Vroeger, toen lijnbesturing samen met vrije vlucht nog de norm voor modelvliegen was, waren dergelijke tankjes kant en klaar in de modelbouwwinkel te koop. Dat is al lang verleden tijd. In de VS kun je, bij Brodak en RSM zeker en waarschijnlijk nog wel bij anderen ook nog kant en klare tanks krijgen, maar omdat ze daar niet veel met 1,5cc vliegen (en Coxen en dergelijke meestal aangebouwde motortjes hebben) zul je daar weinig tankjes van 20 - 40cc tegenkomen. Hier in Europa kom je ze soms nog, voornamelijk tweedehands, tegen op Engelse evenementen (met name de UK NAtionals). In Nederland zul je echter al snel zelf moeten gaan solderen. Dat deed overigens de meerderheid in de jaren 50 en 60 hier ook. Kant en klare tankjes waren in verhouding duur...
Als je overigens nog iemand weet die analoog fotografeert, zo'n (liefst doorzichtig) filmcontainertje kun je makkelijk tot clunktankje ombouwen door er gaatjes in te boren (in de onderkant, die je aan de voorkant van het model gebruikt) die iets kleiner zijn dan de (liefst dunnen en soepele) siliconenslangetjes die je gebruikt. een clunckgewichtje aan het eind (verkrijgbaar in de modelbouwzaak) en je hebt een bruikbare tank. Als je slangetjes soepel genoeg zijn en je een tweede slangetje met clunckgewicht maakt dat iets (5mm) korter is dan het aanvoerslangetje, heb je een uniflow cluncktank.
Verder op dit thema, ik heb eens een artikel gelezen over een Engelsman die paneeltjes voor een huisjestank sneed uit een lege plastic brandstofcan en die met een oude soldeerbout aan elkaar smolt tot mooie lichte goedkope tankjes! Ook zou je een oude teamrace- en combattechniek kunnen gebruiken door een balsa tank te maken. De binnenkant wordt beplakt met alufolie, de paneeltjes met epoxy aan elkaar gelijmd en het hele tankje met dun glasdoek bekleed.
voor een eenvoudig model zou ik echter een tankje solderen. Lijkt me dat wat zoeken op het net wel geschikte uitslagen moet opleveren. Je kunt ook mensen vragen die een mini-suppi tekening hebben, daar staat er een op. Volgens ingewijden is het blik dat Davelaar gebruikt om hun jodekoeken in te verpakken erg geschikt. Als pijpjes zou ik zelf liever koperbuis gebruiken dan het veelgebruikte messingbuis. het buigt mooier, kinkt iets minder snel dan messing, en naar verluidt reageert de nitromethaan in brandstofresten met vocht uit de lucht tot een zuur dat het messing wel, maar het koper niet kan aantasten.