Unique EPP (Maiden gehad + Filmpje)

• Topicstarter Topicstarter WuTangcl
  • Startdatum Startdatum
W

WuTangcl

Guest
Omdat ik nog niet al teveel ervaring heb met vliegen
heb ik mezelf getrakteerd op een Unique van EPP bij RCtechnics
dit toestelletje moet aardig flexibel/onbreekbaar zij dus ik dacht
laat ik het maar eens proberen.

Dit toestelletje zat lekker vlotjes in elkaar,
beetje snijden hier en daar in het EPP om de electronica
lekker weg te werken on het zo aerodynamisch mogelijk
te houden, en op de accu na is dat goed gelukt...
De accu wil ik ook nog wel in de romp gaan leggen,
maar wil eerst effe de Maiden doen om te zien of het goed vliegt
en met welke accu's, ik heb een beetje aan de power gevoeld
met een 3S1P 2200 Mah en een 3S1P 620 Mah, maar die laatste
kon je goed voelen dat die de gevraagde stroom niet kan leveren,
dus het zal de grote accu worden.

Ding is in de hand bijna niet te houden met die motor en prop
man man wat een trekkracht...

De volgende configuratie zit erop:

Motor: KD A22-15M
85 gram, 1000Kv, 16 Ampere Maximaal
Geeft met de 9x4,7 prop ongeveer 7 á 800 Gram Thrust

Regelaar: TP 18A ESC

Ontvanger : E-Sky EK2-0420

Servo's : 4x HXT 9 grams

LiPo's: HXT 3S1P 2200Mah

Spanwijdte: 930 mm
Lengte: 900 m
Gewicht: 366 gram zonder accu en 550 Gram met accu,

Moet dus lekker gaan met dat propje :grinr:

Leuk om te zien dat een ander ook dit toestel heeft. Ben zelf namelijk ook bezig met hem in elkaar aan het sleutelen maar kom wel een paar rottige puntjes tegen.

Servo's voor richting en hoogte roer staat niet duidelijk op tekening aangeven. (zag dat je ook niet de originele stuurstangen hebt gebruikt).

En de plaasten waar de controlhorns moeten komen is zeer onduidelijk.

Heb zelf ipv het touwtje rond carbon gebruikt. Deze heb ik erin geprikt cq geboord van het begin tot het eind voor meer stevigheid. En evt bij een crash dat deze de klappen opvangt. Dit moet ik nog doen voor de vleugels.

Op de plekken waar je tape moet gebruiken als scharnier heb ik gewoon platte scharnieren van rc technics gebruikt en deze netjes in het vliegtuig verlijmt.

Nadeel van het richtingroer systeem is: Bij een trekkende beweging gebeurt er niks met de stuurstangen. Maar zodra je het roer in de richting van de servo duwt (wind simulatie)dan buigt de originele stang door terwijl de servo gewoon op zijn 0 punt blijft staan.

De plaats van de accu staat ook helaas niet aangeven in de beschrijving

Het is een leuk dingetje maar kijk wel uit het hoogteroer is niet echt bestand tegen grote krachten. Ik heb hem zelf ook
en tijdens inverted vliegen wilde ik hem omhoogtrekken(down geven dus) maar met dat ik dat deed brak 1 kant van het
hoogteroer af, was al verstevigt met koolstofstok omdat ik al van het probleem gehoord had, en het toestel werd onstuurbaar. Gevolg: Rechtdoor de grond in en een kapot neusje. Dat is allemaal weer gerepareerd en heb nu ook een koolstofstang in de
lengte van de romp zitten. Bouwtekening is inderdaad wat vaag af en toe. Verder een super kistje, vliegt lekker strak maar is in staat gekke dingen te doen(op het standaard hoogteroer na dan).

hallo alle
ziet er goed uit
zelf vlieg ik de amica van robbe [ lijkt er veel op]
bij mij zit de accu 160 gram onder jou ontvanger terhoogte van de vleugel
des te lager de accu des te mooier als het gewicht zo laag mogelijk zit [ is mijn menig]
maar als je er een groot gat in snijd om je accu er te verzinken ,,,en je heb een niet zo mooie landing breekt de voorkant er af
is wel een aanslag op de stevigheid van de voorkant[neus]
heb zelf de neus van 4 cm dik matriaal na gemaakt
maar bij jullie is i nog heel
ik zou wat carbon aan de zijkant er bij lijmen,,,,,,en als dat 3cm voorbij je landings gestel inkeping is pak je die ook nog effe mee
en ik zou de wielen vergroten 6cm heb ik er onder als ik op de club vlieg
als ik in het weiland vlieg heb ik helemaal geen wielen
heb je wel een heel ander vliegtuig zonder dat gewicht er onder
veel geluk er mee rob

Snitz zei:
(KNIP)
Heb zelf ipv het touwtje rond carbon gebruikt. Deze heb ik erin geprikt cq geboord van het begin tot het eind voor meer stevigheid. En evt bij een crash dat deze de klappen opvangt. Dit moet ik nog doen voor de vleugels.

Nadeel van het richtingroer systeem is: Bij een trekkende beweging gebeurt er niks met de stuurstangen. Maar zodra je het roer in de richting van de servo duwt (wind simulatie)dan buigt de originele stang door terwijl de servo gewoon op zijn 0 punt blijft staan.

De plaats van de accu staat ook helaas niet aangeven in de beschrijving

Ik heb de touwtjes er wel ingesneden aan weerszijden van de vleugel, heb dat verlijmt met CA en daarbovenop nog eens een strook glasvezeltape,
ik vermoed dat het wel sterk genoeg zal zijn...

Wat de stuurstangen betreft, Ja dat buigzame vond ik dus ook slapjes, vandaar de carbon stangetjes aan hoogte en roer.

Accu: Klopt, niet aangegeven, en IVM met vliegkwaliteiten heb ik het gewicht van de accu (183) maar precies op het CG gehangen onder de romp
vast te maken met Epoxy verlijmd velcro. Het CG van het toestel zelf zonder accu heb ik precies goed weten te krijgen door de locatie van de
staartservos te bepalen nadat het hele toestel in elkaar was gezet, dus nu kan ik iedere accu gebruiken ongeacht het gewicht.
Dit omdat als er meer wind staat kan ik een zwaardere accu gebruiken.

Flying Davy zei:
Het is een leuk dingetje maar kijk wel uit het hoogteroer is niet echt bestand tegen grote krachten. Ik heb hem zelf ook
en tijdens inverted vliegen wilde ik hem omhoogtrekken(down geven dus) maar met dat ik dat deed brak 1 kant van het
hoogteroer af, was al verstevigt met koolstofstok omdat ik al van het probleem gehoord had, en het toestel werd onstuurbaar. Gevolg: Rechtdoor de grond in en een kapot neusje. Dat is allemaal weer gerepareerd en heb nu ook een koolstofstang in de
lengte van de romp zitten. Bouwtekening is inderdaad wat vaag af en toe. Verder een super kistje, vliegt lekker strak maar is in staat gekke dingen te doen(op het standaard hoogteroer na dan).

Dank je wel, dit zijn goede tips en ik zal het gelijk gaan aanpassen voordat ik hem zijn maiden geef, TOP, Bedankt

robot zei:
(KNIP)
ik zou wat carbon aan de zijkant er bij lijmen,,,,,,en als dat 3cm voorbij je landings gestel inkeping is pak je die ook nog effe mee
en ik zou de wielen vergroten 6cm heb ik er onder als ik op de club vlieg
als ik in het weiland vlieg heb ik helemaal geen wielen
heb je wel een heel ander vliegtuig zonder dat gewicht er onder
veel geluk er mee rob

Ook daar heel erg bedankt voor de Tips, zal het meenemen in de aanpassingen

Mannen Bedankt voor de complimenten en de Tips om dit leuke dingetje heel te houden

Als je de accu precies onder het vliegtuig op het zwaartepunt maakt. Maakt het volgens mij niet uit welke accu je hebt. Tenslotte zit je op je zwaartepunt en zal de gewichtsverdeling dus goed zitten.

Altans dat is mijn mening (zo wilde ik het maken)

evt carbon door de romp heen steken op het zwaartepunt en verlijmen. (doe ik met bison bruislijm word echt mega hard en vult de porieen van het piepschuim ook nog eens op)

Nu kan je je accu onder het vliegtuig vaszetten m.b.v 2 elastieken die je dan aan de ene kant van je carbon doet en dan over je accu heen naar de andere kant. Evt kan je je romp iets inkepen zodat hij altijd ergens tegen aan rust naar voren of naar achteren.

Nu kan je elke accu pakken die je maar wilt.

Aaaah ok, dit is ook een Mooie Tip,
gaaf joh, dank je wel.

ik zit nu iedere keer te klooien met dat velcro,
maar dit idee is echt mooi... TOP

Flying Davy zei:
Er al mee gevlogen eigenlijk??

Nee helaas nog niet, ik ben moed aan het verzamelen,
ik ben nog niet zo'n ervaren piloot,

Ron deed eerder de Maidens altijd van mijn creaties en
dan zag ik dat het makkelijk was dan durfde ik het ook wel.

Zoooooo,

Eindelijk vanmiddag in Almere zen Maiden gehad,
helaas was het toen niet gefilmd, maar vanavond
was het lekker windstil hier in Zwolle, dus maar gewoon
een remaiden gedaan, en mijn 9 jarige Dochter effe
aan de camera gezet, sorry dus voor het af en toe
misselijkmakende filmen. Maar moet zeggen
dit ding vliegt echt erg lekker.

Rugvlucht (inverted) doet ie erg goed,
en de normale vlucht gaat al op 1/3 gas en ik heb hem
zo goed uitgetrimt, dat is gewoon lossen handen vliegen...
Mesvlucht kan ik nog niet, dus heb ik me nog niet aan gewaagd.
eerst nog wat meer oefenen op de Sim.

Heerlijk toestelletje, Ik vind hem niet zo lekker vliegen als mij
zelfgebouwde Arrow (R.I.P) maar dit is goed te doen,

des te meer reden de Arrow te herbouwen als ik zin heb.
Voorlopig ga ik me goed redden met dit toestel...

Helaas vergeten de datalogger eraan te knopen maar dan doe
ik de volgende keer wel even, dan weet ik gelijk wat het toestelletje verbruikt.

[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind het lang niet gek gefilmd hoor, ik zie hier wel eens beroerder... :-)
Ik verbaas me trouwens dat je op dat gras kan rijden met die piepkleine wieltjes.
Maar het vliegt zeker leuk!
Bart

leuk filmpje. Mijn Unique staat nog steeds in de steigers :(.

Zie wel dat bij het landen dat ze graag met het neusje de grond in wil he. Iemand een idee om dit beter op te lossen ivm na een paar keer schade te krijgen.

Snitz zei:
Zie wel dat bij het landen dat ze graag met het neusje de grond in wil he.
Ik denk dat grotere wieltjes daar een boel aan zou helpen! Met zo weinig gewicht plus kleine wieltjes verbaast het mij al dat hij überhaupt nog taxiet, maar op het ogenblik dat-ie landt heeft hij meer snelheid en minder gewicht (althans minder gewicht rust op de wielen) dus dat rolt niet.
Bart

Vliegen gaat al lekker Roel. Nu kunnen de knuppels nog in de hoeken! Daar lijkt dit vliegtuigje me uitstekend geschikt voor. Gewoon een beetje hoogte nemen en dan lekker gooien en smijten.

bdoets zei:
Ik vind het lang niet gek gefilmd hoor, ik zie hier wel eens beroerder... :-)
Ik verbaas me trouwens dat je op dat gras kan rijden met die piepkleine wieltjes.
Maar het vliegt zeker leuk!
Bart
Dank je wel Bart, zal het zeggen tegen men dochter... Vind ze leuk om te horen,
ze is zelf ook een beetje gek van de RC, ik ga binnenkort een klein Citabriaatje
voor der maken en dan ken ze het een beetje leren.

Snitz zei:
leuk filmpje. Mijn Unique staat nog steeds in de steigers :(.

Zie wel dat bij het landen dat ze graag met het neusje de grond in wil he.
Iemand een idee om dit beter op te lossen ivm na een paar keer schade te krijgen.
Schade krijg je niet zo snel hoor, het dingetje kan zo lekker langzaam vliegen dat
bij het landen schade niet zo snel zal gebeuren, ik gebruik niet eens een Propsaver en
tot nu toe nog geen probleem gehad.

Fotor zei:
Vliegen gaat al lekker Roel. Nu kunnen de knuppels nog in de hoeken!
Daar lijkt dit vliegtuigje me uitstekend geschikt voor. Gewoon een beetje hoogte nemen en dan lekker gooien en smijten.

Dank je wel Raymond, tsja ik probeer wel 1 en ander maar weet niet precies waar het op moet lijken
enzo, maar het ziet er in ieder geval lang nog niet zo goed uit als de meeste filmpjes hier op het forum,

Ik probeer nu vaak op hoogte te hooveren, en al best wel veel rugvlucht (zie 4.26 min in filmpje)
en uiteraard steeds lager. mesvlucht durf ik nog niet echt want ik druk het rudder nog te vaak
de verkeerde kant op.

gewoon bij touch down vol up geven zodat de druk op het achterwiel of de staart groot wordt en dat de kans van voorover flippen kleiner wordt ;)

werkt prima, wel niet doen als hij nog in de lucht zit eh :p anders een mooie stall en een platte neus :P

En lekker melken voor de landing. Gas dicht en met steeds meer up de kist zo lang mogelijk net boven het gras proberen te houden. Zulke vliegtuigjes melken natuurlijk niet zo goed als een zwever oid, maar alle snelheid die je kwijt bent is meegenomen. Plus dat je kist meer achterover hangt bij touchdown.

Back