Update electronica oude Draak

Zeilers ; in de jaren 70 bouwde ik een prachtige Draak van tekening en die werd uitgerust met de toenmalige electronica Zender 27 Mc en in het schip een vette servo voor het roer en een winch Merk Microprop en toendertijd duur spul
Het schip heeft een ingelegd mahonie lattendek en eiken randen en mast ;romp 124 cm lang
Ik wil weer gaan varen en mijn KDS [heli] zender gebruiken en ontvanger er inzetten Op zich geen punt maar ......waar koop je een winch en meer zeilbootspullen zoals beslag en zo
Mijn oude winch heeft twee stekkers ; 1 voor de ontvanger en 1 voor de accu ; is dat nog steeds zo ??
Hoe gaat dit tegenwoordig en welke shop binnen Nederland heeft hierin wat specialiteiten[quartell geeft mij te weinig info betr maatvoering van onderdelen]

En tot slot als iemand dit leest uit omgeving Apeldoorn ; is hier enige activiteit ?

Yfrog Image : yfrog.com/bfdraak5j

Yfrog Image : yfrog.com/6czeilbootkaalj

Groet Kasper

Laatst bewerkt:
conrad heeft wel wat spullen....en niet zo duur.
en anders gewoon even bij quartel naar binnen lopen (ik weet niet of je dat al gedaan had)

Kasper , heb je geen schema van je winch ? kun je deze michien ombouwen om met je heli zender en ontvanger te gebruiken. De zeilwinsches zijn nog altijd prijzig.
Wat is de frec. van je zender ? 35 Mhrz mag alleen om te vliegen gebruikt worden

Ik stem er ook voor om de oude winch te gebruiken. De Microprop winch met Bühler motortje was/is een juweeltje. Zo maken ze ze tegenwoordig niet meer.
Met een ander servosnoertje doet deze het ook op elk ander merk besturing.

Zo gek veel winches worden er tegenwoordig niet meer gemaakt. Conrad heeft de SW1200 en Hitec de HS785HB. Beide winches worden uit de ontvangeraccu gevoed en hebben dus alleen een servosnoer. In de duurdere prijsklasse heeft Robbe de (SW1 en de) SW2 en Graupner de Regatta en de Regatta Eco. De SW1 is uitlopend in het programma, de SW2 heeft een aparte accu-aansluiting. De Regatta's hebben eveneens een accu-aansluiting, maar ook een ingebouwd bec-systeem. Afmetingen en verdere gegevens zijn in de catalogi en op de sites van de diverse fabrikanten terug te vinden.

als ik dit zo lees, dan zou ik ook proberen om de oude winch te reanimeren.
een winch met aparte voeding lijkt me sterker dan een die gevoed wordt vanuit de ontvanger.

[edit] laat ik nou toevallig ook een microprop in mijn zeilboot hebben....

Ik heb ook een Microprop winch in mijn Saudade. Prima ding, inderdaad keuze tussen voeding via de ontvanger of met aparte accu. Ik heb toen via ontvanger gedaan, maar wel een 6V 1700 mAh accu destijds genomen, zodat je uren kon varen zonder te laden.

Mijn winch had trouwens wel een akkefietje bij aanschaf. Soms ging hij zijn eigen gang. 8O Paar keer terug geweest naar Quartel destijds, maar niets gevonden. Bleek uiteindelijk dat bij vastschroeven er mechanische spanning op de behuizing kwam, waardoor 2 tandwielen in de aandrijving te dicht tegen elkaar kwamen. Stukje van de behuizing op die plek verwijderd en met tape afgedicht, daarna nooit meer problemen gehad. Inderdaad een mooi stukje techniek, snel, stil en betrouwbaar.

Dus ik heb eigenlijk en juweel onder de winches [ het is een rood blok en lijkt totaal niet op een servo ] en ga eerst uitproberen met andere / moderne stekkers of de KDS ontvanger dit aanstuurt en dan met de tweede kabel die het heeft direct naar de accu ; ben benieuwd

Isola;
De kds zender en ontvanger is 2.4Ghz en het omzetten van een heli-kanaal naar boot is geen probleem ; kan 5 willekeurige apparaten in elke modus instellen .

Rest mij nog ; wat is bij zeilers de meest prettige on-line shop en waar koop je mastprofiel met een beetje lengte

Dank voor jullie respons voor zover Groet Kasper ; en zeilers in Apeldoorn ??

Laatst bewerkt:
Back