upgrade speedboot (2x brushed) to brushless (Graupner Arrow)

Ik wil eens wat experimenteren met brushless motor + regelaar. Dit gaat mijn eerste ervaringen hiermee worden en daarom hoor ik graag wat advies van de expers.

Ik vaar met een (oudere) Arrow van Graupner (L=80 cm, M vaarklaar = 2,5 kg, ABS-romp) , hierin zitten 2 watergekoelde Le Mans 360 ST (auto)motoren (ieder 200 gram) van Kyosho welke met een vertraging van 1,5:1 een enkele -2 bladige- hydro-schroef (d=50mm, spoed=60mm) aandrijven. Ik gebruik 2 accu's van 7,2V (ieder 6 cellen) en deze wil ik graag blijven gebruiken.

De 2 Le Mans motoren doen onbelast circa 19400 toeren per min en trekken 11 A (ieder) bij max. rendement (volgens de catalogus). Nu heb ik een prijsgunstig brushless motoren gevonden van Robbe, de Roxxy serie. Ik wil met een BL motor de 2 andere motoren vervangen, dit moet tevens gewicht gaan besparen en dus meer m/s2 opleveren! :D

De motorsteun is gelijmd en hierdoor moet ik de overbrenging behouden, ik heb er wel 2, te weten: 1,5:1 en 2:1. Dus een hoogtoerige BL motor is gewenst.
Ik zit te denken aan de Roxxy 3650-04 (Robbe) deze is voor circa 50 a 55 euro te koop, met de volgende spec:
- spanning: 8-13 cellen NiMH
- 3350 toeren/min / V
- gewicht: 225 gram
- shaft power: 370 W

Is dit wat of is dit teveel power? Zijn er andere/beter alternatieven qua motorisering en welke regelaar raden jullie mij aan?
Ik probeer de kosten wat laag te houden omdat dit een experiment is, ik wil eventueel later nog een beter romp aanschaffen.

ik zou gaan voor een enkele motor, omdat dat gewoon veel geld gaat schelen. namelijk: de controller is altijd duurder dan de motor, en je hebt dus per motor een controller nodig bij brushless (want als ik het goed begrijp heb je toch maar 1 schroef, en draai je met 2 motoren die ene as aan?)

daarbij zijn er nog veel goedkopere motoren te krijgen dan die van robbe. (die net zo goed zijn)

dus even kort samenvatten: je hebt 2 motoren die op 7.2 volt 11A trekken?

dan neem je die accu's in serie 12 cellen, 14.4 volt.
bij 11a heb je dus met een brushless motor al meer vermogen. (wegens hogere efficientie) je kan echter nog verder gaan. neem eens 15 of 20 A. dan heb je ruim 2 keer zoveel vermogen (wel de helft an de vaartijd.)

ten 2e, de regelaar mag je ebst overdimensioneren.
voor 15a neem ej een 20 of 25a model. voor 20 a een 30 35 of 40. daarbij is het prijsverschil voor een paar amp meer maar marginaal, gebruik je bij het accelereren altidj meer vermogen dan op snelheid en zijn regelaars voor meer vermogen vaak (altijd?) efficienter en voorzien van dikkere (beter geleidende) bekabeling.

niet overdrijven, je heb echt geen 80 amp regelaar nodig, maar een 40 zou ik wel aanbevelen :)

dan de motor. je vertelt dat de motortjes onbelast bijna 20.000 rpm moeten doen. dan mag je er van uitgaan dat ze in de boot niet verder komen dan een 16.000 op top (waarschijnlijk zelfs minder)

dan de motorkeuze zelf. je bepaalt eerst hoeveel energie je nou echt wilt omzeetten in watts. (volt keer ampere) dat getal deel je door 2 of 3 en dat je de massa van de motor die je zoekt. daarna kijk je naar het toerental, KV is de eenheid voor toerental per volt. je wilt een hoger toerental dan de motoren die er nu in zitten bereiken, en die motoren werken het beste op ongeveer 80% van het toerental. dus stel voor de aandrijving dat je 20.000 toeren wilt draien onder belasting, dan moet je een motor uitzoeken die 25000 toeren draait op 14.4 volt oftewel 1736 kv rond maar af naar boven 1800 kv. dan kom je wel in de klasse van de buitenlopers terecht.
je kan ook nog terugkomen naar de andere optie, 7.2 volt, 2 keer zoveel ampere gebruiken, en een 2 keer zo hoog kv nodig hebben, dan zijn er wel binnenloper motoren te vinden die aan je eisen voldoen :) (en binnenloper motoren kun je voorzien van waterkoeling zoals je oude motoren, met waterkoeling kun je lichtere motoren nemen (die worden dan wel warmer, maar ze worden goed gekoeld) en ze zijn zeker weten te krijgen in gelijksoortige afmetingen als je oude motoren dus passen ze in dezelfde waterkoelmantels :)
(met als opmerking dat als je een binnenloper neemt met dezelfde afmetingen en massa als je oude motor, dat je maar 1 motor nodig hebt ipv 2 om dezelfde prestatiees al te bereiken, en met 2 motoren dus minstens dubbele prestatie hebt uit hetzelfde gewicht.)

wat een onzin lees ik hier boven ..

ten 1e mt een 40 amp regje gaat ie het zeker niet redden..
ik gebruik in me mono 1 op 8 cellen al een dikke 70 amp reg

dat toeren tal van 20000rpm ?
ik draai gemidelt 30000 rpm en im me hoge snelheids duiveltjes zit ik zelfs rond de 42000 rpm
voor de arrow mag je wel de 34000 rpm aan houden zeker als er een gear box tussen zit.

in boten worden bijna altijd binnen loper gebruikt..
dit is omdat de motoren watergekoeld MOETEN worden

als je op 12 cellen gaat varen moet rond de 2250 rpm/v zitten
de motor moet een wattage kunnen hebben van ongeveer 800watt
de inline 600m 12V is een goeie optie

14,4 / 800 = 55ampere
had je het al niet meer gered met je 40 amp regje.
overhet algemeen rekenen we 1/3 meer = ongeveer 75 dus houden we een 80 amp regellaar zeker aan..

in de boten zeg ik altijd over de regellaars more is better

greetz jaimy

ik lees hierboven over een bootje met 2 speed 300's op 11a (???).. niet over een dikke boot met 2 540 size inrunners op wereldtop niveau.. ja? ik probeer alleen samente vatten wat een brushless vervanging is voor zijn set up zoals hij nu heeft...

bedankt voor de aandacht, ik kan ze ook gewoon weer weghalen.

Le Mans 360 ST motoren zijn gewoon 540 car motoren en geen speed 300 formaatjes

en inline motoren zijn nog lang en na niet top niveau.
maar als hij single brushless wil met een arrow heb je toch wel een inline 600m12v nodig wil het leuk varen
en iniline is even een voorbeeld want je ken ook de robbe roxy nemen (type weet ik ff niet uit me hoofd)
en zo zijn er wel meerdere merken

het is overgens maar een corectie
want het zal in de vliegtuigen wel kunnen kloppen wat je net vertelde .
alleen in de boten gaat dat echt niet op.

greetz jaimy

Bedankt voor de antwoorden.
Ik zal dit eens rustig doorlezen en mijn conclusies trekken.

Ik was al zover dat het een (1) watergekoelde inrunner moest worden, maar nu heb ik een idee van de toeren/V
Te4vens zal ik de regelaar niet onderdimensioneren!

Bedankt voor de tips :-)

P.S. Volgens de catalogus trekken de huidige motoren (ieder) 11A bij max. rendement, laten wij ervan uitgaan dat het vaartoerental niet op hetzelfde punt ligt en dus iedere motor misschien wel 1,5 tot 2 x zoveel amperes trekt (tezamen ca . 33 - 44 A). Dit ter vergelijking.

Ik zal eens wat googlen naar bl-motoren (inrunners).

Back