maar...
    CIMG4164.jpg


    10 minuten later, 2 vleugelkernen.
    En opgemeten, op de tiende millimeter perfect op maat
    CIMG4165.jpg


    Ik heb alleen geen 1mm balsa plankjes, ik dek altijd met 1,5mm in.
    Dus morgen weer wat aanmaakhout bestellen bij Thoma.


    GJ
     
    Hans V en TheNorb vinden dit leuk.
  10. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.634
    Locatie:
    Zierikzee


    Hoi GJ. Is een APC prop ook een optie? Heb mijn motor net binnen gekregen. Ziet er netjes uit trouwens. Misschien is 5S ook een optie. Alleen benieuwd welke capaciteit en prop aan te bevelen is.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tuurlijk kan je een APC nemen maar dan heb je kan dat er wat breekt als je land.
    Vroeger altijd van die Graupner Cam propjes gebruikt maar dat werd een dure hobby, 2 landingen minimaal 1 prop.
    Vandaar de klapprop.

    GJ
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De eerste gesneden set vleugels beviel me niet.
    Dat was gesneden van EPS 60 schuim.
    Ik vond hier een bouwmarkt die EPS 100 verkoopt dus maar even een pak meegenomen.
    Eerst weer een plaat opsnijden om alles te calibreren maar hij snijd nu weer tot op de 10e millimeter nauwkeurig.
    Dus een nieuwe set vleugels en ook maar meteen een geprofileerd stabilo gesneden.
    CIMG4171.JPG

    Dit is 5 mm dik en aan de tipkant 2,5 mm.
    Het gaat bekleed worden met 0,6mm abachi
    CIMG4172.JPG


    Nu is het wachten tot abachi en balsa bezorgd wordt.
    De vlleugel wordt ingedekt met 1mm balsa, paar platen van 105x25cm besteld.

    GJ
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.233
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat je dunt kunt snijden heb ik gezien. Ongelooflijk.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  15. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.229
    Locatie:
    Zwolle region
    En heeft hangar.nl niet mss nog wat mooi 1mm balsa liggen? Heb je speciale kwaliteit nodig?
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hangar is te duur, elke winkel in NL is te duur.
    Ik betaal 96 cent per plankje, bij Hangar 1,50.
    En ze hebben geen 25cm breed 1mm balsa.
    Ja, ik heb Thoma kwaliteit nodig, maar ook 0,6mm abachi, en dat kan je ook nergens in NL kopen.

    Ik heb Heerdegen al gemaild, misschien kan hij leveren.

    GJ
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb wat plankjes 1mm gevonden, helaas geen 25cm breed dus ik heb er wat aan elkaar geplakt zodat het 20cm breed werd.
    En ik ben eens aan het experimenteren gegaan met injecteerhars.
    Dat is dunner en lichter dan lamineerhars.
    Is lamineerhars een beetje als yoghurt of vla, lijkt injecteerhars een beetje op limonadesiroop.
    En ik heb het even op de ouderwetse manier gedaan, dus niet onder vacuum maar gewoon stenen erop.
    CIMG4232.JPG
    De injecteerhars werkt wel anders, ik heb het met een kwastje aangebracht en de potlife zou bij 18 graden 30 minuten zijn.
    Na 45 minuten was het nog steeds vloeibaar.
    Na 1,5 uur was het gelachtig.
    Nu, 4 uur later kleeft het niet meer en heb ik de vleugel maar onder de stenen vandaan gehaald.
    De balsa had ik niet voorbewerkt, je ziet dan ook dat de hars er een beetje doorheen getrokken is.
    Maar de vleugel voelt erg licht aan, er is ook maar een gram of 5 hars op gegaan, zuiniger dus dan lamineerhars.
    CIMG4233.JPG


    Nu even een dagje uit laten harden want het is nog flexibel. CIMG4234.JPG


    GJ
     
    Hans V en eric_laermans vinden dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vleugelhelft is klaar en uitgehard.
    Links mijn vleugel, rechts die van Look.
    CIMG4242.jpg

    En dan het verschil.
    Opbouw:
    EPS100 schuim
    25 grams weefsel
    stukje peelply als scharnier
    Injecteerhars
    1mm balsa geselcteerd balsa


    Look zijn vleugel, gemaakt met
    EPS100 schuim
    25 grams weefsel
    kevlar als scharnier
    lamineerhars
    1mm balsa


    gewicht 63 gram
    CIMG4240.jpg

    Mijn vleugel:
    47 gram
    CIMG4241.jpg


    Verschil zit hem in het lichtere balsa en de injecteerhars.


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2020
  19. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.467
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi experiment!
    Hoe is verder het eindresultaat?
    Voelen de vleugels net zo hard/ stevig als met lamineerhars? Hoe glad is het oppervlak? Goed na te bewerken? etc...
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.671
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vleugel voelt gewoon als dat je het met lamineerhars doet.
    Epoxy heeft een paar weken nodig om echt door te harden, de linkervleugelhelft heb ik net gemaakt, ze liggen nu beide in het zonnetje uit te harden..
    Oppervlak is balsa, dus prima te schuren en folien.

    Nog even kijken of ik nu een NACA006 ga gebruiken als stabilo of een ander iets sneller profiel.
    Denk dat het de NACA wordt, scheelt me weer 5 minuten snijden.

    GJ
     

Deel Deze Pagina