URS Boxer naar de sloop

Botter, hoeveel willen de vissers dan voor hun vis krijgen? Het is nu al een luxe produkt.
Droopy, kan het zijn dat die schepen er mooi uit zien, maar dat er hoge kosten aan zijn, zoals een versleten motor, en dat de schipper te oud is om nog zo'n kosten te doen?

Botter, hoeveel willen de vissers dan voor hun vis krijgen? Het is nu al een luxe produkt.
Droopy, kan het zijn dat die schepen er mooi uit zien, maar dat er hoge kosten aan zijn, zoals een versleten motor, en dat de schipper te oud is om nog zo'n kosten te doen?

Liggen ze daar niet omdat de EU schepen uit de vaart koopt? Ik heb gelezen dat er veel NL schepen uitgekocht gaan worden in de platvis visserij.

Ik heb bij ons in het bedrijf horen zeggen dat deze schepen niet meer aan bepaalde criteria zouden voldoen (bv té zware motoren aan boord).
Het zou voor de vissers een enorme financiële inspanning vragen om zich met alles terug in regel te stellen zodat ze genoodzaakt zijn de netten aan de wilgen te hangen. Daarom dat ze uit de vaart genomen worden.

En geloof me vrij, deze schepen zijn nog in prima conditie hoor.
De bemanningen zijn nu bezig om alle bruikbare goed van boord te halen en daar zijn zeker geen oude ventjes bij. :wink:

Droop

Die normen toch, als ze de motoren vervangen door lichtere, moet er toch ballast bij.
Het schip heeft dit nodig voor zijn stabiliteit, en blijft dus in zijn totaliteit even zwaar. Misschien is een moderne motor wat zuiniger, en wordt de vangst bijgevolg rendabeler.

Sorry Gilbert, ik heb me niet goed uitgedrukt.
Met zware motoren bedoelde ik het aantal pk's en niet het gewicht.

Bij deze dus rechtgezet. :oops:

Droop

IJslandvaarder

Vandaag is bij ons op de sloperij de laatste IJslandvaarder Angelus aan wal gebracht.

Angelus004.jpg

Angelus006.jpg

Meer info betreffende deze oude schuit vind je hier

Droop

Wat een triest onderwerp dit zeg .. Mooie foto's hoor, maar ik word er niet vrolijk van ..

Groetjes,

Bandit

Back