Ultraracer F3S special

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
In dit draadje is Raymond de Ultraracer van Look aan het bouwen.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/ultra-racer-van-look.272361/

Ik heb hem vandaag ook binnen gekregen en alleen de kleur schreeuwt er om om er iets speciaals van te maken.
Ik ga er dus een echte speedkist van maken.
Basis is de standaard Ultraracer maar her en der wijk ik af van het ontwerp van Look.
Ik had destijds het vleugelprofiel aan Look aangeraden want dit wordt ook in F3S gebruikt, is dus snel.

Dit is de kit zoals je hem koopt.
Er past een 28 serie motor in.
CIMG4121.JPG



Laten we beginnen met wat F3S is.
Dat zijn modellen die puur gemaakt zijn op snelheid.
Er wordt tussen 2 meetpunten in een rechte lijn gevlogen, van links naar rechts en nog een keer van rechts naar links.
Het gemiddelde is de snelheid.
Het komt er dan eigenlijk op neer om omhoog te vliegen, een immelman turn te doen en dan op een hoogte van een meter of 10-15 door de meetpunten te vliegen.
Brandstofmodellen halen net aan de 300, electro zit al tegen of over 500 km/u.
De modellen zijn bijna allemaal vol carbon en een leeg model (spanwijdte 140cm) kost al gauw 900 Euro.
Maar voor recreatie en een beetje lolvliegers moet dat goedkoper kunnen.
Vandaar dat ik een poging ga doen om iets snels te bouwen op een goedkope manier, en dan met de Ultraracer.
Spanwijdte 1 meter, redelijk klein maar het is te doen.

Beginnen met de motor.
In de wedstrijden zijn het allemaal herwikkelde topmotoren.
Om de 300 of misschien 350 aan te tikken hoeft dat niet.
Ik gebruik een gewone 3542 motor.
Als ie wegbrand dan koop je voor 25 euro weer een nieuwe.
Maar omdat de motor voorop het model komt, dus in de buitenlucht, moeten de kabels meteen naar binnen.
Ik moest daarvoor een stukje aluminium wegslijpen.
CIMG4122.jpg


Nu kunnen de kabels meteen naar achteren.
CIMG4123.jpg


Dan wordt dit dus het idee.
CIMG4124.jpg



Probleem gaat dan het zwaartepunt worden, de motor zo ver voorop de neus, dat kantelt snel voorover.
CIMG4126.jpg


Om te kijken of het allemaal wel ken even getest met wat accu's.
Ik wil hem op 6S gaan vliegen, dat gaat nooit in 1 pack passen dus ik maak gebruik van iets wat we ook in F5B doen, 2 packs achter elkaar, dus in dit geval 2x 3S.
Eerst met 2650 mAh cellen geprobeerd.
CIMG4128.jpg



het kan wel maar is niet ideaal.
Toen 2x 2200 mAh pakjes.
Dat gaat perfect.
CIMG4127.jpg



Maar er kan nog veel meer ruimte gecreerd worden dus heb ik gedaan wat ik toen ook met de Hawk F5B bedacht hebt, wegslijpen.
Eerst aftekenen.
CIMG4129.jpg



En nadat ik stoflongen opgelopen had, ja, zonder mondkapje, had ik een zee van ruimte.
CIMG4130.jpg



Zo ver kan dat pakket naar achteren.
CIMG4131.jpg



En zo komen de pakketten dan in de romp.
Ik denk dat ze verder naar voren kunnen maar dan kan je door te schuiven met de accu's het zwaartepunt goed krijgen.
CIMG4132.jpg



Dan het motorspant, dat moet aangepast worden.
De motor komt voorop dus de draden moeten ook door dat spant heen.
Motor op het spant gemonteerd en kijken hoe ik uitkwam.
Dat gaat prima.
Afgetekend wat ik weg moet slijpen.
CIMG4134.jpg



En na het slijpen even op de romp gepast.
Gaat prima.
CIMG4135.jpg



Standaard lijm je het motorspant in de romp, dan hou je een rand maar dan moet het spant kleiner geschuurd worden.
Omdat ik naderhand nog vanaf de binnenkant van de romp de schroeven de motor in moet kunnen draaien heb ik het anders gedaan.
Dit is de originele situatie.
CIMG4137.jpg



Maar ik heb de hele rand weggeslepen zodat het motorspant zijn originele maat kon houden en ik genoeg vlees en ruimte heb om vanaf de binnenkant de motor te monteren.
Dus het spamt ligt vrijwel vlak aan met de voorkant van de romp.
Hij hangt nu in de UHU Endfest uit te harden.
CIMG4139.jpg



Ik ga maar alvast op zoek naar de grootst mogelijke capaciteit accu in de kleinste verpakking.
Zal wel weer geld gaan kosten..

GJ
 
Gaaf kleurtje !!!!! Misschien zou je 2 6s 1450 packs achter elkaar kunnen leggen die zijn qua formaat hetzelfde als 3s 2200 .zie de foto
Het zal wel lastig worden met de c rate als je echt iets van 1500 watt wilt gaan trekken
Gens ace is wel bezig met lipo's 80c maar dat zijn de 6 s 5000 en meer packs
20200704_181940.jpeg

Ik houd het wel in de gaten wat je doet .
Ik heb hier nog de liporacer liggen die niet goed is en waarvoor ik de ultra racer voor in de plaats heb en daar kan ik ook wel een beetje mee experimenteren ipv dat ik hem platstamp
 
Laatst bewerkt:
Nee, ik ga voor 2x 3S, dan kan ik meer spelen.
En die C rating, ze trekken 200A uit 1800 mAh en dat zijn dan gewoon 30C cellen.
Dat hele C verhaal is allemaal onzin.
Ik heb ruim 100C uit gewone goedkope 20C Turnigy's getrokken, 450A uit 3300 mAh.
OK, dat was dan steeds een burst van 3 seconden maar dan kunnen ze makkelijk 50-60C voor 1 minuut leveren.

GJ
 
Je hoeft de motor niet buitenop te monteren, als je het motorspant verder naar achteren zet (nieuw groter motorspant) kan je de motor in de romp laten en alleen de spinner uit laten steken. Dan kom je ook beter uit met je zwaartepunt.
Je moet alleen de as omkeren.

René
 
Rene, dat had ook gekund maar ik vind het handiger de motor voorop te zetten, zwaartepunt is geen probleem.
Ik kan dan eventueel later er een 42 serie motor erop zetten.
Ik heb nog een uitdaging, het stabilo is gewoon een plankje en ik wil er een geprofileerd stabilo op.
Dus misschien moet ik iemand een mal laten frezen voor een gfk stabilo.
Als ie klaar is mag jij hem een keer vliegen.

GJ
 
Gisteren de regelaar van kabels voorzien en geprogrammeerd en alles in elkaar gestoken om te testen.
De kabels zijn lang genoeg om bij de accu te komen en dit motortje loopt weer geweldig met die T-Rex 60 regelaar.
Er is een soortgelijke motor onderweg (al een tijdje) die 1000 Kv draait.
Die gaat erop.
Prop is ook besteld, een 7x13 klapprop en dat zou het geheel op 6S naar 350 km/u moeten kunnen krijgen bij een toerental van rond de 20.000 dus fluisterstil.

CIMG4142.JPG


GJ
 
Jou manier van de motor bevestigen spreekt me ook wel erg aan. 350 km/u is behoorlijk hard. Denk dat ik eerst maar eens op 4S ga vliegen om eerst maar weer eens te wennen. Tussen de 200 en 250 zou dan al genoeg zijn.:D
Zou die 7x13 op 4S ook nog goed gaan of zou je dan een andere prop size kiezen.
 
Op 4S wordt je toerental laag, iets van 12-13000 op de prop en die 7x13, of eventueel een 6,8x12 trekt dan bij de start niet omdat de prop te veel overtrekt.
Als ik Ecalc moet geloven en die zit tegenwoordig best wel in de riching, dan trekt ie op de grond op 4S maar 660 gram.
Als je dan bedenkt dat het model ergens in de buurt van 1000 gram weegt is de start lastig.
Op 4S zou ik dan een klapprop 8x7 nemen, dan kom je vrij makkelijk weg (1100 gram trekkracht op de grond) en je hebt nog een redelijke snelheid, 160-170 km/u in vlakke vlucht.
Dat propje mag 16000 rpm draaien en Ecalc zegt dat ie met die 1000Kv motor 13000 draait.
En die prop is ook een stuk goedkoper om mee te experimenteren.
De 7x13 of 6,8x12 is 40 euro voor 2 blaadjes en ik moet 4 weken wachten voordat ie af is.


GJ
 
Ik heb dezelfde motor besteld die je in je strega hebt zitten. Dat is de 1450kv versie. Maar goed. Eerst maar eens bouwen als deze binnen is. Ben wel erg blij met de regelaar. Super compact en licht.
 
Oh, ik dacht de 1000 KV.
Maar met de 1450 Kv trek je op de grond met de 7x13 ook maar 750 gram
Met een Aeronaut klapprop 8x7 of 9x7 zit je nog steeds binnen de specs van de prop.
Met een 8x7 ligt je snelheid wat hoger dan met een 9x7.

GJ
 
Hallo speedfreaks.
Ik ben zelf (nog) niet aan dit soort modellen toe.
Maar Look is mijn vliegmaat en heb het vorige seizoen mogen mee maken wat deze kist kan.
Ik gooide de kist op(wat trouwens erg makkelijk gaat) en Look deed het vliegen.
Maar wat een snelheid en snaar strak vliegen!
En dit was nog op 3s!
En op 4s gewoon super snel!!!!
Veeeel te snel voor mij.
Maar door dit model en Look ben ik wel heel erg geintresseerd in de snelle kisten.
Helaas ben ik geen bouwer,dus de kisten van Look zijn voor mij niet intressant.
Ik ben een schuimvlieger en heb inmiddels wel een funjet 2 extra vliegklaar liggen,maar die laat ik nog maar even liggen.
Succes Mannen
 
Omdat het zo klein is (1 meter span) lijkt het allemaal veel sneller.
Neem een 2 meter hotliner die 200 vliegt en dat lijkt langzaam.
Pak dan een Voodoo van 80cm die 200 gaat en je wordt gek.
Het mooiste zou zijn als de Ultraracer iets vergroot zou worden, romplengte naar 1 meter en spanwijdte naar 140cm.
Dan wordt ie wat toegankelijker voor de massa.

En wat betreft geen bouwer.
Dit is geen bouwen, dit is alles een beetje in elkaar lijmen, assembleren.
Bouwen is een romp uit ribben opbouwen.
Als ik alles in huis zou hebben en er een dagje voor zou gaan zitten dan zou ie morgen kunnen vliegen.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Hoi GJ
klopt,je moet ook alles in huis hebben en de tijd en de know how.
En dat heb ik dus niet.
Maar ik volg jou bouw ( assemblage) draadje met veel intresse.

Ewald
 
Ik zit nu al ruim een maand op dingen te wachten en het staat nog gewoon op het vliegveld in China...
Dat houd vreselijk op.

GJ
 
GJ, wil iemand een groter speedmodel voor electro ik heb ook nog beide Stingers, die gaan electro sneller dan met brandstof, zeker 100 % of meer vermogen met electro. Stinger vliegt ook zalig met ander profiel nog sneller.
 
GJ, wil iemand een groter speedmodel voor electro ik heb ook nog beide Stingers, die gaan electro sneller dan met brandstof, zeker 100 % of meer vermogen met electro. Stinger vliegt ook zalig met ander profiel nog sneller.

Een Stinger? Van welk merk?
 
Een Stinger? Van welk merk?

Die zijn van Look zelf.
Ik heb een stinger met een 5,5cc webra erop. Ga als een speer.
Zoals Look zegt, zal een elektro model sneller kunnen dan de brandstof versie. Maar die rookpluim erachter, zonder dat er iets afbrandt, heeft ook wel wat.
 
Back
Top