dat is mss als je zelf rondvliegt. ik bedoelde, als je min of meer op een plek staat. ik spreek vanuit in een wei staan met een vlieger, thermiek krijgen, wachten tot er weer zo'n bel komt.
of ook wel, op een helling staan en thermiek "aangewaaid krijgen". of ook wel, chuckies gooien, proberen thermiek te krijgen. dan kom ik op 10~15 minuten, en als het er dan nog niet is mss 20.
de instraling is ook lang niet constant met bewolking enz. (gemiddeld)
aanv. als men het heeft over rondvliegen en scannen naar thermiek, boven een min of meer
ruim vlieggebied, in een bepaald luchtruim met een agiel RC toestel, inderdaad dan
is dat wel ongeveer juist 3 minuten. ik zelf zeg dan "er is bijna altijd ergens thermiek in de buurt als men de kist leert lezen, als het een thermische dag is." of vario luisteren.
juist ook vaak als het ergens daalt. dan stijgt het vlakbij ergens. ik word dan zelfs een beetje koortsig vaak, kunst om het hoofd koel te houden en de thermiek vinden.
"thermal rush" (net als gold rush)
(aanv. met die chuckies is het dan zo, bel proberen te vangen. mislukt? ok stop maar gooien.
probeer het over 10 minuten maar weer als er weer signalen zijn dat er een bel aan komt)
(uiteraard komt er dan niet elke 3 minuten een bel op hetzelfde niveau en traject)
nog een tip (het is nieteens een tip maar meer een experimentele stelregel), is als je thermiek hebt, bij voorkeur in de bel blijven.
soms zeggen mensen "hier is thermiek!", als men dan uit de eigen bel gaat en daarheen omdat het daar beter zou zijn, vindt men niks meer. ook terug eigen bel niet meer.
overigens heb ik, wel eens bemand zweefgevlogen, is niks voor mij. persoonlijk vind ik het te krap, te veel (reglementaire) regels die men moet leren, claustrofobisch. tussen de mensen voel ik me zelfs een beetje out of place.
ik zou het wel leuker vinden, zelf met een paraglider van een berg. heel immersief nadenken over de lift enz. technisch vliegen.