jan brilman
Forum veteraan
Even niet zoveel te doen, en niets zo leuk als filosoferen over een mogelijk volgend project!
In een FMT van 1972 zag ik 'm staan (RCM mei 1971), en ergens in de jaren '90 heb ik 'm gebouwd.
86 cm. spanwijdte, Cox TD 0.49 er in, en dat ging mooi.
Starten uit de hand, en gaan met die banaan.
Plm. 85 km/uur, maar door de herrie leek het wel twee keer zo snel!
Maar, je moet zo'n ding niet bouwen voor de snelheid, maar voor de fun (imho.).
Later een Mega 16/15/4 erin, en op zeker moment is 'ie gecrasht.
(Om de lak te beschermen tegen de 25% nitro had ik er (denk ik) iets teveel 2-compenten blanke lak op gesmeerd, lood erbij, etc.etc. . . . Afgegleden in een bocht.)
Anyway.
Tijd voor een Upstart 2.0!
De tekening staat op internet (Outerzone en Aerofred).
Ik wil een paar dingen veranderen:
- trapezium vormige vleugel (zoeken is nog even naar de juiste maten/verhoudingen)
- ander profiel
- ailerons erop
- minder V-stelling
- uiteraard een built-up vleugel
- minder motordomp
- misschien nog een paar minor details
en voor de rest is het helemaal prima.
jan.
In een FMT van 1972 zag ik 'm staan (RCM mei 1971), en ergens in de jaren '90 heb ik 'm gebouwd.
86 cm. spanwijdte, Cox TD 0.49 er in, en dat ging mooi.
Starten uit de hand, en gaan met die banaan.
Plm. 85 km/uur, maar door de herrie leek het wel twee keer zo snel!

Maar, je moet zo'n ding niet bouwen voor de snelheid, maar voor de fun (imho.).
Later een Mega 16/15/4 erin, en op zeker moment is 'ie gecrasht.
(Om de lak te beschermen tegen de 25% nitro had ik er (denk ik) iets teveel 2-compenten blanke lak op gesmeerd, lood erbij, etc.etc. . . . Afgegleden in een bocht.)
Anyway.
Tijd voor een Upstart 2.0!
De tekening staat op internet (Outerzone en Aerofred).
Ik wil een paar dingen veranderen:
- trapezium vormige vleugel (zoeken is nog even naar de juiste maten/verhoudingen)
- ander profiel
- ailerons erop
- minder V-stelling
- uiteraard een built-up vleugel
- minder motordomp
- misschien nog een paar minor details
en voor de rest is het helemaal prima.
jan.