USB interface Multiplex

• Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum

WV

verslagschrijvers
Ik heb een USB-interface gekocht om mijn Royal 9 zender aan te sluiten op de PC.
Nu zat daar geen geschikte din-stekker bij, maar ik dacht: moeilijk kan het niet zijn om zelf iets te maken.
Dus heb ik één van de bijgeleverde stekkers eraf geknipt en een nieuwe din-stekker er aan gesoldeerd. De site van Olivier geeft aan dat PIN 4 (IN/OUT) is en PIN 3 (GROUND).

Maar jullie raden het al: Geen teken van leven.
Wat doe ik verkeerd?

Laatst bewerkt:
Voor zo ver ik weet heeft de Royal 9 een seriele poort. Deze wordt gebruikelijk aangesloten op de RS-232 poort van de computer.

Aansluiten via een gewoon USB kabeltje gaat dan niet werken. Een USB-poort is iets anders als een seriele poort.

Als je PC geen seriele poort heeft, dan heb je een USB-kabeltje waar een serieele adapter is ingebouwd nodig en moet de bij de USB > serieel adapter meegeleverde software op de PC worden geinstalleerd. Er wordt dan een RS-232 poort op de PC geemuleerd.

Let op, deze adaptors blijven een hulpmiddel en om duistere redenen werken ze niet altijd als verwacht.

Laatst bewerkt:
Je moet pin 5 nog even doorverbinden met pin 3. Op de site van Olivier zal dat ook ongetwijfeld ingetekend staan.

Deze doorverbinding bewerktstelligt twee dingen:
- bij het inschakelen blijft het hf-deel van de zender uit.
- de in/uit-gang schakelt om van ingang naar uitgang, oftewel er verschijnt een pulstrein op pin 4.

Bedankt Jan! :thumbsup:

Dat vermoeden had ik al een heel klein beetje. Ik wist dat met het verbinden van 3 en 5 het HF uitgeschakeld wordt, maar dat pin 4 dan omschakeld van In naar OUT was nog niet tot me doorgedrongen.
Ik ga het meteen proberen.

Ik ga geen nieuw draadje opstarten, maar stel mijn vraag hier.

Mijn bedoeling om eerst te oefenen op de PC, voordat ik in het echt met een modelvliegtuig ga vliegen. Ik ben in het bezit van een Robbe F14, en een FX18.

Ik weet dat je deze zenders kan aansluiten op de PC, maar weet niet hoe!
heb zelf behoorlijk wat afgezocht, maar kan niet de geschikt info vinden. Ik wil dus een van deze zenders via de USB aansluiten om via het programma FMS te gaan oefenen.

Iemand hier een idee hoe dit aan te sluiten?

Hoi,

Zoek op hobbycity.com eens op XTR01 (er mogen geen directe links worden geplaatst :) )

XTR01.jpg

Groeten,

Mark

Er zijn nog andere aanbieders in verweggistan, even googlen op "FMS usb interface".

En even off-topic
Wordt lid van een vereniging!
Oefenen met de PC is waardevol, maar je kan jezelf snel iets aanleren waar je later spijt van krijgt, bv de vliegmode.

Laatst bewerkt:
Jeee, allemaal snelle reacties! Bedankt!

Lid van een club, was ik al van plan. Bij mij in de straat zit iemand die vliegt, heb er een goede connectie mee. Club zit hier om de hoek.

Verder heb ik via marktplaats een aanbieder gevonden. Mijn FX 18 heeft een jackplug aansluiting, waarschijnlijk zou hierop moeten werken?

Verder ga in een Hawk Sky aanschaffen, schijnt een goede beginner te zijn.

@Corrien, die site had ik al gevonden, maar als de jackplug werk is het helemaal niet meer nodig.

Jammer, de persoon die ik gesproken heb heeft de goede kabels niet.

Heb even zitten zoeken, via een website kan ik een zender met kabel+softwaer kopen voor 15€. Of heeft iemand dit setje toevallig liggen?

Alleen een kabeltje wordt duurder. Is wel 4 kanaals, voor het vliegen maakt dat niet uit.

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb de usb-interfacekabel pasgeleden voor 7 dollar incl. verzenden gekocht.

@WV

Bedoel je die van Hobbyking? Hoe lang heb je er op moeten wachten?

EDIT: kabeltje is al bestelt.

Laatst bewerkt:
Back