Beste allen, Heb een hele collectie Unisens e (verschillende stekkers) die ik samen met een Graupner Hott MZ32 gebruik. Werkt typisch heel goed. Gisteren in een nieuwe zwever de Unisens E met XT90 aansluitingen ingebouwd. Meting van de stroom en spanning perfect, maar de vario gaf niet goed aan en ik kreeg bij afroepen hoogte (wisselende) negatieve waardes, zowat tussen -140 en -200 als ik me goed herinner. Ook als ik de sensor een tijd uit zette (zonder stroom van vliegtuig noch accu zette) in de hoop hem te calibreren. Gebeurde zowel bij instelling als EAM (electric air module) als als GAM (general air module). Alle instellingen doorlopen, maar leken me allemaal OK. Vario van de Unisens E deed het ook niet. Graupner GPS aangesloten en dat werkte perfect. Suggesties? PS lijkt op wat ik in mandragend zweefvliegen een keer meemaakte, strootje in pitot-buis en constant negatieve hoogte-aangave. Maar dit is natuurlijk volledig digitaal....
Ik zei onderdruk, maar bedoel overdruk. Het is een esense met barometrische hoogtemeter? Zou je te veel lucht opening hebben in de romp en te weinig lucht afvoer, dan kun je druk opbouwen afhankelijk van de snelheid. Ook de plaats van de sensor, bv dichtbij opening, kan en soms vreemde hoogtes uitgeven.
Lijkt me onwaarschijnlijk. Niet anders mee gevlogen dan ik met andere zwevers doe, lag ook gewoon open in de romp... Heb er de nieuwe firmware 1.20 opgezet via de PC en vanaf default alles terug beginnen instellen. Hij geeft nu -52 meter aan (ga er vanuit dat dat kan aangezien de luuchtdruk vermoedelijk sinds gisteren gedaald is. Dus de sensor lijkt wel verschillen te zien...
En deze meting is gewoon thuis achter de PC, uit het toestel. Nieuw model in de zender... Ook het broertje met de 4 mm contacten eraan gehangen --> 0 meter, dus die lijkt het wel te doen, zelfde zenderinstellingen, zelfde ontvanger, ....
Ok, dat is het niet. Is de 4mm broer ook geupdate naar v1.2 of heb de oude versie erop staan? Kan je hem nog terugzetten naar de vorige versie en kijken of die wel op 0 meter begint?
Een Unisens behoort na het inschakelen altijd een hoogte van 0 meter aan te geven. Hoe het met de instellingen van de Unisens in combinatie met HOTT zit, weet ik niet, maar zou daar in eerste instantie naar kijken.
Makkelijkst en snelst is om Stefan Merz van SM Modellbau even te mailen. Hij ontwerpt die dingen, weet beter dan wie dan ook wat er fout kan zijn. Je, hij schrijft ook in het engels. GJ
De sensor is analoog, daarna wordt het pas digitaal, zou dus goed kunnen dat er een verontreiniging in de sensor zit. Gevalletje ff advies van GJ opvolgen, werkt over het algemeen het snelst.
De Unisens heeft een voorziening die de hoogte bij inschakelen op 0 meter zet en op 0 meter houdt tot de motorstroom groter is dan 2 A. Dan zal de hoogteaanduiding pas veranderen. Deze optie is in- en uit te schakelen.
Nog even opvolgen. Stefan Merz gecontacteerd en heel vlot ondersteuning gehad. Ik moest de wrapping (krimpkous) ter hoogte van het zwarte puntje wat omhoog trekken omdat hij vermoedde dat dat de onderliggende druksensor van de vario blokkeerde. Gedaan en dat lijkt beterschap te brengen. Hopelijk zaterdag in vlucht ook in orde. Dank voor alle suggesties! Hopelijk zijn ook anderen hier iets mee, want daar is MBF tenslotte voor!