Update Robbe Topcat

Afgelopen jaar heb ik een Topcat over kunnen nemen. Deze was in der loop der jaren behoorlijk afgeleefd. Ze was qua romp en zeilen nog wel in orde.

Ik zou haar deze winter weer up to date mnaken, zo geschiede......

- Een nieuwe stuurservo; de futaba 3003 maar eens proberen, heb nog een 1/4 scale liggen.

- De oude Robbe winch vervangen voor een Hitec HS785HB, lekker snel en krachtig.

- De schootdoorvoeren opnieuw aangelegd zodat deze 'waterdicht' zijn en zo min mogelijk weerstand geven.

- Na verschillende proefvaarten bemerkt dat de kiel met bulb eigenlijk te kort was. Een nieuwe kiel, 75cm 3 lagen balsa en een saphir bulb water beter staat dan de klomp die ze had. Het gewicht van de kiel is nu 1,6kg watt wel nodig is voor het zelfrichten mocht ze omslaan.

- De bekabeling vervangen en een nieuwe futaba R617FS ontvanger met een pakketje van GP, 1,2 V 2700 mA (draait als een malle)

Nu maar even wachten op wat ijsvrije dagen om een test uit te voeren. Intussen ga ik met Topcat II aan de slag. Deze gaat in de Extreme 40 stijl herbouwd worden (Hugo Boss) met vergroot zeiloppervlakte.
full
full
full
full
full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Yes I have the original building instructions for this Topcat. Please contact me by pb, then we can arrange something.

regards

Rc topcat

Hallo heb jij de bouw handleiding tekening van de topcat en hoe groot is deze boot .hoe zit dat met de kiel want die zit normaal in de drijvers.grt janco

Hallo Janco,

Jazeker ik heb de tekeningen van de Robbe Topcat. Ik heb inmidels een tweetal van deze prachtige catamaran's vaarklaar.

Deze boot is lengte 130cm x 90cm, met de mast erop is ze ruim 2.10cm hoog.

Elke drijver heeft een eigen roer welke middels een servo worden gestuurd. Op de stabiliteit te vergroten heeft Robbe destijds een zwaard bedacht met een soor loodbulb. Ik heb deze bulb vervangen door een gestroomlijnder exemplaar van de Saphir van Graupner, is ook iets lichter. Dit zwaard hangt middels een roterende imbus onder de mast en kan 45 graden bewegen, zodat de Topcat zelfrichtend is bij een omslag.

Google maar eens naar de Robbe Topcat. In mijn fotoalbum staan ook enkele foto's van de mijne. Let vooral op het formaat.

groeten Jeroen

topcat 1

hallo jeroen
ziet er erg mooi uit.
mag ik een setje tekeningen van jouw.kosten uiteraard voor mij.
en kan ik de topcat van dicht bij zien ik wil hierbij maar zeggen mag ik een keer bij je langs komen.
sorry dat ik niet direkt reageerde maar ben wat druk daar ik verhuist ben naar boelenslaan .ik hoor het graag
grt jan

Hallo, heb onlangs een Robbe topcat gekregen, maar helaas geen mast, heeft er iemand nog een mast of weet iemand nog waar te koop.
Op internet moeilijk, zeg maar niet te vinden, het zou mooi zijn dat ik hem kan afbouwen en zeilklaar kan maken.
Heb 2 tekeningen in de doos, is er ook een bouwboek of is dit het?

Hallo,
Bij mijn Topcat zaten 2 tekeningen in de doos, is er ook nog een manual/bouwboek met instructies?
Heb onlangs bij Krick in duitsland een mast kunnen kopen, helaas maar 1,80 lang ipv 2 meter.
Ik kan hem nu in ieder geval gaan bouwen.

Je kan me bereiken met een pb op pvberkel.vbmodels@gmail.com

Mvg Patrick

Back