URS Boxer naar de sloop

Droopy'ke

verslagschrijvers
Vandaag is bij ons op de sloperij de URS-sleper 'Boxer' aangemeerd. De Hendrik 6 stond in voor deze klus.

Na de Sea Horse is dit nu de volgende prachtige sleper van deze rederij die bij ons aan haar einde komt.

De foto's tonen het binnenlopen en aanmeren van de Boxer.

Boxer005.jpg

Boxer009.jpg

Boxer011.jpg

Dit stukje geschiedenis is dus nu ook voltooid verleden tijd. :?

Droop

en niet alleen de "Boxer...."

Oorlogsschip ex-HMS Fearless naar Group Galloo Recycling
Belgische groep is marktleider in slopen van zeeschepen

449-afb.jpg

Nadat de Britse overheid in 2005 en 2006 alle scheepssloperijen binnen de OESO bezocht, werd in juni 2007 een openbare aanbesteding uitgeschreven voor de verkoop van het oorlogsschip ex-HMS Fearless. Dit schip speelde een belangrijke rol in de Falkland-oorlog in 1982, maar werd in 2002 uit de vaart genomen. De ex-HMS Fearless is 158,50 meter lang, 24,40 meter breed en heeft een bruto tonnenmaat van 11.060 T. Het oorlogsschip wordt eind 2007 in Gent verwacht voor afbraak en recyclage.

Het Gentse bedrijf Van Heygen Recycling (VHR), dat behoort tot de groep GALLOO, werd uit 30 kandidaten geselecteerd om de sloop van de ex-HMS FEARLESS uit te voeren, nadat de offerte zowel op financieel, technisch als op milieuvlak werd beoordeeld. VHR is één van de drie scheepssloperijen in Europa die een ‘green ship recycling’-label dragen. Dit betekent dat de richtlijnen van de Europese Commissie en de Bazelconventie m.b.t. het milieu en arbeidsomstandigheden werden getoetst en goedgekeurd.

VHR is vandaag de belangrijkste en modernste scheepssloperij in West-Europa. Enkele jaren terug brak VHR onder meer de Westhinder af. Op dit moment wordt de Zinnia, samen met vier mijnenvegers van de Belgische Marine, gesloopt. Ook zijn er onderhandelingen aan de gang met de Franse Marine voor de sloop van het vliegdekschip Clemenceau.

Inderdaad Steffe, wij verwachten de Fearless begin december bij ons op de werf. :wink:
De Zinnia ligt klaar maar de sloop is nog niet begonnen.
Enkel de brug is verwijderd en is per militair transport naar Brussel waar het na de herstelling zal tentoon gesteld worden in het Krijgsmuseum.

Zinnia65.jpg

Foto: De Weirdt L.

Ik hou jullie wel op de hoogte.

Droop (werffotograaf VHR-Gent)

tiens , tiens

nog geen info over:...

ClemenceauBrest.jpg

Van Heyghen onderhandelt bovendien met de Franse marine voor de ontmanteling van het vliegdekschip Clemenceau.
wanneer komt dit schip binnen op de werf??

steffe

ps

ze gaan eerst de brug moeten verwijderen zeker....hmm
anders kan dit schip niet binnen in gent........

steffe

De Clemenceau zou -volgens wat ik heb gehoord- wel degelijk binnen kunnen in Gent maar voorlopig wijst niets er op dat dit schip bij ons zou binnenlopen. Er doen veel geruchten de ronde dat het schip al zeker bij ons zou komen.
Niets is minder waar. Laten we het voorlopig op een 50/50 kansje houden. :wink:

Droop

Dat de Fransen eerst maar zien dat al de asbest er uit is, de Clemenceau is nu al een tijdje uit de vaart en was op weg naar India om al daar gesloopt te worden, halverwege de sleep is die teruggeroepen om de asbest er uit te halen.

Update: De URS 'Fighter' -het zusje van de Boxer- zal naar alle waarschijnlijkheid ook bij ons op de werf gesloopt worden.

Meer nieuws hieromtrent volgt later nog.

Droop

Update uit de slopershoek:

Het was de bedoeling dat de HMS Fearless deze week bij ons zou binnenlopen.
Door het slechte weer én de slechte vooruitzichten is de sleep uitgesteld.
Als het een beetje meezit, dan zou het binnenlopen van dit oorlogsschip voor begin volgende week zijn.
Ik hou jullie op de hoogte (met gepaste foto's).

Droop

PS: op dit schip hebben gedurende de Falklandoorlog 6 opvarenden het leven gelaten.

Uit het slopershoekje:

Gisteren heeft de sleepboot Banckert met haar sleep de HMS Fearless van uit Portsmouth koers gezet richting Gent, waar dit oorlogsschip bij ons op de werf zal gesloopt worden. Aankomst te Gent: naar alle waarschijnlijkheid, morgen.

Fearless050.jpg

Hier zien we in het midden van de foto de Banckert en de HMS Fearless in de haven van Portsmouth. Foto: Wyntin Peter

Fearless042.jpg

De laatste reis... ... ... foto: Wyntin Peter

Droop

De Fearless is deze nacht bij ons aan de kade aangemeerd.
Ik schrok wel eventjes van de grootte van dit vaartuig. Machtig!!

Fearless010.jpg

Aan de kade bij VHR.

Fearless011.jpg

Een beetje reklame voor onze firma mag wel, niet? ;)
Let hier ook op de prachtig aangebracht weathering. :lol:

Droop

Ja het doet zeer om die schepen te zien slopen. Tegen de snijbrander is niks bestand. Hoe staat het met de Zinnia bij Van Heyghen, weet je daar iets van? Ik ga proberen er iets van te schooien.

De sloop van de Zinnia is nu volop bezig, Gilbert.
Men is nu bezig met het verwijderen van de bovenbouw.

Als je me eens je e-mail via een pb-tje toezend, dan stuur ik je enkele foto's toe.

Droop

Nederlandse visserij

Ik vraag me af of het wel goed gaat in de Nederlandse visserij.

bij ons op de sloperij liggen er nu al een 5 (van de verwachte 10) vissersschepen aan de kade.

Voor de geinteresseerden volgen hier de namen van de schepen:
-VLI-26 Maria (Vlissingen)
-HD-21 Jacob Senior (Den Helder)
-GO-56 Sola Gratia (Goedereede)
-HD-80 Freek en Janny (Den Helder)
-GO-24 Poolster (Goedereede)

Het ergste is dat de schepen zich nog een zeer goede staat bevinden:

schepen001.jpg

schepen003.jpg

Droop

Onvoorstelbaar, goede schepen die gesloopt worden. Die konden toch nog verkocht worden aan Afrika (westkust) dat is toch niet zo ver varen.

De vissers krijgen gewoon te weinig voor hun vis.. Waardoor ze uit eindelijk hun schepen moeten verkopen omdat ze niet onderhouden kunnen worden.. Maarja dat is al een eeuw volgens mij zo.. Al vanaf dat bij ons de polder kwam.. Dat de botters afgezonken werden omdat er niks meer mee te verdienen was..

Hard leven als Visser :(

Inderdaad, het doet echt pijn om die prachtige schepen daar te zien liggen.

Men heeft mij de plannen beloofd van zo'n kotter en ik denk er ernstig aan om de HD21 Jacob Senior te gaan bouwen.

Gelukkig kan ik bij Modelbouwshop Flevoland me het benodigde aanschaffen. Zélfs de romp hebben ze daar!

Ik ga morgen alvast enkele 10-tallen detailfoto's van deze boot nemen. :wink:

Droop

Back