Upgrade Software Futaba FC28

• Topicstarter Topicstarter mister16v
  • Startdatum Startdatum
M

mister16v

Guest
Hallo,

Ik heb een Futaba FC28 zender, deze heb ik ongeveer 8 jaar geleden gekocht. Tot op heden voldoet de zender uitstekend, alleen nu lees ik vaak over de FC28 "V3" of hoger.
Naar ik aanneem is dit de software versie "V3", is het mogelijk om mijn oudere FC28 te upgraden naar versie 3.xx en wat zijn de grote verschillen tussen deze versie's??
Hoe kan ik trouwens zien welke versie ikzelf heb? En wie zou zo'n upgrade kunnen doen?

Ik was benieuwd of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben.. :)

Versie-controle:
- rechts op het display wordt "on air" getoond als het zendermodule en het kristal aanwezig zijn.
- als het module wordt uitgenomen, staat er op deze plaats welke versie de zender is: staat er niets, dan is het een V1, anders staat er V2 of V3.x.

Ombouwkosten: van V1 naar V2: 59,50 euro; van V1/V2 naar V3: 509,00 euro.

Dit komt er uiteraard op neer, dat vrijwel niemand zijn FC28 laat ombouwen naar V3. De hoge kosten worden veroorzaakt doordat zo'n beetje de hele zender wordt vervangen bij deze ombouw.

Als de zender al een V3 is, bestaat er nog de mogelijkheid om deze van V3.0 of V3.1 te updaten naar een V3.2. Dit is een kwestie van een multisoft module aanschaffen en deze uitwisselen met het module, dat net boven de accubak in de zender zit. Bestelnr. is F1585, advies-verkoopprijs is 133,50 euro.

Oei, dat is zo lang geleden, dat ik dat al weer vergeten ben :oops: . De FC28 V3 is februari 1994 leverbaar geworden, dus de laatste upgrades naar V2 zijn in Nederland in 1993 uitgevoerd.
Uiteraard zaten daar diverse nieuwe toeters-en-bellen in voor heli-vliegen en ik weet ook nog, dat een aantal kanalen vrij toewijsbaar werd aan schakelaars of schuifjes.
Als men echt geïnteresseerd is, kan de upgrade info wel opgevraagd worden (even een pb'tje sturen).

Dit maakt e.e.a al wel meer duidelijk, wat wordt er vervangen bij een upgrade van V1/2 > V3.x?? Je noemt bijna alles... maar wat is dan het grote verschil tussen de zenders??

(Het zijn toch allemaal FC28?? :? )

Ik heb net gecheckt, er wordt niets weergeven, dus is het een V1 :cry: , misschien is een upgrade naar V2 interessant, weet je ook wie dat zou kunnen doen??

Het is gemakkelijker om op te geven, wat er bij een upgrade naar V3 niet wordt vervangen: het hoogfrequent module, de kruisknuppels, het bovenhuis, de zijwanden en de antenne.

Elektronisch gezien is de V3 dus volledig anders dan zijn voorgangers.

Vervolgens is het rom-geheugen wisselbaar gemaakt, zodat men gemakkelijker kan updaten.

Ten slotte heeft men de software volledig herschreven. De menu's van de V3 zijn daardoor veel uitgebreider. Per modelgeheugen is daarvoor zoveel extra ruimte nodig, dat de V3 standaard 6 modelgeheugens heeft, terwijl dat er bij de V1 en V2 nog 10 waren.

Nu moet je niet denken, dat daarmee de V1 en V2 hopeloos verouderd zijn. Waarschijnlijk zal de recreatief modelvliegende gebruiker nauwelijks verschillen merken met de V1 of V2.

Ik heb reeds via een pb'tje aan Elwin toegezegd de upgrade-info van V1 naar V2 op te vragen (deze is bij de servicedienst niet meer voorradig). Als je ook geïnteresseerd bent: even een pb'tje sturen.

Corrien, ik ben zeker wel geintereseert in het upgraden van V1 naar V2, de upgrade naar V3 vindt/lijkt me te duur. Zou ik een kopie mogen hebben van de upgrade informatie?

Ik vloog begin jaren '90 F3A wedstrijden en heb een aantal jaar heli gevlogen, opzich ben ik toen niet tegen beperkingen van de zender aangelopen, ik weet echter niet wat de nieuwste zend methoden zijn, mijn versie kon FM en PCM aan, nu lees ik tegenwoordig ook over "dubbel" digitaal FM??

Back