US Flatbed op Hercules Hobby basis

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 4 jun 2019.

  1. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Zoals die combi er nu bij staat is het een èchte Amerikaan, of zoals ze daar zeggen een "Eighteen-wheeler"!
    Heel typisch, die trailer assen helemaal achteraan.
    Dat zal wel een beetje problemen geven op de modelbaan hier :koud:
    Cor
     
  2. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    We gaan het zien. Een 3 asser was al helemaal geen optie Pieter want dat is dan weer te Europees in de looks.
     
    VOLVO FH 16 750 en Helicor vinden dit leuk.
  3. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Rolf,

    Klopt, maar nu kan je de trailer niet achter de MAN hangen, want dat ziet er dan weer niet uit, hahahaha.
    SMILEY KNIPOOG - kopie (2).jpg SMILEY KNIPOOG - kopie (2).jpg
     
  4. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Er rijden ècht wel MAN trekkers in de USA hoor
    M'n broer is daar eens op vakantie geweest in een groepsreis, en jawel: in een MAN touringcar!
    Cor
     
  5. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik reed er nu ook al niet mee achter de MAN. 1x geprobeerd. Dus no problem en voor een keer moet kunnen. Ziet er niet uit vind ik wat overdreven.

    Ik rijd ook wel met de Goldhofer achter de Cascadia. Vind ik ook prima passen. De vrijheid van de modelbouwer zullen we maar zeggen.
     
    Helicor, arm1948 en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  6. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Smiley  2 Dikke duimen.jpg
     
  7. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Aan deze trailer moest ook nog 1 ding gebeuren eigenlijk. Er moesten nog electrische pootjes op! Deze had ik een tijd terug al eens geprint maar de motoren hadden last van Coronatraging. Deze zijn inmiddels binnen en door het verhaal in een ander topic dacht ik laat ik ze er even tussendoor doen.

    Hier een overzichtje van de onderdelen.

    [​IMG]

    Geprint in zwart PETG. Van Thingiverse gehaald.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met een kleine aanpassing zo in elkaar te steken dat er ook 2 draadjes door kunnen. Zoals de Carson kenner ziet klaarblijkelijk nagemaakt van de Carson pootjes.

    [​IMG]

    De techniekruimte van de trailer. Nu bedacht ik me waarom ik deze eigenlijk groter had meoten maken......

    [​IMG]

    De originele mechanische pootjes zoals Hercules en ook Tamiya ze leveren.

    [​IMG]

    Ik gebruik ook weer de wago klemmen in dit geval. Dit is de stroomcentrale. blauw is min en oranje plus. Dit neemt natuurlijk wel wat meer ruimte in dan een soldering op zich. Echter omdat het ook nog ontwikkeling is gebruik ik eerst deze methode. Als er dan wat verkeerd is of aangepast moet worden dan is het klik klak klaar.

    Maar toen deed ik een minder leuke ontdekking. Wat waren die geprinte poten eigenlijk lang........

    [​IMG]

    En dit dan met nieuw te boren gaten waarvoor de trailer nog verder gedemonteerd zou moeten worden. Oei....Das niet handig zeg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus maar eens kijken of ik de originele behuizingen niet kon gebruiken. Dat ging verrassend goed. Even met de dremel de boel van binnen "uitruimen" en ik heb de moerhouder van de geprinte poot gebruikt en die paste dan weer met wat lijm in de voet van de originele. Volgt u mij nog? Dat zwarte buisje dus.

    [​IMG]

    De aangepaste zou dus maar een paar mm langer worden dan het origineel......Helaas een klassiek gevalletje te vroeg gejuicht. Dat zie je zo....

    [​IMG]

    Regelaartje van Ali.

    [​IMG]

    Pootjes gemonteerd. Ook de motorkabels heb ik weer met Wago klemmen gemonteerd. De pootjes hebben geen eindstop zoals de Carsons. Die stellen zich eigenlijk altijd ook weer op "0". Ik moet dus op het oog bedienen. Ze hebben ieder hun eigen motor dus die zouden ook wel een keer een beetje a-synchroon kunnen gaan lopen. Nu kan ik dus op de werkbank elk pootje apart laten lopen en weer synchroon, op de zelfde hoogte, instellen.

    Vanwege het ontbreken van de eindstop heb ik reflecterend tape geplakt op de pootjes zodat ik ook op afstand of in duistere omstandigheden kan zien wanneer ik moet stoppen. Het is ook niet zo dat ik de pootjes tig keer per demo gebruik.

    [​IMG]

    Hier is het tape wat duidelijker en is de boel ook al uit elkaar geweest want zoals boven genoemd te vroeg gejuicht. De pootjes waren mooi bijna net zo kort als de originele maar komen ook minder ver naar beneden omdat er ook een stukje afgezaagd is....oei!. Das kl$%te. Dus losgemaakt en de motoren een paar millimeter naar beneden gezet en een plaatje styreen onder de pootjes.

    [​IMG]

    Met opgetrokken pootjes zijn ze nu op 3 mm na net zo lang als de geprinte pootjes zouden zijn geweest. Winst is wel dat ik de originele gaten kon gebruiken en mijn trailer niet heb hoeven te demonteren. Op zich werkt het nu prima. Ik kan op afstand aan en afkoppelen.

    Ben ik helemaal tevreden? Nah, hhmmm , nee hier komt nog wel een versie 2.0 van. Maar dat is meer een winterklusje. Heb nog zoveel staan en het werkt nu wel!.
     
    Catwoman, VOLVO FH 16 750, Ro-tje en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Rolf kun je geen kleine micro switches gebruiken voor het einde.
     
  9. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.375
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat zou wel kunnen al weet ik niet of ze zo klein te krijgen zijn en dan passen. Ik heb ze niet in ieder geval. Handiger is gewoon de carson methode maar daarvoor moet ik wat andere draadeinde hebben en 2 passende veren. Vergt wat meer werk. Gezien het geringe gebruik probeer ik het eerst zo. Als ik dan nog een keer tijd en zin heb verbouw ik het nog een keertje. Was ermee begonnen vanwege die 3d print stukken en dacht dat is even een snel simpel tussendoortje.

    Heb nu eerst nog minstens 8 Brudermodellen die omgebouwd willen worden.
     
    Ghossie en arm1948 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina