update LB wedstrijden 2007 in Stadskanaal

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 14 feb 2007.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Tot zover zijn de plannen als volgt:

    zaterdag 16 juni of zondag 17 juni, waarschijnlijk deel van het veld niet beschikbaar, vandaar wedstrijd met kleine modellen, waarschijnlijk de Record-cup (zuinigheids- en betrouwbaarheidswedstrijd met Webra Record 1,5cc diesels), én als het kan ook een cocktailwedstrijd voor alle modellen, maar met een maximale lijnlengte (liefst van max. 16 meter, maar mogelijk zal het korter moeten).

    in het weekend van 18/19 augustus, 1/2 september of 29/30 september. Vervlogen zal dan worden de Tupkercup (stuntwedstrijd met eenvoudig stuntschema voor door Paul ontworpen modellen met een handicapsysteem om alle ontwerpen gelijke kansen te geven), afhankelijk van de belangstelling mogelijk weer in combinatie met een cocktailwedstrijd, dan hopelijk voor álle modellen.

    Ik wil er zowel in het voor- als het najaar een ééndaagse wedstrijd van maken. Mijn verwachting is dat de meeste mensen 's ochtends zullen willen komen en 's avonds weer naar huis willen, maar voor wie wil overnachten in het Noorden zijn er voldoende mogelijkheden). Ik hoor dus graag van geïnteresseerden of er voorkeuren of bezwaren zijn vóór of tegen hetzij de zaterdag, hetzij de zondag. Als de meningen verdeeld zijn plan ik in het voorjaar een zaterdag en in het najaar een zondag of andersom.

    Verder hoor ik graag van jullie of er van de drie weekenden in het najaar nog data zijn dat we geen wedstrijd zouden moeten organiseren. Welke van deze weekenden het wordt hangt ook nog af van de goedkeuring van ons clubbestuur.
    PP
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Nog even voor geinteresseerden in de wedstrijd op 16 juni a.s. in Stadskanaal:
    Vereisten voor deelname aan de Record-cup:
    - Webra Record 1,5cc diesel motor
    - 10cc tank
    - lijnlengte 12.80 meter + of - 4 cm van hartlijn handvat tot hartlijn model

    Model, prop etc. vrij. De lijnlengte is de 'oude lengte' van (Nederlands) MTR en 1/2A combat. Daarvan moeten er nog genoeg rondslingeren (al dan niet werkloos). Duitse MTR lijnen (iets van 10-15 cm langer), kunnen denk ik ook wel gebruikt, maar liever iets ingekort worden. Als je model een grotere tank heeft die vast ingebouwd of vastgelijmd is, kun je tijdelijk een externe 10cc tank buiten op de romp bevestigen. Moet werken. Ik heb eventueel nog wel enkele tanks beschikbaar en Herbert heeft er net ook een partij op de kop getikt.
    Doel van de wedstrijd: Deze duurt een bepaalde tijd (ik heb nog niet besloten of het 4 of 5 minuten wordt) en voor elke seconde dat je in de lucht bent krijg je een punt. Het gaat dus NIET om snelheid, WEL om betrouwbaar starten, een zuinige afstelling en toch een betrouwbare motorloop. Een eigen pitman is handig, maar is niet vereist. Er zullen wel andere mensen zijn die kunnen pitten.

    Voor de cocktailwedstrijd:
    - model met een motor van maximaal 3,5cc inhoud
    - lijnlengte maximaal 16 meter
    Je moet een aantal verschillende taken verrichten waarvoor je punten krijgt. Welke taken dat precies zijn merk je ter plekke wel.

    Is er iemand die goed kan en wil fotograferen om later foto's bij een verslag te kunnen voegen?
     
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    [​IMG]
    Hier een plaatje om de belangstelling voor de Tupkercup, volgende maand in Stadskanaal levend te houden. Mijn Akrobaat is bijna klaar!
     
  4. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Henk, nu zie ik pas wat voor cockpitje er op moet! Het vliegen met "krijgertjes" zonder tekening leverde mij het ding op waarmee ik nu al een jaar heel prettig vlieg. (geen cockpitje)
    Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar de manier waarop het landingsgestel in de vleugel zou moeten. Mijn exemplaar heeft 1 mm triplex vleugelribjes waar stalen pootjes aan vast izijn genaaid. Mede door het ballonrammen en door het gras rijden heb ik nu een jig saw puzzle in de vleugel. Natuurlijk al een paar keer met CA hersteld, maar lekker zit het niet meer. Ik vlieg nu in mijn tuin rondjes van 4 seconden aan 10 meter lijnen. Nog geen klachten gehad!

    Laten we hopen dat je snel in staat bent, jouw Akrobat te vliegen!
     
  5. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Het 'ding' achter de Wuppie is een gestroomlijnde hoofdsteun, precies volgens de tekening. Er hoort nog een windscherpje voor.
    Het onderstel zit inderdaad met staaldraad aan triplex vleugelribben genaaid. Maar -en nu komt het geheim van de smid- de liggers zijn van vuren ipv van balsa. Dat is het beste voor alle vergelijkbare Tupker ontwerpen, inclusief alle Suppi's. Overigens was ik niet van plan om met het Akrobaatje te gaan ballonrammen...
     
  6. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Goed dat Henk het weer even aan de orde stelde, op zondag 19 augustus zijn er weer twee funwedstrijden in Stadskanaal, aanvang op 11.00 uur (de ervaring leerde de vorige keer dat iedereen er om 10.00 uur was!). In de eerste plaats wordt dan de Tupkercup gevlogen, een eenvoudige stuntwedstrijd die open staat voor alle modellen die door Paul Tupker zijn ontworpen.

    Hoewel het 'gevorderden' programma wordt gevlogen (dus tussen beginners en F2B in), staat het voor iedereen open, ook al zijn het zeer goede vliegers! Omdat met het ene ontwerp van Paul beter te stunten is dan met het andere geldt er voor elk ontwerp een handicap-factor, waardoor je met een eenvoudig model net zo hoog zou moeten kunnen scoren als met een ingewikkelder model.

    Een leuke uitdaging voor de échte stunters: om met een VT Air Racer toch zo goed mogelijk te scoren. Ik ken in elk geval mensen met VT Air Racers, VT Gladiators, VT Akrobaten, mini, gewone en super Suppi's en zelfs een Eucalypta II, dus met een beetje goede wil zou vrijwel het gehele oeuvre van Paul aanwezig moeten kunnen zijn.

    Daarnaast wordt de tweede cocktailwedstrijd van dit jaar gevlogen, nu zonder restrictie voor wat betreft motor of lijnlengte, anders dan de gebruikelijke maxima van 10cc en 21 meter. Ik hoop dat we weer net zult goed weer en zoveel lol hebben als de vorige keer. Ik probeer voor het ballonrammen de ballonnen nu niet in de grond maar op een stokje te prikken, dus als het goed is lopen de modellen dan minder schade op, maar toch, neem er niet je mooiste model voor mee!

    Neem voor de zekerheid een lunchpakketje en drinken mee!
     
  7. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    PP, wellicht een overbodige opmerking, maar wat korter gemaaid gras dan we in juni hadden maken de starts en landingen wat beter mogelijk. Overigens zullen de Stadskanaalster RB vliegers ook baat hebben met korter gras en zal het nu wel in orde zijn.

    Verder aan ieder die dit leest: de formule serieuze fun heeft zich op de eerste dag in juni prima bewezen, deze evenementen (ook die in Almere!) zou niemand moeten willen missen, dus kom zo veel mogelijk!!!
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik zal de maaiploeg vragen om nog even extra te maaien. Het stuk waar wij normaal LB vliegen wordt echter normaal niet door RC vliegers gebruikt omdat zij daar niet mogen vliegen.
     
  9. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Denken jullie bij de Tupkercup ook aan de Thunderbolt van Paul? Voor 4 tot 6cc motoren, spanwijdte 126 cm. (Ik zou minstens een 6cc doen) Volgens tekening te bouwen als 'Razorback' of 'Bubbletop'. Ik voeg een scan van de verkleinde tekening toe; de scan is niet erg duidelijk, ben ik ang, maar genoeg om een idee te krijgen.


    [​IMG]
     
  10. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Gaaf model en voor mij weer nieuw! Ik vraag me alleen af wie het zou lukken om er eentje te bouwen vóór de Tupkercup, die tenslotte zondag over een week (19 augustus) is.

    Op die zondag dus de tweede Stadskanaalster LB wedstrijd van 2007. Er zijn weer twee wedstrijden.

    Allereerst de Tupker-cup, zoals al gezegd een eenvoudige stuntwedstrijd voor modellen die zijn ontworpen door Paul Tupker (voor zover momenteel bekend dus: VT Air Racer, VT Gladiator, VT Akrobaat, VT Special, Mini Suppi, Suppi, Super Suppi, Eucalypta II en de Thuderbolt). Er geldt een handicapsysteem, zodat met minder goed stuntende modellen toch voldoende punten gehaald kunnen worden en ze misschien (dat zullen we moeten bezien) ze zelfs wel een voordeel hebben boven de beter stuntende modellen. Gevlogen wordt het 'gevorderden' schema zoals dat ook op het NK wordt gevlogen, dus:
    1. Start binnen één minuut
    2. opstijgen gevolgd door twee ronden horizontaal
    3. enkele wingover
    4. drie loopings achterover
    5. twee ronden rugvlucht
    6. drie loopings voorover
    7. twee liggende achten
    8. twee staande achten
    9. twee achten boven het hoofd
    10. landing binnen 7 minuten
    Iedereen mag deelnemen, dus ook 'expert' (F2B) vliegers en beginners. Voor elke figuur die wordt begonnen worden punten gegeven. Voor overgeslagen figuren worden noch punten, noch strafpunten gegeven, dus laat zien wat je kunt. Er zijn geen K-factoren en het puntengeven is vereenvoudigd om beginners zoveel mogelijk kans te geven:
    - niet herkenbare figuur: 1 punt
    - enigszins herkenbare figuur, maar met veel fouten: 2 punten
    - herkenbare figuur, maar met fouten 3 punten
    - heel aardige figuur: 4 punten
    - perfecte figuur: 5 punten

    Vervolgens wordt de tweede cocktailwedstrijd van dit seizoen gevlogen. Ditmaal mogen alle modellen met brandstofmotoren (geen electro!) tot en met 10cc meedoen zonder werkende gasregeling en een maximale lijnlengte van 21 meter meedoen. Ook als je geen Tupkermodel hebt heeft het dus zin om naar Stadskanaal te komen!!! Er zijn wat wijzigingen ten opzichte van de voorjaarswedstrijd om het interessant te houden, en in het ballonrammen om de modellen zo weinig mogelijk in gevaar te brengen.

    Voor de rest is het net als de voorjaarswedstrijd: zelf broodjes en drinken meenemen is verstandig, al zal ik de kantine openen en hoop ik dat er ditmaal frisdrank aanwezig is. De vorige keer was vrijwel iedereen om 10 uur aanwezig, dus laten we dat als streeftijd voor het arriveren aanhouden, dan kunnen we om 11 uur met de Tupkercup beginnen.
     
  11. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Wat bedoel je, dat we niet de tijd hebben om voor 19-8 een Thunderbolt te bouwen? Hoe zit het dan met volgend jaar? Ik ga er vanuit dat we aan het begin staan van een jarenlange traditie. Nu met z'n allen, jongens: Wij willen volgend jaar weer een Stadskanaalcup en een Tupkercup! Wij...etc.
     
  12. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    is er ook nog een grote tekening van dit model?
     
  13. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Jawel, Herbert, bij mij te bestellen.
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ja, ik neem ook graag een kopie van je af. Het is wel een model naar mijn smaak, Noblervleugel en - afmetingen, mooiere romp dan de Nobler en zelfs de Grondal, en een neusopening waardoor het wat makkelijker moet zijn om de motor te primen!
     
  15. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    dan neem ik ook een kopie van je Henk.
     
  16. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Henk, mag ik ook en copie?

    Gerben
     
  17. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Genoteerd, mannen. Ik weet echter nog niet helemaal zeker of het me zal lukken om komende zaterdag naar Stadskanaal te komen. Lukt het wel, dan neem ik een aantal exemplaren mee.
     
  18. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Oeps, de 19e is zondag... Goed dat ik me dat nog even realiseer.
     
  19. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Kun je al autorijden, Henk? Overrigens is Jeanny van harte welkom en indien nodig kan iemand van de andere bezoekers je misschien ophalen?
     
  20. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    PP,is er ook een mogenlijkheid om bij het veld te overnachten ?
     

Deel Deze Pagina