[update 5-3-2006] Hoe dit spuitwerkje aan te pakken ? (af !)

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Roelof, 12 feb 2006.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik krreg de opdracht om een 1:8 body zo te maken:

    [​IMG]

    Dit is natuurlijk een aardig klusje wat niet zomaar te doen is gezien het afplakwerk. Als ik de 6-kantjes kant en klaar zou kunnen vinden of laten maken zou dat heel veel schelen, die dunne lijntjes is wel gewoon af te plakken.

    Iemand een idee hoe dit het beste aan te pakken ?

    (of als iemand zich geroepen voelt voor deze uitdaging.... ;) )
     
  2. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Ik denk dat als je op de helft zit, al stapel gek word.
    Maar ok, ik zou het als volgt doen.......
    Een sjabloon maken waar 3 of 4 van die 6-kanten in zitten en hier mee de basis gaan aanleggen.
    Iedere keer een stuk verschuiven en dan spuiten en als dit naar tevredenheid is, dan met de belijning beginnen.
     
  3. The_Smoker

    The_Smoker Guest

    Mooi gedacht ;-)
    Ik zou bij de plaatselijke stickermaker die 6hoekjes laten maken en plakken. Dan de lijnen spuiten. Of zwart spuiten dan bestickeren en later alle stickers terug verwijderen.
    Pffff wel maf zicht :D
     
  4. lennart

    lennart Guest

    halllo,

    IK zou de stickertjes met 6 hoekjes op de computer maken je maakt er een en dan plak je er aardig wat op een vel en daarna print je het uit op een sticker vel.

    groetjes,

    lennart
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik kan de plaatselijke stickermaker (reclamebureau) wel even contacten wat de mogelijkheden zijn. Een stikkervel uitprinten snap ik maar dan moet het ook uitgesneden worden.

    Dan zit ik ook met alle dieptepunten in de body waardoor de kans bestaat dat de blokjes uit lijn gaan lopen, ik vraag mij ook af hoe ze dan het origineel gaan doen....

    Ik denk dat ik eerst de lijntjes moet gaan plakken en dan op de kruispunten de 6-kantjes.
     
  6. witte

    witte

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    den haag
    Ik zat ook aan het zelfde te denken, maar dan ga je eerst wit spuiten, maar wat doet zwart daarna achter wit.

    Zal dat dan donkerder worden ofzo?
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik heb even een sticker-toko gemaild met wat mijn plannen zijn en wat ik nodig heb, die konden mij niet verder helpen, toch maar even verder kijken...
     
  8. witte

    witte

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    den haag
    Ik blijf elke keer kijken naar deze topic, en blijf ook prakizeren, want het is echt een behoorlijke uitdaging, heb je misschien een ouwe kap waarop je het kan proberen?

    Misschien een idee:

    Als je deze tekening uitprint op de juiste groote, en deze op tafel legt, dan de kap erop leggen, dan kan je op de beschermfolie toch de lijnen overtekenen en daarna van binnenuit afplakken.

    Ik roep maar wat hoor.

    p.s weet iemand nog hoe je een perfecte 6-kant kon berekenen of tekenen?
     
  9. Roger B.

    Roger B. Guest

    cirkel, straal met passer rondom aftekenen en die punten met elkaar verbinden geloofik.

    of was da een 5 kant?
     
  10. witte

    witte

    Lid geworden:
    3 okt 2004
    Berichten:
    291
    Locatie:
    den haag
    ja het zou kunnen weer even terug in de schoolbanken :lol:

    maar ik heb een linkje gevonden via het xtremeboats forum, die gasten hebben een site misschien kunnen zij jou iets meer vertellen of het mogelijk is en misschien hoe.

    http://www.brc-gbf.tk/
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Nou, een 6-kant bestaat uit hoeken van 30 en 60 graden. Ik heb even wat getekent en denk wel wat te kunnen met een groot stikkervel om vrij gemakkelijk de 6-kantjes uit te snijden.

    Vanmiddag maar even langs de Bruna ;)
     
  12. porschepipo

    porschepipo Guest

    Een cirkel tekenen en de straal ervan afpassen op de cirkel, zoals Roger B reeds zei. :wink:

    Maar bemerk ook dat de witte vakjes ook regelmatige (of toch bijna?) zeshoeken zijn. Hexagonen kunnen samen 1 vlak vullen.

    In principe moet je maar 1 zeshoek tekenen en daarvan de diagonalen van de overstaande hoeken door trekken. Dan vormen de snijpunten van de diagonalen de hoekpunten van een nieuwe zeshoek. enz.
     
  13. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Roelof, je spuitontwerp gaat niet lukken zoals op de foto staat!!! Alle vakjes zijn hier symmetrisch en even groot, dit krijg je nooit voor elkaar bij de wielkasten, de motorlucht inlaat en ander rondingen die de body heeft. Je zal dus met verschillende afmetingen van de zwarte stickervlakken moeten gaan werken, dan met een dunne belijning de lijnen trekken naar de juiste hoeken om ze onderling aan elkaar te verbinden!!! Dit zal resulteren dat de witte 6 hoeken niet meer symmetrisch zijn maar dat is niet storend!!! Dit is naar mijn mening de enige mogelijkheid om ze onderling aan elkaar te verbinden en dat er toch nog symmetrie in het ontwerp blijf bestaan, Veel succes!!!
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik had dat al in een vorige post aangegeven dat de symetrie door dieptepunten lastig wordt maar daar valt wel wat mee te doen....

    Heb vanmiddag een pakketje A4 stikkervellen gehaald en even wat uitgetekent:

    [​IMG]

    Even een velletje vol tekenen, dan moet ik aardig op weg zijn. Egenlijk even kijken als het op de computer te tekenen is, wel zo makkelijk.
     
  15. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Wat bedoel jij dan met het origineel???

    Wanneer je de onderste compositie-tekening bekijk, van de zijkant dus, dan kan je meteen zien dat het computerprogramma niet in het perspectief kan kijken, de zwart vlakken lopen in de compositie-tekening precies over in de tekening op bv de lucht inlaat welke zelf qua constructie ook in het perspectief is!!! Mijn "fotografisch oog" zegt dat dit computer-ontwerp in praktijk nooit gaat lukken, vandaar mijn aanbeveling om met verschillende afmetingen te werken van de zwarte vlakken!!! Centreer deze op verschillende hartlijnen die van voor naar achter lopen [bovenaangezicht]. Deze hartlijnen dienen te liggen op de hoogste punten van het model, bv middendoor over de luchtinlaat en de wielkasten. maak aan de hand van deze hoofdlijnen een raster deze bepaald de afmeting van de gebruikte vlakken!!!

    Je kan ook een projectie techniek gebruiken, neem een sjabloon met de afbeeldingen die jij leuk vindt hang deze boven je onderwerp met een sterke lamp er boven, en teken de schaduwlijnen af op je onderwerp. Op deze wijze kan je prachtig in het perspectief werken!!!
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Jaaaaaaaaa......... voor jou een vraag, voor mij een weet ;)
    Er gaat ook een grotere auto zo gespoten worden....

    Ik heb net een gratis CAD programma'tje gedowned waarmee ik deze lijnen aardig makkelijk kan tekenen en dus uitprinten op ieder moment dat ik het nodig heb. Van het weekend er maar eens voor zitten.
     
  17. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Ahhhaaaa een prijsvraag, nou daar doe ik wel aan mee, zo sportief ben ik wel :p Een nieuwe layout voor de Jan Lammers auto, naar aanleiding van vele klachten over de veeeeel te kleine sponsorvakjes op de "blokkendoosauto" :wink: :lol: :lol: :lol:
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Hehehehehe, je hebt niets gewonnen want ik kan je niets geven ;)

    Ondertussen heeft Peter ook op mijn vraag gereageerd en ziet het er naar uit dat het klusje uitbesteedt gaat worden.

    Wel wil ik door gaan met het zelf proberen.
     
  19. Roger B.

    Roger B. Guest

    ik denk dat je inderdaad via projectie de lijnen op je body moet zien te krijgen en die aanhouden, optisch keb je dan regelmatige zeskanten die als je ze plat zou kunnen leggen totaal geen regelmatige zeskant met rechte lijnen meer zijn.

    Peter1? benieuwd naar het resultaat, zet 'm op peter!
     
  20. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Hoe je je spuitwerk(je) gaat oplossen mag jou eigen keuze zijn.
    Zolang je het resultaat maar laat zien :wink:
     

Deel Deze Pagina